وحدت طبیعت و معیشت
نویسنده
چکیده مقاله:
آیینها و شیوههای زندگی آدمیان در زمین، منظرههایی میآفریند که به چشم انسانهای صاحبنظر قابل فهم است. سیر در زمین1 و ملاحظه منظرهای خاص هر قوم که در بوم آنها پراکنده شده، منبعی پایانناپذیر برای شناخت قلمداد میشود. این منظرها محصول تعامل عوامل متعدد محیطی، تاریخی، اقتصادی، اجتماعی، زیباییشناسانه و ... هستند. درختان کهنسال توت در کنار جویبارهای قدیمی در نواحی مرکزی ایران با گرههای درشت و برجسته و قامت کوتاه از مهمترین راویان چگونگی معیشت ساکنان سرزمین و سازنده منظر طبیعی آنها هستند. در این نواحی، به دست آوردن آب و انتقال آن برای باغداری و زراعت، اقدام مهمی است که به تمهیدات زیادی نیاز دارد. عرض، شیب، عمق، جنس و امتداد جوی نقش مهمی در انتقال آب دارد. به غیر از آنها ایجاد سایه برای حفاظت آب از تبخیر، درختان مختلفی را به لب جوی میآورد. بید و توت از مهمترین آنها هستند؛ به خاطر نقش دیگری که در اقتصاد ایفا میکنند. بید شاخههای سختی دارد که برای دسته بیل و کلنگ و سایر مصارف صنعتی، چوب خوبی تولید میکند. توت نیز برگش خوراک کرم ابریشم است و بنیاد صنعت نساجی ابریشم. هر دو درخت نیز از گیاهان مقاوم و کمآفتند که نیاز چندانی به مراقبت ندارند. درخت توت هرسال شاخههای جوانی میرویاند با برگهای نازک که خوراک کرم ابریشم است. برای زیاد کردن خوراک، شاخهها را از گره رویشگاه آنها هرس میکنند تا در فصل بهار که دوره رشد کرم ابریشم است، نو به نوشاخه زند. تکرار هرساله این کار مانع از آن میشود که درخت قد بکشد. فرصت گستردگی شاخهها را هم نمییابد. در نتیجه تنه درخت در طی سالیان دراز، کلفت میشود با گرههایی در دسترس که شاخههای جوان زیادی بدهد.این درختان که مالکان مشخصی دارند، وظیفه سایهاندازی بر آب جوی و حفظ جداره و مسیر آن را نیز یدک میکشند. نتیجه آنکه پیرامون شهرها و آبادیهای سرزمین مرکزی ایران، میتوان ردیفهایی از درختان را دید که بسته به قدرت بهرهبرداری مالک آنها، در گذر ایام به شکل خاصی آرایش شدهاند و امروز از عناصر اصلی منظر، که راوی پیوند طبیعت و معیشت مردمان آن ناحیهاند، به شمار میروند.
منابع مشابه
ملاصدرا؛ وحدت تشکیکی یا وحدت شخصی (گذار ملاصدرا از وحدت تشکیکی به وحدت شخصی وجود)
نوشتار حاضر درصدد است تا به تبیین فرآیند سیر و تحول وجود از وحدت تشکیکی به وحدت شخصی بپردازد؛ در این راستا ابتدا به بررسی وحدت تشکیکی وجود و مبانی آن در حکمت متعالیه و نیز وحدت شخصی وجود و تقریرهای مختلف آن پرداخته شده و سپس در مقام تحقیق و بررسی بیان می گردد که اولاً ملاصدرا به تفکیک آن دو قائل بوده و ثانیاً در نظام حکمی خویش از وحدت تشکیکی (دیدگاه ابتدایی) به وحدت شخصی (دیدگاه نهایی) گذر کرده ا...
متن کاملسازگاری نظریۀ وحدت تشکیکی و وحدت شخصی وجود
تشکیک وجود یکی از اصول مهم حکمت متعالیه است. سازگاری یا عدم سازگاری این اصل با وحدت شخصی وجود، مناقشات زیادی را میان شارحان حکمت متعالیه در پی داشته است. بنا بر تشکیک وجود، تشکیک در مراتب وجود است اما وحدت شخصی وجود با تشکیک در مراتب میانهای ندارد، چون موجود حقیقی یک وجود بیشتر نیست و بقیه مظاهر و شئون آن وجود حقیقی هستند. ملاصدرا با پذیرش تشکیک در وجود، در ادامه به اثبات وحدت شخصی وجود نیز پر...
متن کاملنمود وحدت وجود و وحدت شهود در لمعات فخرالدین عراقی
وحدت وجود و وحدت شهود از مفاهیم معروف در عرفاناند که بحثهای گوناگونی دربارة آنها صورت گرفته است و دانشمندان و عارفان مختلف، نظرات و تعاریف گوناگونی در رابطه با آنها ارائه کردهاند. برخی وحدت وجود را مقامی عرفانی دانستهاند که از مقام وحدت شهود برتری دارد و برخی دیگر به اصالت وحدت شهود رأی دادهاند و عارفانی نیز در آثارشان این دو را یک مفهوم با تعاریفی متفاوت دانستهاند. از آنجا که فیلسوفان و ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 9 شماره 39
صفحات 3- 3
تاریخ انتشار 2017-08-23
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023