کثرت گرایی فرهنگی و تأثیر آن بر نظام های تربیتی
نویسنده
چکیده مقاله:
کثرتگرایی فرهنگی، عمدتاً، در آمریکای شمالی و اروپا ظهور و گسترش یافته است و به تبع، دیگر کشورهای جهان نیز - به درجاتی - از آن تأثیر پذیرفتهاند. مهمترین مسئلهای که این تحقیق در صدد بررسی آن است، «کثرتگرایی فرهنگی و تأثیر آن بر نظامهای تربیتی» است. روش تحقیق، در بخشهای اولیه، توصیف و تحلیلِ مفاهیم اصلی، مانندِ فرهنگ، کثرتگرایی، کثرتگرایی فرهنگی و وحدتگرایی فرهنگی است و در بخشهای بعدی، بررسی تأثیر کثرتگرایی فرهنگی بر نظامهای تربیتی است که از طریق تحلیل، تفسیر و استنتاج مباحث انجام میشود. نتایج حاصل از تحقیق نشان میدهد که دو عامل اصلی سبب کثرتگرایی فرهنگی میشوند: نخست پدیدۀ مهاجرت که تنوّع قومی را بهوجود میآورد؛ این پدیده آثار مختلفی بر نظامهای تربیتی دارد که نمونهای از آن ظهور «تعلیم و تربیت چند فرهنگی» در برخی از جوامع امروزی است. عامل دیگر، کثرت دانشها، اندیشهها، گرایشها و سلیقههاست که پدیدهای پساساختارگرا و پسامدرنیستی است. اگر این نوع تکثرگرایی به رشد علمی و فرهنگی بیانجامد، سودمند است، امّا اگر به فردگرایی منجر شود و پایههای وحدت فرهنگی و وحدت رویه در اتحاذ تصمیمها و فعالیتها را متزلزل کند، به نفع عملکردهای علمی و فرهنگی - از جمله تعلیم و تربیت - نیست. واژگان کلیدی: کثرتگرایی فرهنگی، نظامهای آموزشی، فردگرایی، آموزش و پرورشِ چند فرهنگی
منابع مشابه
نظام راهبری و کثرت گرایی فرهنگی
هدف این مقاله بررسی موانع توسعهی محتوایی نظام راهبری شرکتی ، از دیدگاه نظریهی کثرت گرایی فرهنگی بر پایه روش شناسی تفسیری – انتقادی است. کثرت گرایی فرهنگی بر امکان رقابت گروهها و مشارکت اقلیتهای مختلف جامعه در تصمیم گیریهای مربوط به نظام اقتصادی و سیاسی تاکید دارد. این مقاله ضمن معرفی مفهوم کثرت گرایی فرهنگی و بیان ارتباط آن با نظام راهبری ، موانع کثرت گرایی فرهنگی را مورد بررسی قرار داده و...
متن کاملکثرت گرایی آیزایا برلین و تفاوت آن با نسبی گرایی
کثرت گرایی ارزشی مدّ نظر برلین، با تأکید بر توافق ناپذیری و تلفیق ناپذیری ارزش ها بر این نکته صحه می گذارد که هیچ گونه معیار و مقولات عام و مشترک وجود ندارد که به کمک آنها بتوان به اولویت بندی ارزش ها در یک نظام منسجم ودر نتیجه ارزشداوری خیرها و غایات پرداخت. از سویی به نظر می رسد نسبی گرایی با ردّ هرگونه عینیت در اخلاق و ارزشها و با تأکید بر عدم وجود معیارهای عام برای مفاهمه و داوری ارزشی، و ...
متن کاملکثرت گرایی حقوقی در الهیات مسیحی و تأثیر آن بر آغاز شکل گیری حقوق مدرن
وحدتگرایی در مبنای اعتبار قواعد در نظام حقوق دینی، بدین معنا که فقط ارادۀ الهی، مبنا و منشأ التزامآوری قواعد حقوقی باشد، نظام حقوق دینی را از واقعگرایی یا عقلانیت تجربی و همچنین از گزارههای برآمده از عقلانیت متافیزیکی انسانگرایانه و در کل از مبناها و منشأهای رقیب، مصون نگه میدارد. در این صورت عقلانیت فطری، ارادۀ دولت و عرف، نقشی جز منبع قاعدۀ حقوقی نخواهد داشت. کثرتگراییِ حقوقی به معنای پ...
متن کاملکثرت گرایی ارزشی در نظام بین المللی حقوق مالکیت فکری
استانداردهای مقرر در موافقتنامه جنبههای تجاری حقوق مالکیت فکری، عمدتاً برمبنای فایدهگرایی و با توجه به ملاحظات اقتصادی، به تصویب رسیدهاند. مبنایی که در ادبیات فلسفی، به دلیل محور قرار دادن یک ارزش خاص، بهعنوان «وحدتگرایی ارزشی» شناخته میشود. این در حالی است که در نظام بینالمللی حقوق مالکیت فکری و در میان جوامع مجری آن بهویژه در کشورهای درحالتوسعه، ارزشهای دیگری همچون حفظ حریم خصوصی اش...
متن کاملکثرت گرایی هیک: نزاع میان واقع گرایی و ضدواقع گرایی
بنابر کثرت گرایی، حقیقت غایی یگانه، به صورتهای متفاوت در تمامی سنتهای دینی بزرگ، تجربه و درکمی شود. در این مقاله از میان سه نوع کثرت گرایی، کثرت گرایی هیک نقد و بررسی می شود.کثرت گرایی او بطور کلی بر دو اصل استوار است 1- الگوی معرفت شناختی کانت 2- انسجام گرایی درصدق.براساس الگوی کانتی، ماهیت حق فی نفسه فراتر از حدود مفاهیم بشری است این حق به تعبیر ادیان غربیاست که به صورت « حق نومنی » و به تعبی...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 20 شماره 78
صفحات 166- 189
تاریخ انتشار 2019-02-20
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023