پردههای ناتمام؛ نقد تابلوی عصر عاشورای فرشچیان
نویسندگان
چکیده مقاله:
در این مقاله سعی شده است از منظری گفتمانی به تابلوی «عصر عاشورا» اثر استاد محمود فرشچیان نگریسته شود. بدین معنی که ایده و دیدگاه هنرمند که در بطن اثر مستتر است بهعنوان معیاری برای واکاوی اثر در نظر گرفته شود. دو موضوع مهم در این مقاله بررسی شده است: نخست گفتمانهای موجود در زمینة عاشورا و قیام امامحسین (ع) دستهبندی و سپس ارتباط تابلوی عصر عاشورا با این گفتمانها مشخص شده است. سؤال آن است که این هنرمند به کدام گفتمان عصر خود نزدیک بوده و متأثر از کدام رویکردها یا متفکران است؟ نویسندگان نتیجه میگیرند که گونههای گفتمانی مطرح در خصوص عاشورا را میتوان به سه گونة عامیانه، روشنفکرانه و عرفانی تقسیم کرد. با توجه به تم و عناصر اصلی تابلوی عصر عاشورا، ایده و دیدگاه نقاش را باید به گونة گفتمانی اول یعنی گفتمان عامیانه نزدیک دانست.
منابع مشابه
بررسی و نقد کتاب تجدد ناتمام روشنفکران ایران
چکیده نویسنده در این مقاله به نقد کتاب تجدد ناتمام روشنفکران ایران تألیف غلامرضا گودرزی میپردازد. این کتاب در سال 1387 در چهار فصل منتشر شده است. هدف نویسنده از تألیف این کتاب ارائۀ سیری تاریخی از «نقش روشنفکران ایران در تجدد ناتمام» ایران است. از مهمترین نقدهای وارد بر این اثر میتوان به نداشتن چهارچوب نظری برای پژوهش، ارائۀ دیدگاههای مختلف بدون نقد و بررسی آنها، وارد کردن ایرادهای ناروا...
متن کاملجایگاه مفاخر هنری در عصر جهانی شدن استاد محمود فرشچیان
یکی از اقدامات اساسی در توسعه فرهنگی هنری هر جامعه ای، نگرش راهبردی به مفاخر هنری، به عنوان یکی از مصداق ها و مولفه های بنیادین جهانی شدن فرهنگی، جهت هر گونه توسعه و تعامل با جهان پیرامون است. یکی از این مفاخر که دارای جایگاه جهانی است، استاد محمود فرشچیان است. با توجه به باور خود هنرمند در مورد پدیده جهانی شدن، هر تمدن و ملتی باید در عین حالی که به تعبیر «رابرتسون», دارای عام گرایی و ...
متن کاملققنوس، اسطورة ناتمام نقد کتاب راهی به نشانه معناشناسی سیال
کتاب راهی به نشانهمعناشناسی سیال نوشتة حمیدرضا شعیری و ترانه وفایی است. نویسندگان در این کتاب سعی کردهاند رویکردی جدید در نشانه معناشناسی را با افزودن واژه "سیال" به این اصطلاح، به مخاطبان خود معرفی کنند. آنچه لزوم نقد این کتاب را برای نویسنده مقاله برانگیخته، اهمیتی است که تحلیل علمی و متکی بر نظریه در پیشرفت ادبیات کشور دارد و از این نظر، تألیف چنین کتابهایی را باید غنیمت شمرد. از ...
متن کاملبازنمایی تابلوی شام آخر لئوناردو داوینچی در عصر پستمدرن با رویکرد انتزاعی – مینیمالیسم
واقعة شام آخر حضرت مسیح همواره به عنوان یکی از مهمترین رویدادهای آیین مسیحیت مورد توجه بوده است. هنرمندان بسیاری این واقعه را نقاشی کردند که از میان آنها مهمترین و شناخته شدهترین اثر، نقاشی دیواری شام آخر لئوناردو داوینچی در صومعه سانتا ماریا دله گراتسیه است. اهمیت این نقاشی به حدی است که در دورة معاصر نیز بازخوانیهای جدیدی از این اثر شکل گرفته است. تصاویر متعدد بازنمایی شده شام آخر در دوره...
متن کاملبررسی و نقد کتاب تجدد ناتمام روشن فکران ایران
چکیده نویسنده در این مقاله به نقد کتاب تجدد ناتمام روشن فکران ایران تألیف غلامرضا گودرزی می پردازد. این کتاب در سال 1387 در چهار فصل منتشر شده است. هدف نویسنده از تألیف این کتاب ارائۀ سیری تاریخی از «نقش روشن فکران ایران در تجدد ناتمام» ایران است. از مهم ترین نقدهای وارد بر این اثر می توان به نداشتن چهارچوب نظری برای پژوهش، ارائۀ دیدگاه های مختلف بدون نقد و بررسی آن ها، وارد کردن ایرادهای ناروا...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 8 شماره 2
صفحات 113- 138
تاریخ انتشار 2017-02-19
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023