پژوهشی دربارة طبسین

نویسنده

  • مهدی جلیلی
چکیده مقاله:

This article is presented in two parts. The first part is a study of the term "Tabaseyn" in the historical and geographical texts - from the 3rd century up to now. Through reliance on the sources, the author has come to the conclusion that prior to the 6th century A.H., Tabaseyn (the two Tabases) was not applied to Tabas-e _orma-and Tabas-e 'Annan which were later mentioned as Tabas-e Gilaki and Tabas-e Maslnan. Since the 6th century both Arab geographers and more recent scholars have referred to Tabas-e Gilaki and Tabas-e Masinan as "Tabaseyn". In the second part of this article, by analizing the historians' views, following the Muslims' route from Kerman to Korasan and by studying the locations and distance between Tabas-e Gilakiand Tabas-e Masinan, the author has come to the conclusion that what is meant by Tabaseyn is Tabas-e Giiaki and Tabas-e korin. And in the early Hegira centuries, KorIn, at least as a city, was like Tabas-e Gilakl. the evidence and indications that reveal the historical background of Korin confirm the author's view. در بخش نخست، واژة طبسین را در متون تاریخی و جغرافیایی- از سدة 3 ق تا دورة معاصر- مورد بررسی قرار دادهع و با استناد به منابع به این نتیجه رسیده ایم که پیش از سدة 6 ق. طبسین بر طبس خرما و طبس عنّاب که بعداً از آن به طبس گیلکی و طبس مسینان یاد شده، اطلاق نگردیده است از سدة 6 ق. به بعد جغرافی نویسان عرب و نیز نویسندگان سده های اخیر، طبس گیلکی و طبس مسینان را طبسین نامیده اند. در بخش دوم مقاله، ضمن بررسی و تحلیل گفتة تاریخ نویسان و پی گیری مسیر حرکت مسلمانان از کرمان به خراسان و بررسی موقعیت و مسافت میان طبس گیلکی و طبس مسینان به این نتیجه رسیده ایم که منظور از طبسین طبس گیلکی و کرین می باشد و کرین نیز خود در نخستین سده های ق حداقل شهری در حد طبس گیلکی بوده است. دلایل و قراینی که پیشینة تاریخی کرین را نشان می دهد، مویّد نظر مولف است.

برای دانلود باید عضویت طلایی داشته باشید

برای دانلود متن کامل این مقاله و بیش از 32 میلیون مقاله دیگر ابتدا ثبت نام کنید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

محدودیت‌های روش‌شناختی برنامة پژوهشی پوپر دربارة «جامعة باز»

کارل پوپر، به دلیل مواضع­اش راجع به فلسفه و روش علم، و نیز به خاطر جهت­گیری­هایش در اندیشة سیاسی، جایگاهی را در تاریخ اندیشه­های سدة بیستم کسب کرده است. سهم پوپر در فلسفة علم، عمدتاً به نقد و تخطئة استقراگرایی و دفاع از ابطال­گرایی مربوط می­شود و سهم اصلی او در اندیشة سیاسی به دفاعی که از جامعة باز انجام داده بر‌می­گردد. هم در روش علم و هم در اندیشة سیاسی تأکید او بر "خردباوری انتقادی" است. علم ...

متن کامل

پژوهشی دربارة جایگاه ادبیات تعلیمی در قصاید پارسی

  ادبیات تعلیمی، یکی از مهم‌ترین انواع ادبی است که در فرهنگ و ادبیات هر کشوری یافت می‌شود و سعی در پرورش قوای روحی و صفات نیک اخلاقی انسان‌ها دارد. این نوع ادبی در بسیاری از آثار شاعران ایرانی وجود دارد. آثاری که به شیوه‌های گوناگون به تعلیم مردم و آموزه‌های اخلاقی ایشان اشاره دارد. شعرا با استفاده از صنایع مختلف ادبی، کلامی پر از پند و اندرز می‌سرایند و با استفاده از تمثیل‌ها...

متن کامل

پژوهشی دربارة جایگاه ادبیات تعلیمی در قصاید پارسی

  ادبیات تعلیمی، یکی از مهم‌ترین انواع ادبی است که در فرهنگ و ادبیات هر کشوری یافت می‌شود و سعی در پرورش قوای روحی و صفات نیک اخلاقی انسان‌ها دارد. این نوع ادبی در بسیاری از آثار شاعران ایرانی وجود دارد. آثاری که به شیوه‌های گوناگون به تعلیم مردم و آموزه‌های اخلاقی ایشان اشاره دارد. شعرا با استفاده از صنایع مختلف ادبی، کلامی پر از پند و اندرز می‌سرایند و با استفاده از تمثیل‌ها...

متن کامل

پژوهشی دربارة رویکرد فقهی رشید رضا در تفسیر المنار

تفسیر القرآن الحکیم مشهور به المنار، از مهم‌ترین تفاسیر قرآن در سدهٔ چهاردهم هجری است که در این عرصه، آرای جدید و در خور تحقیق، عرضه کرده است. مقالهٔ حاضر با نگاهی توصیفی‌تحلیلی رویکرد فقهی رشید رضا در این تفسیر را برمی‌رسد و بیان می‌دارد که «نفی تبعیّت بدون دلیل از اقوال پیشینیان»، «کاستن از گسترهٔ فقه» و «مصلحت‌محوری فقیهانه»، مشخّصه‌هایی بارز در رویکرد فقهی صاحب المنار ...

متن کامل

پژوهشی دربارة ورود کفار به حرم امامان(علیهم السلام)

این نوشتار در جست‌وجوی پاسخ به این پرسش است که ورود کفار به حرم امامان: چه حکمی دارد؟ آیا برای غیر مسلمانان ورود به این اماکن مقدس جایز است یا خیر؟ برای دستیابی به پاسخ، ابتدا مباحثی مقدماتی مطرح شده است؛ مانند اینکه منظور از کفار چه کسانی هستند و دارالاسلام به کدام سرزمین‌ها گفته می‌شود و اصلاً آیا مسلمانان می‌توانند با کفار ارتباط و معاشرت داشته باشند؟حکم ورود کفار به حرم امامان:  ...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


عنوان ژورنال

دوره 72  شماره 0

صفحات  -

تاریخ انتشار 2002-12-22

با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023