نقش مخاطب در شکل دهى به مثنوى مولوى
نویسندگان: ثبت نشده
چکیده مقاله:
مثنوى از چند جهت در میان همه آثار ادبى جهان جنبههاى استثنایى دارد؛ یکى از این وجوه، خلق بداهه و به وجود آمدن آن در حضور مخاطب است. اساسا دلیل وجودى مثنوى، تقاضا و اصرار مخاطب آن است. در این مقاله مىکوشیم نشان دهیم که مخاطب چگونه در پدید آمدن مثنوى با صورت فعلى مؤثر بوده است. ساختار مثنوى شیوه داستان در داستان است. آوردن بعضى حکایات و ابیات و کم و زیاد شدن آنها، تطویل یا اختصار بعضى داستانها و پرداختن بیشتر به قسمتهاى خاص آن، حتّى زیاد شدن داستانهاى مستهجن در مثنوى و به طور کلى شاکله موجود آن، صرفا به دلیل حضور دائمى مخاطب در هنگام سرایش مثنوى است و به نوعى مولوى و مخاطب به همراه یکدیگر به ساختار مثنوى شکل مىدهند.
منابع مشابه
نقش مخاطب در شکل دهی به مثنوی مولوی
مثنوی از چند جهت در میان همه آثار ادبی جهان جنبههای استثنایی دارد؛ یکی از این وجوه، خلق بداهه و به وجود آمدن آن در حضور مخاطب است. اساسا دلیل وجودی مثنوی، تقاضا و اصرار مخاطب آن است. در این مقاله میکوشیم نشان دهیم که مخاطب چگونه در پدید آمدن مثنوی با صورت فعلی مؤثر بوده است. ساختار مثنوی شیوه داستان در داستان است. آوردن بعضی حکایات و ابیات و کم و زیاد شدن آنها، تطویل یا اختصار بعضی داستانها...
متن کاملیک حکایت، چند روایت نقد و نظرى تطبیقى بر داستان «نگریستن عزراییل بر مردى...» در مثنوى و الهى نامه، با نگاهى به چند مأخذ دیگر
توضیح و تفسیر قصه ها و تمثیل ها در مثنوى مولانا، کلید شناخت این حماسه عرفانى بزرگ است؛ زیرا مولوى، قصه و تمثیل را براى اثبات دعاوى و آشنایى ذهن مخاطب با عقیده و نظر حکمى و عرفانى خود به کار می برد. در مقاله حاضر سعى شده است با مقایسه یکى از حکایات مثنوى به نام «نگریستن عزراییل بر مردى...» با چند مأخذ دیگر قبل از مثنوى، وجوه برترى قصه پردازى مولانا بر سایرین تبیین شود. ب ههمین منظور، این حکایت ...
متن کاملیک حکایت، چند روایت نقد و نظرى تطبیقى بر داستان «نگریستن عزراییل بر مردى...» در مثنوى و الهى نامه، با نگاهى به چند مأخذ دیگر
توضیح و تفسیر قصه ها و تمثیل ها در مثنوى مولانا، کلید شناخت این حماسه عرفانى بزرگ است؛ زیرا مولوى، قصه و تمثیل را براى اثبات دعاوى و آشنایى ذهن مخاطب با عقیده و نظر حکمى و عرفانى خود به کار می برد. در مقاله حاضر سعى شده است با مقایسه یکى از حکایات مثنوى به نام «نگریستن عزراییل بر مردى...» با چند مأخذ دیگر قبل از مثنوى، وجوه برترى قصه پردازى مولانا بر سایرین تبیین شود. ب ههمین منظور، این حکایت ...
متن کاملنقش مخاطب در نگاهداشت شبیهخوانی
شبیهخوانی سنتی نمایشی است که مضمون غالب آنرا نمایش واقعههای تاریخی ـ مذهبی زندگی و مصائب خاندان پیامبر و بهویژه واقعة کربلا تشکیل میدهد. جنبة آیینی این سنت نمایشی بهگونهای است که مخاطب سنتی در نسبتی خاص با آن قرار میگیرد و این ویژگی در برداشت و فهم مخاطب از آن نقش عمدهای ایفا میکند. در حالیکه فهم مخاطب نیز شکل نخواهد گرفت مگر بهواسطة تماشا کردن قدسیانه و فهم پیشین برآمده از متن ...
متن کاملوحى در نگاه مولوى
بررسى و نقد دیدگاههاى قرآنى مولوى در مثنوى معنوى است. نویسنده، پس از ذکر معناى وحى، به انواع وحى از جمله: وحى به جمادات و حیوانات، وحى به معناى الهام و وحى به پیامبران از دیدگاه مولوى پرداخته و سپس در پاسخ به این سؤال که حاصل وحى چیست، اشعار دیوان مثنوى معنوى را مورد بررسى قرار داده و نتایج ذیل را به دست آورده است: 1. گسترش علوم و فنون و تحوّل در زندگى مادى انسان است، 2. دستیابى انسان به علم و...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 1 شماره 2
صفحات 57- 71
تاریخ انتشار 2011-02-20
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023