پرتره هایی ماندگار، از عکاس گمنام قاجار
نویسندگان
چکیده مقاله:
میرزا سیدعلی خان مستوفی ملقب به اعتماد حضور فرزند میرزا سیدعلیاکبر مستوفی، یکی از عکاسان پرکار، اما گمنامِ دورۀ قاجار است. علیرغم بهجایماندن عکسهای نسبتاً زیادی از وی در آلبومخانۀ کاخ گلستان، مجموعه اسناد تصویری کتابخانۀ مرکزی دانشگاه تهران و بر روی طاقچههای بسیاری از منازل قدیمی ایرانی، کمتر نام و نشانی از وی در منابع مختلف تاریخ عکاسی ایران یافت میشود. موضوع اغلب عکسهای میرزا سیدعلی، رجال دولتی، صاحبان القاب و مناصب هستند که در آتلیۀ شخصی عکاس با سبک و سیاقی خاص بهعنوان سندی برای دربار قاجار عکاسی شدهاند. بسیاری از این عکسها به قلم نقاشان چیرهدست آن دوران نقاشی و به صـورت چاپ سنگی در روزنامههای «شـرف» و «شـرافت» چاپ و منتشر شدهاند. پرترهنگاریهای بسیار بهجایمانده از وی و ناشناختهماندن این عکاس دلیلی بر بررسی و مطالعۀ آثار اوست. این پژوهش با استناد به منابع کتابخانهای و تصـویری، به روش اسنادی- توصیفی انجام گردیده است و روش گردآوری اطلاعات، کتابخانهای و مشاهدهای بوده است. سعی بر این بوده است که با توجه به منابع بسیار محدود اطلاعاتی مکتوب از وی و کاوش در تصاویر بهجایمانده، کلیت آثار، ویژگیها و راه و روش عکاسانهاش با درنظرگرفتن جنبۀ کاربردی آثارش که اکثراً پرترهنگاری هستند، با دقت بررسی شود.
منابع مشابه
جلوه هایی ناب از هنر سفالگری عصر قاجار
هرچند در دوران قاجار بنا به دلایل مختلفِ داخلی و خارجی، با افول هنر سفالگری مواجه هستیم، اما این به معنای زوال کامل این هنر نبوده و ساختِ بعضی از ظروف چینی با مشخصات متفاوت از ظروف وارداتی، اصالتِ هنری ایران را تداوم بخشیده است. وجود نمونههایی شاخص از سفالینه های این عصر که اغلب در برخی از موزه های خارج از کشور مانند طارق رجبِ کویت و ویکتوریا و آلبرتِ لندن نگهداری می شود، شاهدی است بر این مدعا. تحق...
متن کاملجلوه هایی ناب از هنر سفالگری عصر قاجار
هرچند در دوران قاجار بنا به دلایل مختلفِ داخلی و خارجی، با افول هنر سفالگری مواجه هستیم، اما این به معنای زوال کامل این هنر نبوده و ساختِ بعضی از ظروف چینی با مشخصات متفاوت از ظروف وارداتی، اصالتِ هنری ایران را تداوم بخشیده است. وجود نمونه هایی شاخص از سفالینه های این عصر که اغلب در برخی از موزه های خارج از کشور مانند طارق رجب کویت و ویکتوریا و آلبرتِ لندن نگهداری می شود، شاهدی است بر این مدعا. تحق...
متن کاملمیزان تأثیرپذیری اولین عکاس حرفهای ایران از معاصرین اروپاییاش
عکاسی بهصورت دائگروتیپی (انداختن عکس روی صفحه نقرهای) در سال 1839، همزمان با سلطنت محمدشاه قاجار در پاریس عرضه شد. خبر این اختراع حدود چند ماه بعد به ایران رسید و رجال کشور مشتاق این هنر شدند. سه سال بعد در تهران دربار محمدشاه برای داشتن تجهیزات عکاسی ابراز تمایل کرد. روابط با فرانسه چندان مطلوب نبود و با انگلیس نیز نهچندان خوب بهاینترتیب همسایه شمالی از فرصت استفاده کرد و یک دیپلمات را ت...
متن کاملمقایسه نیمرخ شخصیتی معتادان گمنام و غیر گمنام زندانی مرد
Aim: This study compared the personality profiles of inmate anonymous and non-anonymous male addicts. Method: The participants of study were anonymous and non-anonymous male addicts of the prisons of the Hamadan province in 1391. The population was 3130 addicts, including 627 anonymous and 2503 non-anonymous addicts. The 310 addicts were selected by stratified random sampling the sample size wa...
متن کاملنسخههایی تازهیافته از شاعری گمنام (نجیب جرفادقانی)
با آنکه شمار آثار تصحیح شده هر روز رو به فزونی است، هنوز بخش عظیمی از آثار ادبی به صورت نسخههای خطی در کتابخانههای مختلف در بوتۀ فراموشی است. دیوان نجیب جرفادقانی از جمله متونی است که برای اولین بار در بهار 1371 توسط احمد کرمی تصحیح شده و به چاپ رسیده است، ولیکن با دلایل فراوان، این متن نمیتواند دیوان مستند و منتقدانهای از اشعار این شاعر باشد. بسیاری از ابیات این شاعر به گونهای مح...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 22 شماره 2
صفحات 117- 130
تاریخ انتشار 2017-06-22
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023