نمودهای گوناگون سوز هجران در ادبیات غنایی (سبک عراقی)
نویسنده
چکیده مقاله:
هجران بن مایة اصلی ادب غنایی است و توصیف لحظههای فراق و وداع؛ تصویرگری اشک و آه حاصل از این جدایی، از جلوههای پرجاذبة ادب فارسی شمرده میشود. به طور کلّی در ادبیات غنایی مضمون هجران به دو بخش وداعیهها و فراق نامهها - اعم از کوتاه و بلند - قابل تقسیم بندی است که اغلب به سه شکل عمده در اشعار، نمود پیدا میکند: گله از هجران، ستایش هجران و توصیف دوران محنت بار هجران که هر کدام مصداقهای متفاوتی دارند: یار، دیار، خانواده، دوستان و ... . در این پژوهش، نمودهای گوناگون سوز هجران در دو بخش وداعیهها و فراق نامهها در سبک عراقی و در قالبهای مختلف شعری - اعم از قصیده، مثنوی، غزل، قطعه و ... - مورد تحلیل موضوعی و محتوایی قرار میگیرند.
منابع مشابه
نمودهای سوگ هجران در خاطرات پایداری
ادبیات غنائی یکی از مهترین بسترهای انعکاس من شخصی نویسنده یا شاعر است. در داستانهایی که با قالب مناجات، مرثیه، وصف و بثّالشّکوی سروده شده شاعر شخصیترین مسائل و ادراکات خود را بیان میدارد. خاطره نویسی در سالهای اخیر به دلیل شخصی نویسی مورد توجه بسیاری از نویسندگان برجسته و نوظهور پس از انقلاب اسلامی قرار گرفته است.این پژوهش با روشی تحلیلی توصیفی صورت گرفته است. هدف از آن تمرکز در بافت تأملات ...
متن کاملنمودهای سوگ هجران در خاطرات پایداری
ادبیات غنائی یکی از مهترین بسترهای انعکاس من شخصی نویسنده یا شاعر است. در داستانهایی که با قالب مناجات، مرثیه، وصف و بثّالشّکوی سروده شده شاعر شخصیترین مسائل و ادراکات خود را بیان میدارد. خاطره نویسی در سالهای اخیر به دلیل شخصی نویسی مورد توجه بسیاری از نویسندگان برجسته و نوظهور پس از انقلاب اسلامی قرار گرفته است.این پژوهش با روشی تحلیلی توصیفی صورت گرفته است. هدف از آن تمرکز در بافت تأملات ...
متن کاملنمودهای سوگ هجران در خاطرات پایداری
ادبیات غنائی یکی از مهترین بسترهای انعکاس من شخصی نویسنده یا شاعر است. در داستان هایی که با قالب مناجات، مرثیه، وصف و بثّ الشّکوی سروده شده شاعر شخصی ترین مسائل و ادراکات خود را بیان می دارد. خاطره نویسی در سال های اخیر به دلیل شخصی نویسی مورد توجه بسیاری از نویسندگان برجسته و نوظهور پس از انقلاب اسلامی قرار گرفته است.این پژوهش با روشی تحلیلی توصیفی صورت گرفته است. هدف از آن تمرکز در بافت تأملات ...
متن کاملردیف در سبک عراقی
ردیف حاصل تکرار است و از دیر باز تاکنون برای اهداف گوناگونی مورد توجه قرار گرفتهاست. هر چه شعر فارسی مسیر تکامل را طی میکند، از ردیفهای ساده در میگذرد و از قصیده سرایی سبک خراسانی، گرایشی به غزلسرایی که سرشار از عواطف و احساسات و نیازهای انسانی است، نشان میدهد و هر چه دامنة غزل گسترش بیشتری مییابد، بسامد ردیف چشمگیرتر میشود و شاعران سبک عراقی برای نمایش قدرت طبع و قریحة ذاتی خویش، ردیف...
متن کاملتأثیر ادبیات سلطانی بر توصیفات معشوق در غزل سبک عراقی ( با تکیه بر غزل حافظ)
موضع این پژوهش، تأثیر ادبیات سلطانی بر ساز و کار معشوق است در غزل سبک عراقی، با تکیه بر غزل حافظ. گفتار و رفتار شاهان، الگوی رفتاری انبوهی از مردم در طول روزگاران بوده است. در سبک عراقی، با کاهش مقبولیت شاهان در نظر مردم، شاعران، معشوق زمینی خویش را بر جای او قرار دادند و برای آن که شکوهی ستودنی برای او رقم زنند، در دنیای خیال خویش، به کمک ستایشهای شاهوار، او را تعالی بخشیدند و از او وجودی آرم...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 13 شماره 40
صفحات 79- 100
تاریخ انتشار 2009-08-23
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023