نقش دریافت کننده متن از نظر اومبرتو اکو و میکائیل باختین مثال: مادام بوواری اثر گوستاو فلوبر
نویسنده
چکیده مقاله:
این مقاله به بررسی نظریههای اومبرتو اِکو که در کتاب معروفش خواننده نمونه ارائه شده و همچنین نظریههای باختین، ارائه شده در کتاب مکان زمان مند و کاربرد این نظریهها در تحلیل گفتمان گزیدهای از رمان مادام بوواری اثر گوستاو فلوبر پرداخته است. این بررسی نشان میدهد که از نظر باختین هر مخاطب متن داستانی یک عنصر جدید به متن فرانسه میافزاید و همین امر گفتمانی نو در رمان به وجود میآورد. در برگزیدهای از رمان فلوبر که در این مقاله مورد بحث است، میبینیم چگونه تلاقی گفتمانی بین مکان زمان مند حاصل خلاقیت مؤلف و خواننده متن فلوبر رخ میدهد که متن را از همزمانی با نویسنده رها کرده، به سوی در زمانی و جاودانگی شاهکارهای ادبی سوق میدهد. .
منابع مشابه
توصیف اشیاء در رمان مادام بواری اثر گوستاو فلوبر
رمان مادام بواری اثر گوستاو فلوبر،نمایانگر تاکید برتوصیف است. روایت به روش فلوبر، روایتی موشکافانه، دقیق و مستند می باشد. این روایت، داستان را با جزئیات مفصل به رشته تحریر در می آورد، بی آنکه هیچ گونه اظهار نظر و احساس علاقه یا بیزاری نسبت به شخصیت ها و انتخاب هایشان از طرف نویسنده در داستان راه یابد. توصیف اشیاء از ویژگی های رمان های واقع گرا در قرن نوزدهم به شمار می رود: در این چارچوب توصیف ب...
هنرشناسی گوستاو فلوبر از خلال مکاتباتش
گوستاو فلوبر به واسطه آن چه که در دنیای ادبیات خلق کرده است، «مرد تاریخی» باقی میماند، چرا که هیچگاه واقعه تولد خویش را حادثهای ساده نپنداشت. او بر فراز«تودههای مردم» قد علم کرد تا نظریات محیط «طبیعی» خویش را به چالش کشد و رابطه اش را با آنچه احاطهاش کرده، بگسلد. اما فرای تمام آثار فلوبر و تفاسیر گستردهای که بر این آثار از بدو پیدایششان انجام گرفته است، مراسلات گوستاو فلوبر گنجینهای حقی...
متن کاملنقد تطبیقی دو ترجمه از مادام بواری نوشته گوستاو فلوبر
موضوع پایان نامه عبارتست از نقد و بررسی دو ترجمه از رمان معروف گوستاو فلوبر " مادام بواری ". هدف این پژوهش پیاده کردن نظریه های معاصر و کاربردی نقد ترجمه در دو متن ترجمه ای و بهره گیری از نظریات در جهت مقایسه این متون است.در این بررسی از نظریات نقد ترجمه معاصر همچون نظریات نقد آنتوان برمن ترجمه شناس ومنتقد کانادایی و نظریه های ترجمه شناختی فرانسوی بهره خواهیم گرفت. همچنین مسائل زیر در هر یک ...
15 صفحه اولنقش روایی توصیف و خیالپردازی فضا نزد گوستاو فلوبر
گوستاو فلوبر تکنیک جدیدی را در توصیفات خود ابداع کرده است که تنها در روند داستان وقفه ایجاد نمی کنند. بلکه برعکس نقش روایت را نیز به عهده می گیرد و حوادث را به صورتی غیر مستقیم القاء می کنند. به این ترتیب توصیف از ضرب آهنگ خاص داستان پیروی می کند و با آن همراه و همگام می گردد.از سوی دیگر فضای دنیای محسوس با کنش داستان هماهنگ می گردد. و پیرامون دنیای درونی شخصیت ها شکل می گیرد و بر حسب خواسته ها...
متن کاملگفتمان تاریخ در تربیت احساساتی اثر گوستاو فلوبر
اهمیت، جذابیت و نوگراییِ تربیت احساساتی اثر گوستاو فلوبر تا اندازۀ زیادی از الحاق تاریخ در رمان ناشی میشود. برخی از منتقدان امروزی بر این عقیدهاند که برای اجتناب از ارائۀ قاعدهمند تاریخ در ساختار داستانی، فلوبر از یک نظام بیسابقه و مبتکرانه بهره برده است. بنابراین نقد مدرن به بوطیقای تاریخ علاقه نشان میدهد یا به عبارت بهتر به گونهای از گفتمان خاص که به مدد آن فلوبر در یک اثر تخیلی، واقعیت...
متن کاملنقد ترجمه ی مادام بواری اثر گوستاو فلوبر از محمد قاضی و سایرین
ترجمه ی ادبی همواره در پی استنساخ میان زبانی آفرینشی ادبی است و در حقیقت ، پیوندی است میان دو زبان و فرهنگ ، دو ادبیات و دو نگرش متفاوت از دنیا. هر ترجمه ای نقدش را نیز می طلبد و نقد می تواند ترجمه را در آشکار سازی جنبه های نهانی اثر یاری رساند ؛ به دیگر سخن ، بیانگر نگرشی بدیع است. در نقد ترجمه ی مادام بواری اثر گوستاو فلوبر از محمد قاضی و رضا عقیلی از متد سیکال بر پایه ی روش نمونه گیری استفاد...
15 صفحه اولمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 7 شماره 14
صفحات 99- 129
تاریخ انتشار 2011-09-01
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023