پیشنهادی برای تصحیح و معنای چند بیت از داستان «رستم و سهراب»
نویسنده
چکیده مقاله:
تصحیح شاهنامۀ جلال خالقی مطلق و همکارانش محمود امیدسالار و ابوالفضل خطیبی یکی از تصحیحهای درخور اعتماد و استنادِ شاهنامهپژوهان است. در تصحیحهای گذشته اشکالاتی دیده میشود که خالقی مطلق و همکارانش با در نظر گرفتن آنها کوشیدهاند تصحیح دقیقتری از شاهنامه در اختیار خوانندگان قرار دهند؛ البته تصحیح خالقی مطلق نیز کاستیهایی دارد که میتوان با اشاره به این کاستیها و اصلاح آنها، متن ویرایششدۀ بهتری از شاهنامه ارائه کرد. ازاینرو در اینجا این پرسش مطرح میشود که با دقت در معنای برخی از واژگانِ شاهنامه و ضبط دستنویسهای متعدد و معتبر این کتاب، تصحیح چه بیتهایی از داستان رستم و سهراب را میتوان پیشنهاد کرد. بر همین اساس در این مقاله با توجه به دستنویسهای معتبر و چاپهای عکسی دستنویسهای شاهنامه و ویرایشهایی که از این کتاب ارائه شده است و همچنین پژوهشهایی که شاهنامهشناسان در کتابها و مقالههای خود ارائه کردهاند، کوشش شد پیشنهادهایی برای تصحیح و معنای برخی از بیتهای داستان «رستم و سهراب» مطرح شود؛ ازاینرو با توجه به شواهدی که در شاهنامه آمده است، بهتر است در تصحیحِ بیتهایی از این داستان «بداندیش» به معنی «بیمناک و نگران»، «خَنبیدن» به معنی «خمشدن» و «آهون» به معنی «رخنه و نَقب» در نظر گرفته شود.
منابع مشابه
تصحیح و توضیح چند بیت از داستان رستم و سهراب
تصحیح و اصلاح تصحیفهای انجامشده در متن آساننمای شاهنامه، همواره یکی از مهمترین اهداف مصحّحان و شارحان بوده است. داستان رستم و سهراب، بهترین مصداق این واقعیت است. با بررسی این داستان و شروح مختلفی که از حدود پنجاه سال پیش تاکنون بر آن نوشته شده است، میتوان دریافت که در طول زمان به سبب تسامح کاتبان، ضبط بسیاری از ابیات این بخش شاهنامه، تغییرات فراوانی کرده است. یافتن شکل صحیح آن، مستلزم دقّت...
متن کاملتصحیح و توضیح چند بیت از داستان رستم و سهراب
تصحیح و اصلاح تصحیف های انجام شده در متن آسان نمای شاهنامه، همواره یکی از مهم ترین اهداف مصحّحان و شارحان بوده است. داستان رستم و سهراب، بهترین مصداق این واقعیت است. با بررسی این داستان و شروح مختلفی که از حدود پنجاه سال پیش تاکنون بر آن نوشته شده است، می توان دریافت که در طول زمان به سبب تسامح کاتبان، ضبط بسیاری از ابیات این بخش شاهنامه، تغییرات فراوانی کرده است. یافتن شکل صحیح آن، مستلزم دقّت ن...
متن کاملنگاهی دوباره به بیت نخست داستان رستم و سهراب
بیت آغازین داستان «رستم و سهراب»، از ابیات بحثبرانگیز شاهنامهی فردوسی است. محققان دربارهی نوع خوانش دو کلمهی قافیه و معنی قافیه نخست، واژهی کنج، نظرات گوناگونی ارائه دادهاند. نگارنده در گفتار حاضر، ابتدا به نقل امهات اقوال شارحان این بیت پرداخته؛ سپس با عنایت به برخی نکات ادبی و زبانشناختی کوشیده است تا ثابت کند «کنج» را میتوان هم به فتح و هم به ضم کاف خواند و معنای آن، احتمالاًچین و شکن...
متن کاملروایت نقالان از داستان رستم و سهراب
هنر نقالی یکی از شاخههای مهم ادبیات عامه، بازتابدهنده تجربههای بازسازیشده از حماسههای ملی و پهلوانی است. نقالان میکوشند با سادهترین تعابیر و بازسازی جذابترین وقایع، اجزای مختلف داستانها را متناسب با ذهنیت مخاطبان بهنوعی تغییر دهند یا تکمیل کنند. بهاینترتیب بر هسته اصلی داستان، شاخ و برگهای درهمپیچیدهای تنیده میشود. در این تحقیق ضمن مروری کوتاه بر پیشینۀ سنت نقالی، سازوکار روا...
متن کاملنگاهی دوباره به بیت نخست داستان رستم و سهراب
the first two lines of the narrative of rostam and sohrab are among controversial lines of ferdowsi's shahnameh. many researchers have presented different ideas about the different forms of reading the two ending words of each line shaping the rhyme of the poem and also the different meanings of the first word, konj. the writer in this paper has reviewed main opinions of the interpreters and th...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 12 شماره 3
صفحات 143- 158
تاریخ انتشار 2020-08-22
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023