"پیش درآمد" در تراژدی های راسین
نویسندگان
چکیده مقاله:
" پیش درآمد" نخستین فصل تشکیل دهنده یک نمایشنامه کلاسیک به شمار می رود. در این قسمت قهرمانانی که نویسنده پیش از شروع نمایش به صورت فهرست وار آنان را معرفی کرده است به بیان مشکلاتی می پردازند که به تدریج باعث بروز بحران در عمق ماجرا می شود و موضوع تراژدی از آن شکل می گیرد. در قرن هفدهم "پیش درآمد" از جمله دشوارترین بخش های تشکیل دهنده یک نمایشنامه محسوب می شد و نویسندگان برای پرداختن به این قسمت ناگزیر از رعایت قوانین دست و پا گیر دوران بودند. با این حال این فصل در تراژدی های راسین، از پرجاذبه ترین و کاملترین نمونه های آن است و نویسنده موفق می شود از همان ابتدای نمایش خواننده/بیننده خود را تحت تاثیر قهرمانانی قرار دهد که در رویارویی مستقیم با بحران، تهدید و تنش، نومیدانه می کوشند تا خود را از بند مشکلات رها سازند. در اینجا با نگاهی بر چهار نمایشنامه معروف راسین: آندروماک، بریتانیکوس، برنیس و فدر تلاش می کنیم به بررسی شیوه راسین در ساخت این قسمت از تراژدی بپردازیم و دریابیم که وی چگونه با اهداف حساب شده و کم نظیر تماشاگر خود را آماده می کند که اندوه حاصل از یک نمایشنامه تراژیک، که به عقیده نویسنده "تمام لذت تراژدی ناشی از آن است" را باور کند و آن را بپذیرد.
منابع مشابه
تصویر زن درآثار راسین با نگاهی بر سه تراژدی آندروماک، بریتانیکوس و فدر
ژان راسین، نویسندة قرن هفدهم فرانسه، در آثار خود نقش چشمگیری را به زنان داده است، تا جایی که برخی، از او به عنوان بنیانگذار نقش زن در ادبیات نام بردهاند. در این نوشتار به بررسی موقعیت سه قهرمان زن با نامهای آندروماک در تراژدیای به همین نام، آگریپین در تراژدی بریتانیکوس و ف?در در تراژدی ف?در میپردازیم. این سه، زنانیاند با انگیزههایی متفاوت و موقعیتهایی استثنایی. تفاوتهای فاحشی آنان را از...
متن کاملتصویر زن درآثار راسین با نگاهی بر سه تراژدی آندروماک، بریتانیکوس و فدر
ژان راسین، نویسندة قرن هفدهم فرانسه، در آثار خود نقش چشمگیری را به زنان داده است، تا جایی که برخی، از او به عنوان بنیانگذار نقش زن در ادبیات نام برده اند. در این نوشتار به بررسی موقعیت سه قهرمان زن با نام های آندروماک در تراژدی ای به همین نام، آگریپین در تراژدی بریتانیکوس و ف?در در تراژدی ف?در می پردازیم. این سه، زنانی اند با انگیزه هایی متفاوت و موقعیت هایی استثنایی. تفاوت های فاحشی آنان را از...
متن کاملتراژدی در رساله «جمهوری» افلاطون
تربیت یونانیان باستان بر اساس اشعار هومر یا تراژدینویسان بوده، و افلاطون تقریبا در تمام آثارش بهویژه در رساله «جمهوری»، که کاملترین و بهترین اثر اوست، به دشمنی با شعر و تراژدی، و تربیت حاصل از آن میپردازد؛ و در سه کتابِ، دوم، سوم، و دهم از کتابهای دهگانه جمهوری، بیشتر از نوشتههای دیگرش به شعر و تراژدی تاخته، با ذکر دلایلی، شاعران و تراژدینویسان را از دولتشهر آرمانیاش بیرون میکند. نخ...
متن کاملبررسی تراژدی یونان باستان و تراژدی مدرن از منظر هگل
این مقاله میکوشد از میان آرای متعدّد هگل، دربارۀ هنر و زیباییشناسی، به بررسی تراژدی یونان باستان و تراژدی نوین (مدرن) بپردازد. به طور کلّی تراژدی از نظر هگل عبارت است از گونهای درام که در آن برخورد و تصادم میان دو موضع رخ میدهد؛ دو موضعی که هر یک به خودی خود از حیث اخلاقی موجّهاند. در پایان تراژدی، این تصادم بهطریقی رفع میشود. در این میان تراژدی یونان باستان و تراژدی نوین که یکی به دورۀ کل...
متن کاملطرحی در هندسه تراژدی با تکیه بر تراژدی سیاوش در شاهنامة فردوسی
ارسطو دربارة فن شعر، انواع آن و اهدافی که از هر یک انتظار میرود سخنانی دقیق ابراز کرده است که امروزه علیرغم باورهای متنوع و متفاوت در این قلمرو، همچنان از اهمیت و ارزشی والا برخوردار است. یکی از مباحثی که او با تکیه و تمرکز بسیار بدان پرداخته است، مقولة تراژدی است. در نگاه او تراژدی در فضایی سرشار از همدردی و هراس که حاصلش پالایش از احساسات منفی و تزکیة نفس است بانجام میرسد. در این مقاله د...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 6 شماره 12
صفحات 101- 113
تاریخ انتشار 2010-09-01
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023