نوآوری های یغمای جندقی در هجوسرایی
نویسندگان
چکیده مقاله:
علیرغم اهمیت هجو در مطالعات روانشناسی، جامعهشناسی و ادبیات، این نوع ادبی هنوز به گونهای بایسته، مورد توجه واقع نشده است. نگاهی اجمالی به پژوهشهای انجام شده دربارهی آن، در مقایسه با سایر گونههای ادب غنایی، به خوبی مبین این مسأله است. موضوع پژوهش حاضر، بررسی نوآوریهای یغمای جندقی در هجوسرایی است. معرفی هجو و اهمیت آن، شناساندن شگردها و نوآوریهای یغما در هجوسرایی و فراهم آوردن زمینهی آشنایی بیشتر با یغما، از اهداف پژوهش حاضر محسوب میشود. روش پژوهش، توصیفی ـ تحلیلی است؛ دادهها با روش کتابخانهای و سندکاوی، گردآوری شده و با استفاده از تکنیک تحلیل محتوا، تجزیه و تحلیل شدهاند. نتیجه نشان میدهد که یغما با به کارگیری ساختار و قالب تعزیه در هجو، استفاده از واژههای عامیانه و به کار بردن افتنان، به نوآوری پرداخته است. یکی دیگر از شگردهای نوآوری او، استفاده از وزن و بحر و لحن روایی شاهنامه در هجو است؛ به گونهای که میتوان آن را نوعی حماسهی مسخره (بورلسک) نامید که در ادب فارسی مسبوق به سابقه نیست.
منابع مشابه
یغمای جندقی، سخنسازِ رَستۀ پارسینگاران
اندیشۀ سرهنویسی گرایی، انگیزشی است که در طی قرون و اعصار، گاهگاهی عدهای را مجذوب خود ساخته، جریانیهایی را در نثر نویسی به همراه داشتهاست؛ یغمای جندقی یکی از نویسندگانی است که در قرن سیزدهم هجری به امر سرهنویسی اهتمام ورزیدند؛ وی در طی برخی از نامههای خود تحت عنوان "پارسینگار" واژهها و ترکیبات فارسی را جانشین کلمات عربی ساختهاست. بر خلاف باور شایع، استفاده از کلمات فارسی مجعول و مهجور ...
متن کاملهماهنگی وزن و محتوا در نوحهها و مرثیههای یغمای جندقی
یکی از موفقیتهای هر شاعری در سرودن، توجه وی به شبکۀ ارتباطی عناصر مادی و معنوی موجود در شعرش است که ساختار و نظام یک قالب شعری را تشکیل میدهد. ارتباط واژگانی و شیوه چینش آنها، انتخاب وزن مناسب با عنایت به درونمایۀ حاکم بر آن، انواع موسیقی در شعر و نظایر آن این شبکه را میسازد. این مقاله به میزان هماهنگی درونمایه و بحور به کار رفته در نوحهها و مرثیههای یغمای جندقی -شاعر قرن سیزدهم هجری- پردا...
متن کاملبیان در دیوان یغمای جندقی
چکیده موضوع رساله حاضر بررسی یکی از جنبه های زیباشناسی سخن فارسی ، بیان در دیوان یغمای جندقی می باشد که هدف ازتدوین آن مشخص شدن جنبه های بیانی دیوان بغمای جندقی است که در 6 فصل تنظیم شده است . در فصل نخست به طرح و کلیات تحقیق پرداخته شده و در فصل دوم مختصری از زندگینامه یغمای جندقی ارائه گردیده و در فصل سوم با ارئه تعریفی از شعر و آنچه که ما آن را علم بیان می نامیم سعی گردیده تا محدوده این ع...
15 صفحه اولتحلیل آوا و القا در اشعار عاشورایی صفایی جندقی
صفایی جندقی فرزند ارشد یغمای جندقی است و اشعار عاشورایی مهیج و سوزناک وی در قالب ترکیببند سروده شده است. او در این شیوه گوی سبقت را از اقران ربوده و ترکیببند عاشورایی او، مشحون از فنون و صنایع ادبی است.در این مقاله، از میان فنون ادبی مراثی تنها به آواها و صنایع مرتبط با آن مانند واجآرایی، انواع جناس و تکرار که بارِ موسیقایی کلام را افزایش میدهند، پرداخته شده است. تحلیل آوایی این اشعار از منظ...
متن کاملنوآوری های منزوی در غزل
نوآوریهای منزوی درغزل* نوازالله فرهادی استادیار دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید رجایی شیراز چکیده در کنار غزلسرایان سنّتی که غزلسرایی به شیوههای کهن را در دورة معاصر زنده نگه داشته و بر اثر آن جریانها و سبکهایی چون سبک عراقی، هندی و بینابین (تهرانی)1 را رایج نمودهاند، گروهی از غزلپردازان با ابتکارات خود راه نو و باب تازهای در غزلسرایی معاصر گشودند. تحولات و نوآوریهایی که غزلگوی...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 10 شماره 4
صفحات 181- 198
تاریخ انتشار 2019-02-20
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023