واکاوی زندان سروده های ابراهیم مقادمه بر مبنای مؤلفه های سبک شناسی لایهای
نویسندگان
چکیده مقاله:
زندان سروده، در ماهیت خویش شرح رنج و اندوه و دلتنگیهای یک شاعر دربند است، اما اینگونۀ غنایی نزد ابراهیم مقادمه شاعر، مبارز و شهید فلسطینی همچون دیگر روشنفکران این دیار سوای از انعکاس رنج و اندوه، شعری انگیزاننده است که با برانگیختن شور مبارزه و مقاومت در وجود انسان مظلوم فلسطینی دریچهای از امید به روی او میگشاید و به افق روشن آزادی و پیروزی رهنمون میسازد. در پژوهش حاضر برآنیم باروشی توصیفی- تحلیلی به خوانش زندانسرودههای این شاعر پایداری بر اساس مؤلفههای سبکشناختی لایهای بپردازیم تا به این مهم دست یابیم که ابراهیم مقادمه بهعنوان شاعری متعهد چگونه از ماهیت و توانمندی لایههای زبانی در راستای القای مفهوم مبارزهطلبی و ایستادگی بهره برده است؟ تحلیل سبکشناختی اشعار ابراهیم مقادمه، بر کارآمدی مؤلفههای سبکشناختی لایهای در جهت درک بهتر لایههای زیرین معنا در متون ادبی صحه میگذارد؛ بدین صورتکه کاربرد فراوان بحر رمل نشانگر توجه شاعر به اوزان خفیف و ملایم و فراهم ساختن فضایی آرام است که آرامشی درونی را به خواننده القاء کند. در لایۀ واژگانی تساوی واژگان حسی و انتزاعی و در لایۀ نحوی، همسویی جملات خبری و انشایی، میل به تجسم واقعیت و در عین حال القای احساسات یک مبارز را آشکار میسازند. در لایۀ بلاغی تصویرپردازیهای حسی به حسی بیش از هر ابزاری بازنمود رنج و اندوه یک اسیر فلسطینی را برعهده گرفتهاند و در لایۀ ایدئولوژیکی، اشعار مقادمه ایمان راسخ یک مبارز دربند، به ثمربخش بودن پایداری و پیروزی نهایی حق را به تصویر کشیده است.
منابع مشابه
سبک شناسی سروده «أوراس» عبدالمعطی حجازی
سرودة اوراس از جمله سرودههای مهم و ماندگار شعر معاصر عربی، اثر «احمد عبد المعطی حجازی» است که ضمن تمرکز شاعر بر شکست پی در پیِ عربها و ترسیم سیر قهقرایی آن امت، میکوشد از انقلاب الجزائر الهام گیرد تا نسل امروز را به رستاخیز و قیام وادارد. حجازی در این سروده مروری دردمندانه از سرگذشت امت عربی به مخاطب ارائه میدهد؛ اینکه چگونه از آن عزت و عظمت نخستین دور ماندند و به تباهی کشیده شدند، شایسته اس...
متن کاملسبک شناسی سروده های محمود درویش
محمود درویش، سرایندة معاصر شعر مقاومت فلسطین، بسان سرایندگان شعر سپید و آزاد فارسی، با رهایی از پایبندی به وزن و قافیة شعر سنتی، سخن رانده است؛ او که دفاع از مردم ستمدیده و دشمنی با رژیم صهیونیستی بر قصایدش سایه افکنده، به اشعارش روح حماسی و مقاومت بخشیده است. در این مقاله، سرودههای درویش، از نگاه سبکشناسی سیروس شمیسا و بر اساس سطوح سه گانة زبانی، فکری، و ادبی مورد بررسی قرار میگیرند؛ موسیقی...
متن کاملوصف زندان و احوال درونی در زندان سروده¬های فارسی و عربی
حبسیه(زنداننامه)، شاخهای مهم از ادبیات غنایی به شمار میرود. حبسیه، بیان حال و شکوه و فغان شاعر در سوگ آزادی خویش و به عبارتی دیگر آیینهی تمام نمای روزگار اختناق و افشاگر روزهای تلخ اسیری شاعر است. در طول تاریخ ادبیات فارسی و عربی، شاعران بسیاری (به دلایل مختلفی از قبیل سیاسی، اعتقادی، دینی و...) به زندان رفتهاند و طعم حبس و اسارت را چشیدهاند و با قدرت بیان، به ثبت لحظههای سخت و اندوهبار ...
متن کاملگونه شناسی پارچه های طراز دوره فاطمیون مصر بر مبنای مؤلفه های قالب اصلی، نقوش و ترکیب بندی
فاطمیان شیعی مذهب توانستند، برای نخستین بار در جهان اسالم مصر را مستقل کرده و هنرهای بسیاری را شکوفا و پرورش دهند و قاهره را به مرکز عمده تمدن و هنر اسالمی مبدل سازند. پارچه طراز از شاخصترین نمونههای نساجی و زاده و محصول تفکر اسالمی، در این دوران به وفور تولید میشد و در امور سلطنتی نقشی بسیار مهم ایفا میکرد و بارزترین منسوج اسالمی به لحاظ سیاسی، اجتماعی و جذابیت هنری بشمار میرفت. طرازها، با توج...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 9 شماره 16
صفحات 47- 72
تاریخ انتشار 2019-08-23
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023