نقش ادراک در عینیت اعیان از منظر فلسفه هوسرل
نویسندگان
چکیده مقاله:
مسأله عینیت یکی از بحثهای اساسی و دشوار در فلسفه جدید و معاصر است. در این مقاله سعیمان بر این خواهد بود که این مسأله را از منظر پدیدارشناسی استعلایی هوسرل و مفاهیم جدیدی که عرضه میکند مطرح کنیم. از آنجا که ادراک به ویژه ادراک حسی از لحاظ قصدیت و عمل قصدی منطوی در آن به عنوان پایینترین لایه مراتب عینیت میتواند در راهیابی به عینیت سایر اعیان چه واقعی و چه غیر واقعی (ایدهآل) به عنوان مبنا عمل کند مورد توجه ما در نوشته حاضر بوده است. در این راستا عینیت خود ادراک حسی و نقش آن در هدایت ذهن به سوی اعیان ماهوی و مثالی و برعکس نقش اعیان اخیر و سهم آنها در عینیت خود ادراک مورد بحث قرار خواهد گرفت. با توجه به اینکه مقوله عینیت و مقوله بداهت در فلسفه هوسرل کاملا متضایفند و معنای بداهت در این فلسفه به شیوهای خاص و به عنوان امری خود-داده از همان ابتدا خود را در پایینترین سطوح یعنی در سطح اعیان ادراک حسی نشان میدهد و بداهت و عینیت ادراک حسی از این منظر مطرح میگردد، نظرگاه انتقادی پدیدارشناسی هوسرل شالوده استوار و جدیدی را برای عینیت معرفی میکند مشروط بر اینکه این نظرگاه با تمام وسعت و جامعی اش به طور صحیح در نظر گرفته شود.
منابع مشابه
خوانش تصویر از منظر تعامل ذهنیت و عینیت در ادراک دیداری
در نیمه دوم سده بیستم میلادی؛ رودلف آرنهایم و ارنست گامبریچ بهعنوان اصلیترین نظریهپردازان حوزه ادراک دیداری، بهصورت جداگانه نسبت به ایضاح چگونگی خوانش تصویر اقدام کردند. به جهت تعلق خاطر آرنهایم به گشتالتیستها، پذیرش نیرویهای ذهنی و هنر مدرن از سوی او بیشتر بود. آرنهایم بر آن بود تا به کمک سازماندهی حسی، خصوصیات شکلی را به کلیت معنادار بدل ساخته و مبنایی برای تمام بازنما...
متن کاملنقش اخلاق در قانون از منظر فلسفه فقه و فلسفه حقوق
نقش اخلاق در قانون از منظر فلسفه فقه و فلسفه حقوق
متن کاملعینیت در علوم تربیتی از منظر روش بازسازی عقلانی
غلبه رویکردهای تفسیری بررویکردهای تبیینی در علوم تربیتی در دهههای اخیر سبب شده است که عدهای از صاحبنظران،دستیابی به عینیت در پژوهش تربیتی را ناممکن تلقی نمایند. هدف این پژوهش بررسیامکان دستیابی به عینیت در پژوهشهایتربیتی است و ضمن بررسی دیدگاههای اثباتگرا، پسااثباتگرا و بازسازیگرا، به این مسئله از منظر روش بازسازی عقلانی هابرماس پاسخمیدهد. روش تحقیق حاضر، استنتاجی و مقایسهای است. یافت...
متن کاملنقد و بررسی عینیت زیبایی شناختی از منظر فرانک سیبلی
عینیت یا ذهنیت کیفیات زیباشناختی از دیرباز مورد توجه و پرسش فیلسوفانی بوده که در حوزه زیباییشناسی اندیشیدهاند. پیشینه چنین بحثی را میتوان از رسالههای افلاطون با تفکر عینیتگرایی زیباشناختی دنبال نمود و تا نقد سوم کانت به اوج قلّه ذهینتگرایی کیفیات زیباشناختی رسید. در واقع پرسش در باب عینیت یا ذهنیت مسائل زیباییشناسی چنین خواهد بود: آیا کیفیات و ویژگیهای زیباشناختی دارای حقیقت عینی و خ...
متن کاملعین و عینیت در فلسفه نظری کانت
انقلاب کپرنیکی کانت و گشودن طریقی بینابین تجربه گرایی و عقلگرایی، بر محور ارائه تلقی نوینی از عین و شیء و عینیت صورت گرفت. تبدیل شیء به موضوع و متعلق، و گذر از موضوع و متعلق به متعلق شناخت و مفهوم متعلق شناخت و مصبوغ به صبغه ذهن دانستن «عین»، راهی طولانی است که کانت در فاصله گرفتن از سنت های پیشین فلسفی طی کرد. تدقیق و موشکافی در کارکرد مفهوم «متعلق» در وحدت بخشی به کثرات حسی و در قالب قضیه درآ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 6 شماره 10
صفحات 119- 137
تاریخ انتشار 2012-08-22
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023