نقدی بر «کاشفیّت ذاتی قطع از واقع» در پرتو معرفت شناسی جدید
نویسندگان
چکیده مقاله:
قطع، نقش معرفتی مهمّی در اصول فقه شیعی دارد و «کاشفیّت ذاتی قطع از واقع» یکی از اساسی ترین علل اهمیّت قطع است. مقاله حاضر با ارزیابی جایگاه و مبانی حجیّت قطع در نظام اصول فقه شیعی، می کوشد تا کاشفیّت ذاتی قطع از واقع را نقادانه تحلیل کند. در این راستا، با استفاده از مبانی معرفت شناسی مدرن و تمایز میان «بود» و «نمود» در اندیشه کانت، اثبات می کنیم که «کاشفیّت ذاتی قطع از واقع» ایده قابل دفاعی نیست. به علاوه، نشان می دهیم که مبانی نظریه تخطئه - که مورد قبول قاطبه علمای شیعی هم هست - با یافته های معرفت شناسی مدرن همسوست و توجه به پیامدهای تخطئه، مانع پذیرش کاشفیّت ذاتی قطع از واقع خواهد بود. البته، نتیجه انکار کاشفیّت ذاتی قطع از واقع و تضعیف جایگاه قطع در معرفت شناسی اصول فقه همانا امکان پذیرش برخی ظنّون عقلی و گسترش جایگاه عقلانیّت خودبنیاد (مستقلّات عقلی) در روند استنباط احکام خواهد بود.
منابع مشابه
نقدی بر نجاست ذاتی اهل کتاب
در دوران حاضر که عصر ارتباطات نام گرفته است، همزیستی، تعامل و تبادل تجارب بین انسانها وجوامع بشری ضروری مینماید. اسلام حضور همه جانبهی دین را در عرصههای گوناگون و از جملهدر روابط مسلمانان با دیگر افراد را میشمارد. روابط با غیرمسلمانان از زوایای گوناگونی در قرآنکریم با معیارهای مشخص مطرح است. به همین ترتیب از فقه نیز انتظار میرود در پاسخگویی بهپرسشهایی که در حوزهی روابط انسانی و تعامل و همزیستی ...
متن کاملنقدی بر دیدگاه کارل مانهایم در جامعه شناسی معرفت
کارل مانهایم[1] در کتاب معروف خود ایدئولوژی و اتوپیا اصول جامعه شناسی معرفت را ارائه داده و مفاهیم مهم و شاخه های مختلف این رشته و همچنین روش بررسی عملی را در آن توضیح داده و روشن ساخته است. به عقیده مانهایم وظیفه جامعه شناسی معرفت و یا جامعه شناسی دانش عبارت است از تحلیل روابط میان جامعه و دانش. از طرفی این رشته در جستجوی معیارهایی است که توسط آنها بتوان این رابط را نشان داد و از طرف دیگر ...
متن کاملنشانه¬شناسی پیرس در پرتو فلسفه، معرفت¬شناسی و نگرش وی به پراگماتیسم
این مقاله، مهمترین ویژگیهای نشانهشناسی پیرس، از جمله فرایند پیدایش نشانهها، نحوۀ دلالت و بُعد عملی آنها را مورد بررسی قرار میدهد. بررسی سه مقوله فلسفی پیرس و مسأله «ابداکسیون» نشاندهندة نقش محوری نشانهشناسی پیرس هم در وجود شناسی و هم در معرفتشناسی وی است، به گونهای که تمام اندیشهها و هر گونه فرایند معناسازی را میتوان ناشی از تلقی او از نشانه دانست. پیرس، نشانه را به مثابه تار و پود همه...
متن کاملنقدی بر معرفت شناسی مطالعات مربوط به آینده، با تأکید بر عقلانیت آینده نگاری راهبردی
سرعت بالای تغییرات و افزایش عدماطمینان و پیچیدگی در شرایط محیطی هزاره جدید، موجب پرهیز از برنامهریزی و تصمیمگیری با پیشفرض خطی بودن تغییر در پارامترهای مختلف و روی آوردن هرچه بیشتر به آیندهپژوهی در سطوح و حوزههای گوناگون شده است. اما مطالعات مربوط به آینده، همواره با چالشهای معرفتشناسی مواجه بودهاند. در این پژوهش، ابتدا به نقد نظریه وندل بِل در معرفتشناسی آیندهپژوهی، بهعنوان یکی از ...
متن کاملپژوهشی در حجیت ذاتی قطع در علم اصول
از میان معانی حجیت، سه معنا در مسئله «حجیت قطع» مطرح است: الف) قرارگرفتن حد وسط؛ ب) کاشفیت و طریقیت؛ ج) معذریت و منجزیت. در اندیشه شیخ انصاری، اتصاف قطع بهمعنای اول صحیح نیست. در مورد معنای دوم، چهار دیدگاه درمیان اصولیان مطرح است: مطابق دیدگاه اول، کاشفیت و طریقیت، ذاتی باب ایساغوجی وجزء مقوم برای قطع است، اما مطابق دیدگاه دوم، کاشفیت و طریقیت، مقوم حقیقت قطع است و تمام حقیقت قطع را تشکیل می...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 11 شماره 20
صفحات 373- 402
تاریخ انتشار 2019-05-22
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023