کیفر مرتد، حکمی سیاسی
نویسنده
چکیده مقاله:
چکیده در جهانبینی اسلام انسان آزاد و مختار آفریده شده است. در عین حال حکم شدید ارتداد این شبهه را ایجاد کرده که اسلام طرفدار تحمیل عقیده است و جلوی آزادی آن را گرفته است. این تحقیق در پی آن است که اثبات کند این حکم یک حکم سیاسی است و صرفًا برای برخورد با دشمنان اسلام است که در ستیز با اسلامند و از حقوق اجتماعی مسلمانان دفاع میکند و هیچگاه عقیدهای را تحمیل نکرده است. و به این مطالب پرداخته شده است: 1) حکم حکومتی و راههای شناخت آن، 2) سیر بیان حکم ارتداد در کلمات فقیهان و سختگیری آنان در این حکم و آثار متفاوت حدّ یا تعزیر بودن حکم ارتداد، 3) بررسی آیات: ارتداد، آزادی عقیده و توجه به علم و ردّ تقلید کورکورانه، 4) نمونههایی از احکام متفاوت ارتداد در سیره معصومان و بالاخره نتیجهگیری.
منابع مشابه
نقش رهبران سیاسی اجتماعی در تعدیل سطح کیفرگرایی عمومی؛ مطالعۀ موردی کیفر مرگ
اگر در سیاستگذاریِ جنایی سهمی برای افکار عمومی بهطور مستقل و مستقیم متصور باشیم، میتوان از رسانهها، گروههای فشار، روابط بین فردی، دولت و رهبران سیاسیاجتماعی بهعنوان تأثیرگذارترین عوامل تغییر افکار عمومی و بهطور خاص، تمایلِ عمومی به کیفر یا همان کیفرگرایی عمومی یاد کرد. بهرغمِ اثرگذاری مستقیمِ رهبران دولتهای پیشرو در توسعۀ عدالت کیفری، در ایران به جهت فقدان بسترهای حقوقیسیاسی لازم و نیز ز...
متن کاملظرفیت معرفتشناسی حکمی و علمی سیاسی حکمت متعالی محض و اجتماعی علامه طباطبایی
ظرفیت معرفتشناسی حکمی و علمی سیاسیِ حکمت متعالیِ محض و اجتماعیِ علامه طباطبایی بر این پیشفرض استوار است که ایشان حکیم متعالی محض و مدنی ـ اعم از اجتماعی و حتی سیاسی اجتماعی ـ است؛ ولو بسان امام خمینی وارد گفتمان انقلاب سیاسی، جابهجایی قدرت و دولتسازی نشده باشد. پرسمان حکمت محض و مدنی متعالی فراهم آمده معرفتشناسی، روششناسی و پدیدهشناسی اعم از هستیشناسی، چیستیشناسی و چگونگیشناسی میباشد ک...
متن کاملسزاگرایی در فلسفه کیفر
در خصوص فلسفۀ مجازات، دیدگاه های متعددی مطرح گردیده است که می توان آنها را در دو گروه پیامدگرا و پیشینه گرا جای داد. پیامدگرایان کیفر را تنها از جهت سودمندی آن می پذیرند. در مقابل؛ پیشینه گرایان معتقد به حسن ذاتی مجازاتند. پرکاربردترین رویکرد پیشینه گرا؛ نظریه ای موسوم به سزاگرایی است. این اندیشه قدمتی برابر با تاریخ حیات اخلاق داشته است. سزاگرایان در منطق کیفری خود بیش از آنکه به دنبال تکیه بر...
متن کاملفلسفه تخویف و کیفر
زین الدین اسلام پناه* با توجه به اینکه فیلسوفان و متکلمان اسلامی واجبالوجود را خیر محض میشناسند و به خیر بودن نظام آفرینش اعتقاد راسخ دارند، این سؤال مطرح است که چرا خداوند بندگان خود را از عذاب بیم داده است و چرا گنهکاران را در آخرت، کیفر میدهد. آیا تخویف و کیفر با خیر بودن نظام هستی و خیّر بودن آفریدگار سازگار است؟ از آنجا که سؤا...
متن کاملفلسفه تخویف و کیفر
با توجه به اینکه فیلسوفان و متکلمان اسلامی واجب الوجود را خیر محض میشناسند و به خیر بودن نظام آفرینش اعتقاد راسخ دارند، این سوال مطرح است که چرا خداوند بندگان خود را عذاب بیم داده است و چرا گنهکاران را در آخرت، کیفر میدهد؟ آیا تخویف و کیفر با خیر بودن نظام هستی و خیر بودن آفریدگار سازگار است؟ از آنجا که سوالهای فوق، دغدغه همگانی است، این نوشتار به تبیین راه حلهای مختلفی که از سوی فلاسفه ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 1 شماره 1
صفحات 145- 171
تاریخ انتشار 2010-01-21
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023