احمد سنچولی
(استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه زابل)
[ 1 ] - بررسی کلام مغلوب در معارف بهاءولد
آثار منظوم و منثور صوفیان را بر اساس نوع معرفت، به دو دسته میتوان تقسیم کرد؛ معرفت شخصی و شهودی و معرفت رسمی و سازمانیافته. برخی از صوفیه در آثار خود از این دو نوع معرفت، تحت عنوان کلام متمکن و کلام مغلوب، یاد کردهاند. کلام متمکن از روی آگاهی و از نوع متنهای رسمی و مدرسی بودهاند و معنا را شفاف بیان میکنند و هدف از نگارش آن تثبیت و تعلیم سنتها و آداب صوفیان و حاصل دانش قراردادی آنهاست؛ ام...
[ 2 ] - نماد و خاستگاه آن در شعر نیما یوشیج
استفاده از سمبول با زمینه اجتماعی در شعر، معاصر بوسیله نیمایوشیج با سرودن شعر ققنوس در سال 1316 شروع شد و پس از او پیروان جدی و توانمندی پیدا کرد. با تأمل و تدبر در شعر نیما؛ بویژه اشعاری که پس از سال مذکور سروده شده، میتوان بخوبی خاستگاه و سرچشمه نمادهای شعری وی را یافت. سرچشمه اصلی نمادهای وی نخست طبیعت و جلوههای گوناگون آن است که شامل عنصر زمان، مکان، برخی عناصر اربعه، پرندگان، جانوران، جن...
[ 3 ] - کلام متمکّن و کلام مغلوب در سخنان شیخ ابوالحسن خرقانی
در یک تقسیمبندی نوین، سخن منثور صوفیانه به دو گونه متمکّن و مغلوب تقسیم شده که تنها شباهت این دو گونه کلام، داشتن زمینۀ عرفانی است. قلمرو دانش رسمی و علم اصطلاحی صوفیان که آموختنی و حاصل دانش قراردادی آنها میباشد، کلام متمکّن و قلمرو تجربههای شهودی و دریافتهای درونی که مولود معرفت شخصی و بیخویشنویسی و نگارش خودکار میباشد، کلام مغلوب نامیده میشود. شیخ ابوالحسنخرقانی، عارف آزاد اندیش ایرا...
[ 4 ] - کنایه و قطب مجازی زبان در تاریخ بیهقی
رومن یاکوبسن (1982-1896) زبانشناس و نظریهپرداز روسی با پذیرفتن دیدگاه سوسور (1913-1857) درخصوص دو محور جانشینی و همنشینی، زبان را به دو قطب استعاری و مجازی تقسیم کرده و بر این باور است که قطب استعاری مخصوص شعر و بر مبنای رابطۀ شباهت در محور جانشینی است و قطب مجازی مخصوص نثر و بر پایۀ رابطۀ مجاورت در محور همنشینی شکل میگیرد. بر اساس این دیدگاه در تاریخ بیهقی که غلبۀ زبان با قطب مجازی است، د...
نویسندگان همکار