منابع مشابه
تقدیر و سرنوشت نزد پیشاسقراطیان
تقدیر و سرنوشت در مفهومی هستند که غالباً با یکدیگر اینهمان گرفته می شوند، حال آنکه این دو، نزد مردمانی که هستی شان تنیده با چنین مفاهیمی بوده است، از تمایزی آشکار برخوردار بودند. در این نوشتار، تقدیر بمعنای حدّ یا محدوده ی مشروع عمل گرفته شده است و سرنوشت، یکی از امکانات درون محدوده ی تقدیرست. خدای تقدیرگذار، همان خدایی است که بی نظمی را به نظم می آورد، و سرنوشت را مجموعه ی خدایان در درهمکنش با ی...
چالشهایی در منابع مطالعۀ فیلسوفان نخستین یونان
پیشاسقراطیان در سدۀ ششم پیش از میلاد، شیوههای پژوهش دو قلمرو علم و فلسفه را پایه ریختند؛ نخستین رسالات علمی را نگاشتند و مفاهیمِ پایه در فرآیند استنتاج را معرفی کردند. با وجود این، هیچ اثر مستقلی از ایشان به دست ما نرسیده و هرچه داریم پارههایی است منقول از سخنان ایشان در آثار پسینیان که هریک، پارهنوشته را در سیاقی متفاوت آوردهاند. ولی این شیوه همیشه در فهم سخن و ارزیابی پیشاسقراطیان کارایی ن...
متن کاملبررسی پیشینۀ یونانی قاعدۀ الواحد و چگونگی انتقال و نقد آن در فلسفۀ اسلامی
براساس تصور فیلسوفان مسلمان از فاعل الهی، از واحد جز واحد صادر نمیشود. از لحاظ تاریخ فلسفه، این مسئله به بحث از اصل نخستین نزد پیشاسقراطیان برمیگردد. آنها برآنند از یک چیز، چیزها پدید میآید و آن را دربارۀ فاعلهای طبیعی به کار میبردند؛ اما فیلسوفان مسلمان براساس الهام از آموزههای فلوطین، قاعدۀ الواحد را از فلسفۀ شبه یونانی اخذ کردند و بدون آنکه برای قراردادن آن در زمرۀ مسائل فلسفی، ملاکی ت...
متن کاملتطورات بنیادین مفهوم «ذات نامتناهی»
مفهوم «ذات نامتناهی» که هم از جنبۀ فلسفی و هم الهیاتی اهمیت دارد، تطورات بنیادین زیادی را در طول تاریخ تفکر در غرب پشت سر گذاشته است. پیشاسقراطیان برخورد دوگانهای با آن داشتهاند. برخی چون آناکسیمندر و ملیسوس به دیدۀ پذیرش به آن نگریستهاند. این آرخه از نظر آنان، منشأ، الهی، فناناپذیر، درونماندگار در جهان طبیعت و سابق بر کثرات و مشتمل بر آنهاست، اما در عینحال «شخص» نیست. در مقابل، فیثاغورس...
متن کاملتطورات بنیادین مفهوم «ذات نامتناهی»
مفهوم «ذات نامتناهی» که هم از جنبۀ فلسفی و هم الهیاتی اهمیت دارد، تطورات بنیادین زیادی را در طول تاریخ تفکر در غرب پشت سر گذاشته است. پیشاسقراطیان برخورد دوگانه ای با آن داشته اند. برخی چون آناکسیمندر و ملیسوس به دیدۀ پذیرش به آن نگریسته اند. این آرخه از نظر آنان، منشأ، الهی ، فناناپذیر، درون ماندگار در جهان طبیعت و سابق بر کثرات و مشتمل بر آنهاست، اما در عین حال «شخص» نیست. در مقابل، فیثاغورس،...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 4 شماره None
صفحات 163- 174
تاریخ انتشار 2017-06
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی برای این مقاله ارائه نشده است
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023