نقد و بررسی کارآمدی منطق اثبات گرایانه درحوزه انسان پژوهی براساس اندیشه اسلامی
نویسنده
چکیده مقاله:
دگرگونی روش تحقیق از قیاسگرایی به استقراگرایی و در نهایت تعمیم آن از حوزه مطالعات طبیعت به قلمرو انسان با پیشفرضی اثباتگرایانه، زمینهساز پیدایش علوم انسانی جدید گردید که متکفل انسانپژوهی علمی است. در این مقاله ناکارآمدی تئوریک و عملی منطق اثباتگرایانه در قلمرو انسانپژوهی در جامعه اسلامی با روش تحلیلی - استنباطی و تفسیر مفهومی اسناد، بررسی و نشان داده شده است. از لحاظ نظری چهار دلیل برای ناکارآمدی منطق اثباتگرایی ارائه شده است؛ مهمترین دلیل اثباتگرایان برای بیمعنایی گزارههای غیر تجربی - یعنی معیار تحقیقپذیری - خود تحقیقناپذیر است. استقرا بهعنوان تنها روش معتبر اثباتگراها ناکارآمد است و با چالشهای جدی مواجه میباشد. علم بیطرف و خالی از ارزش غیرممکن است و وجود ندارد. علم تجربی در حوزه شناخت انسان توانمند نیست. بنابراین نظریه علم واحد توهم است. از لحاظ عملی نیز ناکارآمدی این روش از دو جهت بررسی شده است: ناتوانی در تبیین ماهیت و رفتار انسان مطلوب جامعه اسلامی که نمونه کاملش رسول خدا(ص) است و همچنین تعارض بنیادین آنها با اسلام در روشهای حل مسئله.
منابع مشابه
بررسی و نقد کتاب اندیشه اسلامی
کتاب اندیشۀ اسلامی1 که برای دانشجویان کارشناسی تمامی رشتهها نگارش یافته و به چاپ نود و هفتم رسیده است، میکوشد به بررسی سه مسألۀ مهمّ اعتقادی ـ انسان، خدا و معاد ـ بپردازد؛ اما متأسفانه این کتاب از آرای اندیشمندان بزرگ اسلامی مانند ابنسینا، ابوحامد غزّالی، شیخ اشراق و ملاصدرا بیبهره مانده است و مؤلفان محترم آن، با رویکردی کلامی، آرای مورد قبول خود را که برداشتی خاص از اسلام است، و غالباً با دلا...
متن کاملعلم الهی و اختیار انسان از دیدگاه بوئثیوس و پایک و نقد آن براساس فلسفه اسلامی
نوشتار حاضر جهت تبیین سازگاری یا ناسازگاری علم پیشین الهی و اختیار انسان، در اندیشه بوئثیوس و نلسون پایک تدوین یافته است. در این خصوص سعی بر آن بوده است، ابتدا به تدوین برهان حاکی از ناسازگاری علم پیشین خداوند و اختیار انسان، با لحاظ ویژگیهای لازم برای علم پیشین خداوند، از دید بوئثیوس و پایک پرداخته شود و سرانجام نتیجه گرفته میشود براساس قواعد پذیرفتهشده در فلسفه اسلامی از دیدگاه بوئثیوس، ت...
متن کاملنقد و بررسی منطق الطیر
یکی از مهمترین منظومه های مهم عرفانی ادبیات فارسی،منطق الطیر عطار است. این متن به قلم استاد گرانمایه،به جناب آقای دکتر محمدرضا شفیعی کدکنی تصحیح و به زیور طبع آراسته شده است.با اینکه مزیتهای این چاپ در مقایسه با چاپهای قبلی آن فراوان است،به هر حال مانند هر تصحیح و شرح دیگری،خالی از اشکال نیست. در این مقاله،معنی چند بیت اصلاح یا کامل و در مورد تصحیح چند بیت اظهارنظر شده است
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 11 شماره 32
صفحات 109- 138
تاریخ انتشار 2015-04-01
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023