واکاوی کاربرد رنگ سیاه در میان عباسیان
نویسنده
چکیده مقاله:
سیاهی جامهها و پرچمهای عباسیان در دوران نهضت و نظام، موجب اشتهار آنها به مسوّده شد و به تبعِ آن، مبلّغان و کارگزاران فرهنگیِ آنها این اندیشه را در تاریخنگاری اسلامی مطرح ساختند که رنگ یاد شده، مختص خاندان عباسی و هواداران آنها بوده است. پرسش کانونیِ این مقاله این است که «برگرفتن رنگ سیاه از جانب عباسیان، معطوف به کدام هدف بود؟» این مقاله میکوشد با رویکردی توصیفیـتحلیلی، نشان دهد که عباسیان در دوره نهضت، به بهانهی سیاهپوشی در عزای شهیدان آلمحمد، از رنگ سیاه بهمثابه ابزارِ تحریک عواطف شیعیان و علویان با هدف جذب آنها در مبارزه با امویان استفاده کردند؛ اما در دورهی نظام، با ادعای تأسی به رنگ پرچم پیامبر، خوشیمنیِ رنگ سیاه برای خاندان عبدالمطلب، و تکیه بر روایت نجاتبخشی از شرق، کوشیدند از این رنگ، بهمنزلهی ابزاری برای کسب مشروعیت سیاسی بهره بگیرند.
منابع مشابه
واکاوی شعار عباسیان در ذهنیت عمومی جامعه
واکاوی شعار عباسیان در ذهنیت عمومی جامعه[1] حسین حسینیان مقدم[2] چکیده قیام عباسیان بر پایه عدالتخواهی و با شعار «الرضا من آل محمد» پا گرفت و سرانجام با قدرت یافتن سفاح به سرانجام رسید (132 ق). به باور عام مورخان و محققان در اینباره، مفهوم رایج شعار «آل محمد» دخترزادگان رسول خدا (ص) یا به تعبیری ائمه اطهار(ع) بوده اند که در روند قیام عباسی از این معنا، تهی و به خاندان عباسی تفسیر شد و بدین سب...
متن کاملمعنایی متفاوت از رنگ سیاه در ماهی سیاه کوچولو
ماهی سیاه کوچولو، از کتابهایی است که در تاریخ ادبیات کودک و نوجوان جایگاه ویژهای دارد، معنای استعاری و انقلابی این کتاب از همان ابتدا مورد توجه ناقدان بودهاست. اما رضا رهگذر این کتاب را فاقد معنای استعاری میداند؛ او با توجه به سیاه بودن ماهی این رنگ را فاقد معنای انقلابی میداند. در این مقاله با استفاده از برخی رهیافتهای هرمنوتیک، معنای رنگ سیاه را دنبال نمودهایم. بدین منظور، معنای رنگ سی...
متن کاملکارکرد دوگانۀ رنگ سیاه در عرفان اسلامی
رنگ سیاه، رنگی شناخته شده و مرموز در عرفان اسلامی است که کارکردی دوگانه در عرفان اسلامی دارد. با توجه به این که در پیشینۀ فرهنگی ایرانیان و در دین مبین اسلام، رنگ سیاه به عنوان رنگ ظلمت و اهریمن محسوب میشود، میتوان نمودی از ظلمانیت رنگ را در عرفان اسلامی مشاهده کرد. با این حال، بخشی از کارکرد رنگ سیاه در عرفان اسلامی، دقیقاً در نقطۀ مقابل کارکرد اول قرار میگیرد. رنگ سیاه، در برخی از متون عرف...
متن کاملتجلی عاطفی دو رنگ سیاه و سفید در خیال جاهلی
دورهی جاهلی، از نظرسبک شناسی دورهی وصف های دقیق است. معشوق در ابیات آغازین چکامه های بلند جاهلی با رنگ های زنده و مهیج خودنمایی می کند و مصادیق رنگ سفید در میان سایر رنگ ها کاربرد بیشتری دارد. از سوی دیگر, رنگ سیاه در تصویر شاعر غالباً تنها به کار نمی رود, بلکه با سفید درمی آمیزد تا از رهگذر این تضاد, زیبایی بیافریند. در بسیاری از مواقع, رنگ ها از جایگاه اصلی خود دور می شوند و آینه ای برای انع...
متن کاملواکاوی سازمان همکاری اقتصادی دریای سیاه
چکیده پس از فروپاشی شوروی و بلوک شرق تحولاتی در ساختار نظام بینالملل به وقوع پیوست و ساختار دوقطبی جای خود را به ساختار تکقطبی به رهبری ایالاتمتحده آمریکا داد. در کنار این تحول ساختاری، رشد و پیشرفت علم و فناوری نیز به تحول و تکثر در بازیگران نظام بینالملل و تنوع در موضوعهای بینالمللی منجر شد. مجموعه این تحولات سبب پیدایش و تکوین سازمانهای بینالمللی و افزایش نقش...
متن کاملتحلیل روانشناختی رنگ سرخ و سیاه در اشعار صائب
تحلیل روانی افراد برمبنای روان شناسی رنگ، یکی از شیوههای رایج در روان شناسی محسوب میشود. کسانی که به اختیار و آگاهانه و بر پایه علاقه و سلیقه به انتخاب رنگ ها دست می زنند، زمینه را برای تحلیل روانی خود به دست می دهند. صائب شاخصترین چهره ادبی قرن یازدهم هجری و یکی از پرکارترین شاعران این مرز وبوم گزینه مناسبی برای تحلیل روان شناختی برمبنای روان شناسی رنگ ها است؛ زیرا از طرفی مجموعه اشعار ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 2 شماره 7
صفحات 137- 156
تاریخ انتشار 2011-06
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی برای این مقاله ارائه نشده است
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023