«گزارههای شعاری» و زمینههای پیدایش آن در داستانهای «سیمین دانشور» بر پایه دیدگاه «بختین»
نویسندگان
چکیده مقاله:
این پژوهش با توجه به دستآوردهای «میخاییل بختین» (1975-1895) آهنگ آن دارد که «شعار» در داستانهای «سیمین دانشور» را کندوکاو نماید. پیش پندار آغازین این جستار آن است که دانشور روند داستاننویسی را به سوی «گزارههای شعاری» کشانده است. هر چه از نخستین نوشتههای او به پایان آنها نزدیک میشویم، گرایش به شعار چنان گسترده میشود که داستان، ماهیت خود را از دست داده و بیشتر نقش و نگاشتی از تکگویی در آن دیده میشود. از این رو گرایش به «شعار» که یکی از نشانههای متنِ تکگوست، «چندصدایی» را در این داستانها بسیار کمرنگ ساخته است. این گزارههای شعاری چیده شده در داستان هستند، قلمرو خاصی ندارند و ماهیت آنها گفتوگویی نیست؛ بنابراین مکالمه پویا نیز در این بخشها وجود ندارد. این نوشتار با یاری از اندیشهها و نوشتههای بختین به بررسی نوشتار گزارهای در داستانهای دانشور پرداخته است. در این میان پنج زمینه در داستانها وجود دارد که بسترساز شعاریشدن داستانها گردیده است. این جستار، ویژگیهایی را که گزارههای شعاری در آن پدید آمدهاند، بررسی کرده است. گردآوری دادهها به پشتیبانی فن کتابخانهای و فیشبرداری انجام یافته، همچنین دادههای آماری که بر پایه «واحد جمله» گردآوری گشتهاند، نمودار پراکندگی شعارها در داستانهای کوتاه و بخشهای چندگانه رمانها است که بررسی آن با روش «تحلیلی–توصیفی» انجام شده است.
منابع مشابه
«گزاره های شعاری» و زمینه های پیدایش آن در داستان های «سیمین دانشور» بر پایه دیدگاه «بختین»
این پژوهش با توجه به دستآوردهای «میخاییل بختین» (1975-1895) آهنگ آن دارد که «شعار» در داستانهای «سیمین دانشور» را کندوکاو نماید. پیش پندار آغازین این جستار آن است که دانشور روند داستاننویسی را به سوی «گزارههای شعاری» کشانده است. هر چه از نخستین نوشتههای او به پایان آنها نزدیک میشویم، گرایش به شعار چنان گسترده میشود که داستان، ماهیت خود را از دست داده و بیشتر نقش و نگاشتی از تکگویی در ...
متن کاملشیوه های زبانی شخصیت پردازی در داستانهای کوتاه سیمین دانشور
سیمین دانشور از جمله معدود نویسندگان معاصر زن است که توانسته است با استفاده از اطلاعات و دانش قابل قبول خود در قالب داستان و رمان آثار ارزشمندی به جامعه علمی و ادبی تقدیم نماید و از مسائل و مشکلات زمانة خود پرده بردارد. او تلاش کرده است به عنوان چشم بیدار جامعه را از زوایا وگوشه های مختلف-مخصوصاً از دید یک زن نگاه کند و مباحثی را مطرح نماید که قبل از او یا اصلاً بدان پرداخته نشده یا اگر هم پرداخت...
متن کاملسیمین دانشور: شهرزادی پسامدرن
به رغم جایگاه رفیعی که سیمین دانشور در ادبیات مدرن فارسی کسب کرده است، آثار او کمتر مورد بررسیهای نقادانۀ نظام مند قرار گرفته اند. مقالۀ حاضر کوششی است در اثبات این برنهاد که دو رمان اخیر دانشمند (جزیرۀ سرگردانی و ساربان سرگردان) مبیّن پویایی این نویسنده و توان چشمگیر او برای داستان نویسی به سبک و سیاق پسامد رنیستی است. از آنجا که "پسامد رنیسم" اصطلاحی چند معناست و نظریه های گوناگونی دربارۀ آن م...
متن کاملبررسی دیدگاه زن مدارانه و بازتاب آن در آثار سیمین دانشور
هدف از پژوهش حاضر بررسی دیدگاه زن مدارنه در آثار سیمین دانشور است تا به این پرسش پاسخ داده شود که، آیا او در آثار داستانی خود گرایشهای زن مدارانه و فمینیستی داشته است؟ داستانهای دانشور، که از نویسندگان معاصر است، نوعی دیدگاه رئالیستی است که نسبت به وضعیت زن در جامعه و روزگار دارد. در پردازش شخصیت زن، نویسنده تلاش میکند که با نمادگرایی زنی بیافریند که باید باشد. این سازگاری نتیجهی تحکّم خودآگ...
متن کاملنشانه های فمینیسم در آثار سیمین دانشور
مطالبات حقوقی زنان در کشورهای غربی از سده نوزده میلادی، به صورت جنبش های فمینیستی شکل گرفت. این جنبش ها به سرعت در کشورهای در حال توسعه گسترش یافت و به گونه ها و شکل های مختلف ظاهر شد.سیمین دانشور، نخستین نویسنده زن ایرانی است که در تمام آثار خود، به شیوه های گوناگون، در پی بیان حقوق از دست رفته زنان است. او که به صراحت خود را فمینیست می داند، به نوعی از فمینیسم ایرانی و شرقی معتقد است که در آن...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 4 شماره 18
صفحات 73- 104
تاریخ انتشار 2013-12-22
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023