وحیانى بودن الفاظ قرآن
نویسنده
چکیده مقاله:
بررسى مسأله وحیانى یا غیروحیانى بودن الفاظ قرآن و پیامدهاى هر نظریه است. وحیانى بودن الفاظ قرآن به چند گونه قابل تفسیر است. نویسنده پس از طرح تاریخچه بحث وحیانى بودن الفاظ قرآن و مقایسه آن با بحث مشابه آن در مسیحیت و تفاوتهاى آن دو، در آغاز به پیامدهاى بشرى بودن الفاظ قرآن اشاره مىکند و از عناوینى چون: قداستزدایى از الفاظ، نفى اعجاز بیانى، متن گریزى یا نفى مرجعیت قرآن در فهم دین و کثرتگرایى دینى نام مىبرد. در ادامه به بررسى دو دیدگاه راجع به وحیانى بودن و وحیانى نبودن الفاظ قرآن مىپردازد. نخست تقریرهاى چهارگانهاى از وحیانى بودن ارائه مىکند و سپس به دلایل دیدگاه غیروحیانى بودن و نقد آنها مىپردازد و در پایان پنج دلیل براى اثبات وحیانى بودن الفاظ قرآن بیان مىکند و به این نتیجه مىرسد که این دلایل با همه تفسیرهاى چهارگانه وحیانیت سازگار است.
منابع مشابه
وحیانی بودن الفاظ قرآن
بررسی مسأله وحیانی یا غیروحیانی بودن الفاظ قرآن و پیامدهای هر نظریه است. وحیانی بودن الفاظ قرآن به چند گونه قابل تفسیر است. نویسنده پس از طرح تاریخچه بحث وحیانی بودن الفاظ قرآن و مقایسه آن با بحث مشابه آن در مسیحیت و تفاوتهای آن دو، در آغاز به پیامدهای بشری بودن الفاظ قرآن اشاره می کند و از عناوینی چون: قداست زدایی از الفاظ، نفی اعجاز بیانی، متن گریزی یا نفی مرجعیت قرآن در فهم دین و کثرت گرایی ...
متن کاملوحی قرآنی؛ زبانی یا غیرزبانی؟ (تحلیل انتقادی اثبات بشری بودن الفاظ قرآن)
ماهیت وحی و آنچه در جریان وحی بر پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوالهوسلم نازل میشد، توجه متفکران مسلمان را به خود جلب کرده است. بشری بودن الفاظ قرآن کریم، انگارهای است که از سده چهارم هجری مطرح شده و برخی برای اثبات آن به آیات 196-192 سورۀ شعراء تمسک کردهاند. آنان برآنند که در جریان وحی، تنها معانی بدون شکل و صورت بر پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوالهوسلم نازل شده و ایشان خود به شکلدهی و عربی کرد...
متن کاملپژوهشی فلسفی-کلامى درباره وحیانیت الفاظ قرآن کریم
یکى از موضوعاتى که به لحاظ قرآنشناختى از اهمیت ویژهای برخوردار است و مىتوان گفت در زمان ما بهصورت مسألهای کلامى یا شبهکلامى مطرح شده است، موضوع «وحیانى بودن الفاظ و عبارات قرآن» است. این ادعا که تمامى الفاظ قرآن کریم اعم از حروف و کلمات عیناً وحى الهى است، مىبایست در قالبى علمى و استدلالى مطرح گردد. مقالهی حاضر ضمن یادآورى گفتههاى تعدادى از متکلمین و حکماى اسلامى و دیگ...
متن کاملوحی قرآنی و پدیدارشناسی وحی بر اساس نظریۀ رؤیای رسولانه (داوری میان نظریههای وحیانی بودن الفاظ قرآن و رؤیاانگاری وحی بر مبنای پارهای از آیات قرآن)
نظریۀ «وحیانی بودن الفاظ و ساختار کلامی قرآن» نظریهای غالب در میان اندیشمندان اسلامی در مسئلۀ چیستی و چگونگی وحی قرآنی از آغاز نزول وحی و پدیدار شدن تفسیر و مباحث علوم قرآنی تا کنون بوده است. با این وجود برخی از نویسندگان معاصر در یک نگاه نادر بر این باورند که قرآن محصول نوعی مواجهۀ روحانی حضرت محمد (ص) در عالم رؤیا ست که طی آن حقایقی بر آن حضرت مکشوف و توسط ایشان به لباس الفاظ و ساختار عربی د...
متن کامل«اخلاق وحیانى»
نظام اخلاقى در اسلام از جهاتى با ساىر نظامهاى اخلاقى متماىز است که ىکى از مهمترىن آنها از حىث مبدأ فاعلى است. نظامهاى دىگر عقل، اجتماع، فطرت، طبىعت و عوامل دىگرى را در پىداىش گزارههاى اخلاقى دخىل دانستهاند؛ اما به اجماع علماى دىنى، فن اخلاق اسلامى از منبعى وحىانى سرچشمه مىگىرد. مواد فن اخلاق از مبانى خاصى بهدست مىآىد که آن مبانى از منبعى وحىانى برگرفته مىشود. اىن سه عنصر (مواد، مبنا و ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 6 شماره 21-22
صفحات 218- 235
تاریخ انتشار 2000-07-22
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023