ﭘﻮﺷﺶ زﻧﺎن در سینمای ﭘﺲ از اﻧﻘﻼب اﺳﻼﻣﻲ

نویسندگان

  • حمیده هاتفی کارشناس ارشد مطالعات زنان و پژوهشگر مرکز تحقیقات رادیو
چکیده مقاله:

ﭘﻮﺷﺶ زﻧﺎن در اﻳﺮان ﻫﻢ اﺳﺖ زﻣﺎن اﻣﺮی ﻓﺮﻫﻨﮕﻲ، ﻣﺬﻫﺒﻲ و اﻳﺪﺋﻮﻟﻮژﻳﻜﻲ .  در ﻋﻴﻦ ﺣﺎل ﺑﺎزﻧﻤﺎﻳﻲ آن ﻧﻴﺰ ﺗﺎﺑﻌﻲ از اﻣﻮر ﻣﺬﻛﻮر اﺳﺖ .اﺷﻜﺎل در اﻳﻦ ﻣﻘﺎﻟﻪ ﺑﻪ   ﺑﺎزﻧﻤﺎﻳﻲ ﭘﻮﺷﺶ زﻧﺎن و ﺗﻐﻴﻴﺮات ﺣﺎدث در ﺷﻜﻞ ﺑﺎزﻧﻤﺎﻳﻲ ﭘﺮداﺧﺘﻪ ﺷﺪه  اﺳﺖ .ﺑﻬﺮه ﻧﻮﻳﺴﻨﺪﮔﺎن ﺳﻌﻲ دارﻧﺪ ﺑﺎ   ﮔﻴﺮی از ﻣﺒﺤﺚ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﻋﺎﻣﻪ ﺗﺄﺛﻴﺮات ﺳﻴﻨﻤﺎ را ﺑﺮ اﺷﻜﺎل ﺑﺎزﻧ ﻧﻤﺎﻳﻨﺪ ﻤﺎﻳﻲ ﭘﻮﺷﺶ زﻧﺎن ﺗﺒﻴﻴﻦ  .ﺑﺮ ﻳﺎﻓﺘﻪ اﺳﺎس   ﻫﺎی ﭘﮋوﻫﺶ ﻛﻪ از ا 103 ﺗﺤﻠﻴﻞ ﻣﺤﺘﻮای ﻓﻴﻠﻢ در ﺳﻪ دورة ﺗﺎرﻳﺨﻲ ﭘﺲ از  ﻧﻘﻼب ﺑﻪ دﺳﺖ آﻣﺪه در ﺷﻜﻞ ﭘﻮﺷﺶ زﻧﺎن در ﻓﻴﻠﻤﻬﺎ ﺗﻐﻴﻴﺮاﺗﻲ ﺑﺮوز ﻧﻤﻮده اﺳﺖ ﺑﻪ اﻳﻦ ﺻﻮرت ﻛﻪ ﺑﻪ ﻃﻮر ﻛﻠﻲ ﭘﻮﺷﺶ ﺑﺪن و ﺳﺮ زﻧﺎن ﺳﻴﺮی ﻧﺰوﻟﻲ داﺷﺘﻪ و از ﻏﻠﺒﻪ ﭼﺎدر در دورة ﺟﻨﮓ ﻛﺎﺳﺘﻪ و ﺑﻪ ﺳﺎﻳﺮ اﻧﻮاع ﭘﻮﺷﺶ ﻣﺘﻤﺎﻳﻞ ﺷﺪه اﺳﺖ . ﻧﻮﻳﺴﻨﺪﮔﺎن ﻧﺸﺎن داده ﺳﺎ اﻧﺪ ﻛﻪ ﺳﻴﻨﻤﺎ از ﺑﺎزﻧﻤﺎﻳﻲ ﻫﮋﻣﻮﻧﻴﻚ زﻧﺎن ز ﭘﻮﺷﺶ  )اﻳﺪﺋﻮﻟﻮ ﭼﺎدر ﺑﻪ ﻣﺜﺎﺑﻪ ژ ی رﺳﻤﻲ (ﺑﻪ در دوره اول  ﺑﺎزﻧﻤﺎ ﺗﺪرﻳﺞ ﺑﻪ ﺳﻤﺖ ﻳ ﭘﻮﺷﺶ ﻲ ﺿﺪ ﻫﮋﻣﻮﻧﻴﻚ  )ﭼﺎدر اراﺋﻪ ﺗﺼﻮﻳﺮ ﻣﻨﻔﻲ از (  در دوره ﺳﻮم ﺗﻐﻴﻴﺮ ﻣﻮﺿﻊ داده  اﺳﺖ.

برای دانلود باید عضویت طلایی داشته باشید

برای دانلود متن کامل این مقاله و بیش از 32 میلیون مقاله دیگر ابتدا ثبت نام کنید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

بازنمایی هویت دینی در سینمای پس از انقلاب اسلامی

مقالة پیش رو کوششی است که با در نظر گرفتن سه مولفة اساسی (خدا، فرد دین‌دار و دین‌داری) و با توجه به نظریة هویت و نظریة بازتابندگی آنتونی گیدنز انجام شده است. سینما نیز به‌عنوان یکی از اثرگذارترین ابزارهای رسانه‌ای در جهان معاصر، متن اصلی این بازنمایی است. سوال اصلی، توجه به چگونگی بازنمایی هویت دینی در سینمای پس از انقلاب است. هدف از این مقاله، توصیف چگونگی بازنمایی هویت دینی (سنتی/ بازتابنده) ...

متن کامل

تصویر شهر تهران در سینمای داستانی ایران (پس از انقلاب)

هدف از نگارش این مقاله توصیف شهر و تجربه مدرنیته در ایران پس از انقلاب از دریچه سینماست. در واقع قصد داریم با میانجی‌گری سینما و تصویری که از شهر ارائه کرده، تأملی انتقادی داشته باشیم بر تجربه مدرنیته در ایران بعد از انقلاب، چراکه شهر تهران در آثار سینمایی همواره نماد امری مدرن و در تقابل با سنت قرار گرفته است.آرای تنی چند از اندیشمندان انتقادی همچون تضاد و تناقض درونی مدرنیسم در اندیشه برمن، ت...

متن کامل

بررسی انتقادی سینمای روستایی پس از انقلاب اسلامی در ایران

در این مقاله سعی شده تا با رویکردی کلیت‌نگر، موضوعاتی همچون جامعه‌ی روستایی، سینمای روستایی، تغییرات سیاست‌های حاکمیتی و اقتصاد سیاسی دولت‌های گوناگون پس از انقلاب اسلامی سال 1357، در تقابل با یکدیگر قرار گرفته و ارتباطات مختلف و متداخل آنها، با استفاده از مجموعه نظریات انتقادی مورد بررسی قرار گیرد. ما در این تحقیق با تقسیم‌بندی ادوار گوناگون بازه زمانی مورد بحث و انتخاب نمونه‌ای سی عددی از فیل...

متن کامل

سنخ‌شناسی گفتمان‌های سینمای دینی پس از انقلاب اسلامی ایران

پس از انقلاب اسلامی، یکی از حوزه‌هایی که در ساحت فرهنگی دچار تحول جدّی شد، نهاد سینما بود. سینما از آغاز انقلاب ‌چونان ابزاری فرهنگی مورد توجه شایان بوده تا از آن به‌عنوان وسیله‌ای برای ترویج دین استفاده گردد. در این پژوهش با مطالعه 44 نمونه از آثار سینمای دینی پس از انقلاب با روش تحلیلِ گفتمان و نشانه‌شناسی گفتمانی تلاش شده است تا به این سؤالات پاسخ داده شود که گفتمان‌های سینمای دینی پس از انقلا...

متن کامل

تصویر شهر تهران در سینمای داستانی ایران (پس از انقلاب)

هدف از نگارش این مقاله توصیف شهر و تجربه مدرنیته در ایران پس از انقلاب از دریچه سینماست. در واقع قصد داریم با میانجی گری سینما و تصویری که از شهر ارائه کرده، تأملی انتقادی داشته باشیم بر تجربه مدرنیته در ایران بعد از انقلاب، چراکه شهر تهران در آثار سینمایی همواره نماد امری مدرن و در تقابل با سنت قرار گرفته است.آرای تنی چند از اندیشمندان انتقادی همچون تضاد و تناقض درونی مدرنیسم در اندیشه برمن، ت...

متن کامل

بازنمائی نقش زنان در سینما (سیاست گذاری های فرهنگی در سینمای قبل و پس از انقلاب اسلامی)

بررسی رابطه فرهنگ، ارزش ، اخلاق و هنر که از دل زندگی روزمره برخاسته است در عصر زندگی مدرن با چالش جدی مواجه شده است . سینما به عنوان ابزاری منحصر به فرد برای بیان و سامان بخشی مسایل زندگی علاقه رهایی بخش و انتقادی خود را در راستای کشف قواعد اخلاقی ایجاد نموده و بر آنست که از  زندگی ابهام زدایی و با انتقاد به زبانی هنری آنها را بازنمایی کند . با مقایسة فیلم‌های سینمایی قبل و بعد از انقلاب اسلامی...

متن کامل

بازنمون هویت اجتماعی در رسانه، بررسی روند تغییرات هویت اجتماعی زنان در سینمای پس از انقلاب اسلامی

با دو سویه فرض‌کردن رابطة بین جامعه و رسانه می‌توان تغییرات نحوة ارائة هویت زن در رسانة سینمای ایران را بررسی کرد، و از این راه شاید بتوان تحلیل قابل قبولی از روند تغییر اجتماعی در زمینة هویت زنانه به‌دست داد. مقالة حاضر با استفاده از روش تحلیل محتوا در صدد است تأثیر متقابل جریان‌های اجتماعی عمدة بعد از انقلاب اسلامی ‌ایران و نحوة بازتاب زنانگی در سینمای ایران بر یکدیگر را مورد تحلیل قرار داده ...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


عنوان ژورنال

دوره 4  شماره 11

صفحات  61- 74

تاریخ انتشار 2008-05-21

با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023