نظریه اعتباری بودن احکام شرعی با رویکردی به نظریه امام خمینی(ره)
نویسنده
چکیده مقاله:
در این جستار اعتباری یا حقیقی بودن احکام شرعی مورد بررسی قرار گرفته و فرضیه اعتباری بودن آن با امعان نظر در معنای حقیقت و اعتبار و ماهیت اراده تشریعی حقتعالی که ناظر به افعال فاعل مختار میباشد اثبات شده است. امام خمینی معتقدند که انشائیات از امور اعتباریاند که تنها در وعای اعتبار تحقق دارند. معقول نیست که از انشائیات امور حقیقی ایجاد گردد، زیرا اصل سنخیت ایجاب میکند که حکم شرعی نیز به تبعیت از انشائیات، امری اعتباری باشد. احکام شرعی مبتنی بر مصالح و مفاسد نفسالامری است؛ لذا ورای هر اعتبار شرعی حقیقتی است چنانکه ورای جعل احکام شرعی اجتماعی، تسهیل در تفاهم و معیشت اجتماعی انسانها قرار گرفته است؛ لذا نباید بین اعتباری بودن احکام شرعی و ورای آن خلط شود.
منابع مشابه
خلط بین مفاهیم حقیقی و اعتباری در استنباط احکام با رویکردی به نظر امام خمینی _(ره)
خلط بین مفاهیم حقیقی و اعتباری در استنباط احکام با رویکردی به نظر حضرت امام خمینی (ره) علم فقه و اصول از جمله علومی است که با مفاهیم اعتباری سرو کار دارد و اعتباریات نیز قلمرو خاص خود را دارند چنانکه حیثیت وجودیشان بید المعتبر می باشد و معتبر با توجه به نیازها و شرایط هرگونه که خواست آنها را اعتبار می کند . اما در این میان عده ای از فقها و اصولیین بدون توجه به این خاصیت مفاهیم اعتباری،احکام و...
15 صفحه اولمصدر بودن عقل در استنباط احکام شرعی با تأکید بر آرای امام خمینی(ره)
در این پژوهش که با عنوان « مصدر بودن عقل در استنباط احکام شرعی با تاکید بر آرای امام خمینی (ره) » فراهم آمده است، ما به بررسی جایگاه عقل در بین منابع چهارگانه اصول استنباط احکام شرعی پرداخته ایم. ابتدا کوشش شده است که جایگاه عقل در قرآن و روایات تحلیل شود و اینکه عقل تا چه اندازه قدرت فهم و درک مسائل مختلف و امورات گوناگون زندگی انسان را دارد و اینکه شارع مقدس به چه میزان به یافته های عقلی بها ...
واکاوی نظریه اخلاقی خواجهنصیر با رویکردی معرفتشناسانه
نظریه اخلاقی خواجه نصیرالدین طوسی، یکی از مهمترین و قابل تأملترین نظریات در حوزه اخلاق فلسفی اسلامی است. در این نوشتار، نظریه اخلاقی وی را از منظر معرفتشناسی اخلاق ـ که خود یکی از شاخههای اصلی فرااخلاق است ـ بررسی میکنیم. مسئله ابتدایی، امکان معرفت اخلاقی در نظریه اوست. با توجه به اینکه وی حسن و قبح افعال را عقلی میداند، میتوان نتیجه گرفت که معرفت به درستی یا نادرستی، احکام اخلاقی را ام...
متن کاملنقد نظریه عدمی بودن شرور
از موضوعات بسیار مهم و پردامنه در قلمرو فلسفه دین، معضل شرور است که الهیون در طول تاریخ پاسخهای گوناگونی به آن دادهاند. نظریه «عدمی بودن شرور»، یکی از پاسخهایی است که بعضی فیلسوفان الهی غربی و تمام فیلسوفان مسلمان مطرح کردهاند. مقاله پیش رو دو هدف کلی را پی میگیرد: 1.نقد و بررسی نظریه پیشگفته و اثبات این که: اولاً، این نظریه، تأثیر چندانی در حل معضل شرور ندارد؛ ثانیاً، برخی شرور که فیل...
متن کاملبررسی ماهیت حکم شرعی با رویکردی به دیدگاه امام خمینی(س)
ماهیت شناسی حکم شرعی از دیرباز در مباحث علم اصول فقه مطرح بوده است. از نظر تاریخی، بحث از ماهیت شناسی حکم در دانش اصول فقه شیعه از ناحیه علامه حلی در کتاب تهذیب الوصول الی علم الاصول مطرحشده است. فقیهان شیعه در زمینة ماهیتشناسی حکم شرعی اتفاقنظر ندارند. برخی حکم را خطاب شرع دانستهاند که به اقتضاء یا تخییر یا وضع به افعال مکلفین تعلق میگیرد. بعضی دیگر حکم را اراده ...
متن کاملاعتبارگرایی جان رالز و نظریه ادراکات اعتباری
جان رالز، فیلسوف معاصر آمریکایی، عنوان «اعتبارگرایی» را برای دیدگاه خود در فلسفه اخلاق و فلسفه سیاست برگزیده است. اساس دیدگاه او همان نظریه قرارداد اجتماعی است که پیش از وی توسط لاک و کانت مطرح شده است. او این دیدگاه را با شرط انصاف و بی طرفی تکمیل می کند که با جهل نسبت به موقعیت خود (پرده جهل) در وضعیت نخستین مشخص میگردد. دیدگاه رالز در این زمینه با توجه به مخالفت با شهودگرایی و سودگرایی، نوع...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 9 شماره 36
صفحات 159- 171
تاریخ انتشار 2007-11-22
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023