پرسشها و پژوهشهای بایسته قرآنی در زمینه جامعهشناسى
نویسنده
چکیده مقاله:
برخى پرسشهاى مهم در حوزه جامعهشناسى مطرح گردیده تا از زاویه نظریات قرآنى مورد دقت قرآنپژوهان قرار گیرد. نویسنده در آغاز با طرح این مطلب که واکنشها معمولاً متأثر از دو عامل فرهنگ و نگرش پژوهندگان و محیط داورى پدید مىآیند، به رویکرد دینستیزى جامعهشناسى در غرب اشاره کرده است و سپس براى ایجاد جامعهشناسى بدون چنان نگاهى به طرح پرسشها و محورهایى پرداخته است که تحقیق در آن، زمینهساز دستیابى به جامعهشناسى مطلوب است. پرسشها عبارتند از: 1 - آیا جامعهشناسى قرآنى مىتواند علمى باشد؟ نویسنده دو دیدگاه را در این زمینه بررسى کرده است. نظریهاى که معتقد است جامعهشناسى علمى ویژگىهاى خاص خود را دارد و نمىتواند با حفظ آنها جامعهشناسى دینى و قرآنى باشد و دیگر نظریه کسانى که دینى بودن و علمى بودن را با یکدیگر سازگار مىدانند و براى ایجاد جامعهشناسى اسلامى تلاش کردهاند. مانند: دکتر على شریعتى. 2 - آیا جهانبینى آخرتگراى قرآن با مطالعه جامعه به صورت علمى سازگار است؟ 3 - آیا مىتوان از دادههاى جامعهشناسى براى مطالعه و فهم مفاهیم اجتماعى قرآن استفاده کرد یا نه؟ 4 - آیا جامعهشناسى اسلامى تفاوت بنیادین با جامعهشناسى غربى دارد یاتفاوت سطحى؟ 4 - آیا قرآن منعکس کننده و تأیید کننده بینش مردم عصر نزول است یا خیر؟ در ادامه نویسنده به پرسشهاى دیگرى مىپردازد که امکان دستیابى پاسخ آنها از قرآن مىرود. مثل: آیا قرآن راجع به جامعه سخنى دارد یا خیر؟ اصطلاحات جامعه شناختى قرآن کدامند؟ ویژگىهاى جامعه دینى از دیدگاه قرآن چیست؟ جامعه دینى مقدم است یا حکومت دینى؟ میان جامعه دینى و جامعه مدنى چه نسبتى وجود دارد؟ آفات جامعه انسانى و جامعه دینى از دیدگاه قرآن چیست؟ نویسنده با بررسى هر یک از پرسشهاى فوق به جزئیات و دیدگاههاى مربوط به هر یک پرداخته و استنتاجهاى خود از قرآن را ارائه داده است.
منابع مشابه
پرسشها و پژوهشهای بایسته قرآنی در زمینه خاستگاه شرور
گردآوری شماری از پرسشهای آغازین و چالشهای پدید آمده در موضوع خاستگاه شرور است که قرآن پژوهان در پرتو آیات قرآن، پاسخهای شایسته بدانها بدهند. شماری شرور را با وجود خدا و صفات او ناسازگار می بینند. شر تعریف مصداقی دارد نه مفهومی. شر به اخلاقی و فلسفی تقسیم می شود و برخی شر را به عاطفی، طبیعی، اخلاقی و مابعدالطبیعی تقسیم می کنند. عده ای شر را به شری که معلول اختیارو فعل انسان، اختیارو فعل انسان با...
متن کاملپرسشها و پژوهشهای بایسته قرآنی در زمینه علوم قرآن
جستوجو و طرح آن دسته از مطالب و پرسشهاى علوم قرآنى است که پاسخ به آنها قبل از تفسیر الزامى است. نویسنده، نخست به موضوع وحى پرداخته و بحثهایى چون: کیفیت و حقیقت وحى، نوع رابطه پیامبران با وحى، حسى بودن یا تجربى بودن وحى، تحلیل روانشناسانه، جامعهشناسانه، عرفانى، عقلى و حسى وحى، تحلیل وحى از طریق خود وحى، محتواى وحى، تعارض علم و دین، آیا وحى تنها عهدهدار ارتباط خلق با خالق است یا نظامهاى عباد...
متن کاملپرسشها و پژوهشهای بایسته قرآنی در زمینه فلسفه اخلاق
طرح مهمترین پرسشهاى حوزههاى گوناگون فلسفه اخلاق در راستاى دستیابى به ادراک و رهیافت خاص قرآنى در زمینه مباحثات نوین فلسفه اخلاق و داورى ارزشى رفتار است. پانزده محور این بخش عبارتند از: تعریف اخلاق، ارتباط دین و اخلاق، بنیادها و خاستگاه اخلاق، قلمرو اخلاق، منشأ احکام و قواعد اخلاقى، مفاهیم و قواعد اخلاقى، نقش و تأثیر ثواب و عقاب در انگیزشهاى اخلاقى، معیار و ملاک فضیلت اخلاقى، نسبیت و اطلاق...
متن کاملپرسشها و پژوهشهای بایسته قرآنی در زمینه پلورالیسم
طرح پرسشهایى درباره سنجش نظریه پلورالیسم و پیامدهاى علمى و عملى آن از منظر قرآن است. نویسنده، پس از معرفى اجمالى پلورالیسم، در رابطه با نجات انسان سه دیدگاه انحصارگرایى، کثرتگرایى، و شمول گرایى رامطرح نموده سپس دیدگاههایى را درباره کثرت گرایى دینى آورده آن گاه پرسشهایى را براى شناخت دیدگاه قرآن طرح مىکند: 1- قرآن کدامیک از سه دیدگاه یاد شده را مىپذیرد؟ 2- آیا داورى قرآن نسبت به ادیان توحید...
متن کاملپرسشها و پژوهشهای بایسته قرآنی در زمینه ایمان
طرح پرسشهایى درباره معناشناسى و شناخت حقیقت ایمان از دیدگاه قرآن است. نویسنده نخست حقیقت ایمان را بحث کرده هیجده تعریف درباره آن از متکلمان مسلمان مىآورد، سپس به بررسى آیات راجع به حقیقت ایمان مىپردازد، آن گاه از نقش گناه کبیره در زوال ایمان بحث کرده و دیدگاههاى متفاوتى را مطرح مىکند. درجات ایمان موضوع دیگرى است که مورد بررسى قرار گرفته و دیدگاههایى درباره آن بیان مىشود سپس پرسشهاى چند...
متن کاملپرسشها و پژوهشهای بایسته قرآنی در زمینه حقیقت معجزه
طرح پرسشهایى در مورد حقیقت معجزه از نگاه قرآن است. نویسنده به تبیین حقیقت اعجاز از دیدگاههاى مختلف پرداخته است. اشاعره در این زمینه معتقدند جهان آفرینش و نظام حاکم بر آن ضرورى نیست و خداوند مىتواند در عالم هرگونه تصرفى که مىخواهد انجام دهد و معجزه همین فوق عادت است. فلاسفه معجزه را خارق عادت مىدانند و مراد ایشان از عادت "سنتاللَّه" است. نظام آفرینش ضرورى است ولى معجزه خود سنتى الهى است نه...
متن کاملپرسشها و پژوهشهای بایسته قرآنی در زمینه مبادی فهم قرآن
طرح پرسشهاى متعددى در باب فهم قرآن است که پاسخ به آنها راهگشاى خیلى از مسایل در فهم و تفسیر قرآن مىباشد. نویسنده پرسشهایى را در چند محور مطرح کرده و به سیر تاریخى آن به صورت اجمال و پاسخهاى احتمالى که ممکن است داده شود یا داده شده است، اشاره کرده است. نخستین محور چگونگى زبان قرآن است. در این رابطه سه دیدگاه از سوى غربیان راجع به زبان دین بیان شده است: 1 - نظریه پوزیتیویستها، 2 - نظریه تمثیلى...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 3 شماره 11-12
صفحات 110- 139
تاریخ انتشار 1998-01-21
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023