هنر و معنویت دینی کنکاشی در اندیشهی سید حسین نصر و خصلت های هنر سنتی
نویسندگان
چکیده مقاله:
سنت گرایان اندیشه های ویژه ای در مورد خدا، هستی، وحی، انسان، زندگی و هنر دارند که غالباً از نظرات حکمای برجسته گذشته اقتباس شده که ضمن بروز نمونههای آشکار در همه فرهنگها، خواستگاههای دینی و فرهنگی گستردهای از شرق دور تا غرب را نیز دربرمی گیرد. اندیشمندان سنتگرا، رابطه نزدیکی با هنر داشته و نوشتههای ارزشمند بسیاری از سنتگرایان در ارتباط با هنر موجود است؛ به بیان دیگر، کمتر اثری از سنتگرایان را بدون ارتباط با هنر میتوان یافت. در مقاله حاضر، مفهوم کلی هنر سنتی و ویژگیهای بارز آن با تکیه بر آرای سنتگرایان، به ویژه سید حسین نصر، بیان شده است.
منابع مشابه
مقایسه دیدگاه جان هیک و سید حسین نصر در باب کثرت گرایی دینی
پلورالیسم دینی به دنبال راهی برای اثبات حقانیت ادیان گوناگون و رستگاری پیروان آنهاست. جان هیک به عنوان بزرگترین حامی این تفکر، با بهرهگیری از معرفت شناسی کانت، ادعا میکند که پیروان ادیان مختلف، به حقیقت فی نفسه دسترسی ندارند و فقط نمودی از امر مطلق را دریافت میکنند. او قلمرو معرفت شناسی کانت را از تجربههای حسی فراتر دانسته، آن را شامل تجربههای دینی نیز میداند. از دیدگاه هیک، در واقع هسته ...
متن کاملهنر معنوی از دیدگاه سید حسین نصر و تحلیل نگاره های شاهنامه بایسنقری بر این اساس
چکیده این تحقیق به منظور تحلیل آرای سید حسین نصر و هم اندیشان وی در مورد هنر انجام پذیرفته است. از آنجایی که آنها با مکتب سنت گرا شناخته می شوند، توضیحات مختصری درباره ی سنت و مکتب سنت گرایی نیز ارائه شده است. همچنین، به بیان تقسیمات و توضیحاتی که نصر از هنر ارائه می دهد، اعم از هنر سنتی و قدسی نیز پرداخته و سعی شده است تا با نگرشی متکی بر نظریات و تقسیم بندی وی از هنر، به تحلیل نگاره های ارزش...
مقایسه دیدگاه جان هیک و سید حسین نصر در باب کثرت گرایی دینی
پلورالیسم دینی به دنبال راهی برای اثبات حقانیت ادیان گوناگون و رستگاری پیروان آنهاست. جان هیک به عنوان بزرگترین حامی این تفکر، با بهره گیری از معرفت شناسی کانت، ادعا می کند که پیروان ادیان مختلف، به حقیقت فی نفسه دسترسی ندارند و فقط نمودی از امر مطلق را دریافت می کنند. او قلمرو معرفت شناسی کانت را از تجربه های حسی فراتر دانسته، آن را شامل تجربه های دینی نیز می داند. از دیدگاه هیک، در واقع هسته ...
متن کاملکاربردزیباگرایی و هنر در تربیت دینی
این نوشته، افزایش اثر بخشی آموزههای دینی را در چارچوب پاسخ گویی به مفاهیم زیباشناسی، نمادهای هنری، تربیت هنری و ارتباط آنها با تربیت دینی بررسی نموده است. این مطالعه با روش علمی- مروری و با استفاده از مبانی دینی، ادبیات، هنر و زیباشناسی به شکل پژوهش تلفیقی به تجزیه و تحلیل سؤالات پژوهش و نهایتاً استنتاج یافتههای تحقیق پرداخته است. این تحقیق نشان داد که 1. اوج مفهوم زیبا شناسی به زیبایی مطلق ...
متن کاملبررسی کثرت گرایی دینی از دیدگاه سید حسین نصر
تردیدی نیست که امروزه در جهان، ادیان گوناگونی یافت می شوند که گاه تفاوتشان با یکدیگر چنان است که به دشواری می توان همه ی آن ها را تحت یک نام (دین) گرد آورد. کثرت ادیان به این معنا انکار ناشدنی است، اما پرسشی که به ویژه در سال های اخیر بسیاری را به خود مشغول داشته، آن است که آیا می توان این کثرت را به رسمیت شناخت و همه ی ادیان – و یا دست کم گروه بر گزیده ای از آن ها را- حق یا بهره مند از حقیقت د...
ملاحظات انتقادی «تاریخ هنر» در تحلیل تاریخ سنتی هنر
تاریخ هنر در کمتر از 40 سال اخیر، دستخوش تحولات بنیادی شده که خود از تداخل و همپوشی اوضاع تاریخی، سیاسی، اجتماعی و تغییرات نهادی سرچشمه گرفته است. نتیجهٔ این تغییرات، نقادی از امری متعارف (تاریخ سنتی و نهادی هنر)، تعیین جایگاه دانش در جامعهٔ معاصر و تأکید هنر امروز بر ارزشهای اجتماعی، ثمربخش بودن دانشها و تخصصها و ارتباط هنر با توسعهٔ فرهنگی و تاریخی است. پس از طرح مسئلهٔ مرگ هنر و ورود به مرحل...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 1 شماره 1
صفحات 29- 34
تاریخ انتشار 2011-04-21
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023