نظریه نظام جهانی : توانمندی ها و محدودیتهای یک دیدگاه رادیکال
نویسنده
چکیده مقاله:
نظریه نظام جهانی دراصل از حوزه ای خارج از روابط بین الملل وارد این حوزه مطالعاتی شده است و از نظریه های مخالف جریان اصلی و منتقد محسوب می شود این نظریه بر خلاف نظریه های جریان اصلی که به توصیف توضیح و تبیین آنچه واقعیت موجود تلقی می شود بسنده می کنند و مبانی فرانظری علم گرایانه خود را مورد بازاندیشی قرار نمی دهند موضعی انتقادی هم نسبت به واقعیت روابط بین الملل وهم رشته روابط بین الملل و مبانی شناختی آن دارد این مقاله در پی آن است که با نگاهی به برداشتهای فرانظری و محتوایی نظریه نظام جهانی توانمندی ها و محدودیت های آن رابه عنوان یک دیدگاه انتقادی رادیکال نشان دهد بخش اول مقاله شامل بررسی مبانی معرفت شناختی و روش شناختی نظریه است بخش دوم به برداشت آن از ماهیت و محتوای روابط بین الملل می پردازد و بخش سوم نگاه آنرا نسبت به امکانات تحول درنظام موجود مورد بررسی قرار می دهد . مقاله با نتیجه گیری که شامل جمع بندی و ارزیای است به پایان می رسد .
منابع مشابه
نظریه نظام جهانی جان فوران و انقلاب اسلامی ایران
این مقاله بر آن است تا ضمن مرور نظریه جان فوران در خصوص گشایش در نظام جهانی و تاثیر آن بر انقلاب اسلامی،ارزش علمی و عملی این نظریه را به محک آزمون گذارد.نتیجه ای که از این بررسی حاضر شده آن است که گشایش در نظام جهانی،به طور نسبی،زمینه را برای بروز انقلاب اسلامی در ایران فراهم کرد.سیاست حقوق بشر کارتر،ریاست جمهوری کلیدی ترین قدرت جهان،به گونه ای غیر مستقیم ب جامعه ایران اثر گذاشت،و در باز شدن فض...
متن کاملنظریه ثبات هژمونیک و بحران در نظام اقتصاد جهانی
نگاهی گذرا به تاریخ قرن بیستم نشانگر آن است که نظام سرمایهداری همواره با بحران های سیاسی، نظامی و اقتصادی همچون جنگهای جهانی اول و دوم، بحران های 1929 و 1973، بحران اقتصادی جنوب شرقی آسیا در دهه 90 و بحران جاری مواجه بوده است. هر چند نظریههای اقتصاد سیاسی بین الملل در خصوص اصل وجود بحران اشتراکاتی دارند، اما در باب ماهیت، علل، عمق و راهبردهای خروج از آن با هم اختلاف نظرهایی دارند. در این می...
متن کاملنظریه نظام جهانی در اندیشه و آرای والرشتاین
نظریه نظام جهانی اولین بار بوسیله امانوئل والرشتاین در سال 1974 مطرح شد که میتوان آن را در چارچوب نظریات اقتصاد سیاسی مورد توجه قرار داد. والرشتاین نظام را به مثابه واقعیتی اجتماعی میداند که دربرگیرنده تعاملات میان ملتها، شرکتها و مؤسسات، خانوادهها، طبقات و گروههای هویتی از همه نوع است. از نظر والرشتاین غالبترین شکل سازمان اجتماعی همان چیزی است که او آن را «نظامهای جهانی» مینامد. در ای...
متن کاملنظریه رادیکال برای نیم حلقه ها
در این پایان نامه قصد داریم رده های رادیکال را برای نیم حلقه ها تعریف کنیم که اگر حلقه ای به عنوان یک نیم حلقه در نظر گرفته شود،آنگاه رادیکال نیم حلقه با رادیکال حلقه یکی باشد.در واقع به علت فقدان ساختار درونی در یک نیم حلقه،لزوماً تمام خواص مطلوب از رادیکال حلقه ی متناظر را دارا نمی باشد.
15 صفحه اولامکانات و محدودیتهای فرهنگگرایی برای ایجاد یک علم بومی
جامعهشناسی فرهنگی و مطالعات فرهنگی به عنوان دو نمایندۀفرهنگگرایی، با مبانی مورد ادّعای خود، دیگر به لحاظ محتوایی و روششناسی نمیتوانند از الگوهای پیشین در تحقیق، مانند اصل یکسانی و تعمیمپذیری استفاده کنند. آنها نیازمند بستر روشی جدیدیاندکه به نحو قابل توجهی با نظام اندیشهای مورد نظر داعیهداران علم بومی ارتباط مییابد. از سوی دیگر، آنها با ایجاد موانعی برای علم، مانند ضعف در گزینشگری و تح...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 71 شماره 0
صفحات -
تاریخ انتشار 2006-03-21
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023