نشانههایی از سبک هندی در شعر حافظ
نویسنده
چکیده مقاله:
جوهر و مایۀ اصلی سبکی را که به «سبک هندی» معروف شده است، تجرید تشکیل میدهد که درحقیقت بهکار گرفتن تخیل شاعرانه در بیان مطلب است. در روند تحول شعر فارسی، هرقدر شعر برای بیان معانی باریک و مکنونات قلبی بهکار گرفته شده، به همان اندازه نشانههای سبک بیان تجریدی، یعنی سبک هندی، در آن بیشتر شده است. همین نوع اشارات آراسته به تجرید و تشخیص در اشعار حافظ شیرازی فراوان است. در مقالۀ حاضر این ویژگی در اشعار حافظ با ذکر نمونههایی بررسی و با اشعار بیدل مقایسه شده است. نگارنده در بیان اینکه چرا باوجود پیشرو بودن حافظ در بهکارگیری این ویژگی، این سبک به بیدل نسبت داده شده، تکرار این ویژگی و استفادۀ فراوان از آن را در اشعار بیدل دلیل این امر دانسته است؛ البته درعین حال برای حافظ از این نظر که سرگرم عبارهآرایی نبوده و بیتکلف و تصنع این ویژگی را بهکار گرفته، در مقایسه با بیدل امتیاز قائل شده است. در پایان، نگارنده نتیجه گرفته که سبک هندی یا سبک بیدلی حاصل استفادۀ آگاهانه از امکانات ویژۀ زبان فارسی تاجیکی، بهویژه تشخیص اسمهای معنی و تجرید اسمهای مادی است که حاصل از طبیعت و سرشت زبان فارسی است.
منابع مشابه
نشانه هایی از سبک هندی در شعر حافظ
جوهر و مایۀ اصلی سبکی را که به «سبک هندی» معروف شده است، تجرید تشکیل می دهد که درحقیقت به کار گرفتن تخیل شاعرانه در بیان مطلب است. در روند تحول شعر فارسی، هرقدر شعر برای بیان معانی باریک و مکنونات قلبی به کار گرفته شده، به همان اندازه نشانه های سبک بیان تجریدی، یعنی سبک هندی، در آن بیشتر شده است. همین نوع اشارات آراسته به تجرید و تشخیص در اشعار حافظ شیرازی فراوان است. در مقالۀ حاضر این ویژگی در...
متن کاملفراهنجاری در شعر سبک هندی
سبک بهطورکلی به معنی نحوۀ بیان است. به عقیدۀ فرمالیستها، وقتی اثرآفرین بهدنبال ادبیکردن متن باشد، باید از یکسری قواعد و هنجارهایی که در زبان معیار و غیر ادبی وجود دارد، فراتر رود و با آشناییزدایی و بیگانهسازی به اثر خود جلوۀ هنری ببخشد. آشناییزدایی از دو طریق فراهنجاری و قاعدهافزایی صورت میگیرد. «جفری لیچ» برای اولین بار فراهنجاری را به هشت بخش تقسیم کرد که شامل فراهنجاری واژگانی، آو...
متن کاملفراهنجاری در شعر سبک هندی
سبک به طور کلی به معنی نحوۀ بیان است. به عقیدۀ فرمالیست ها، وقتی اثر آفرین به دنبال ادبی کردن متن باشد، باید از یکسری قواعد و هنجارهایی که در زبان معیار و غیر ادبی وجود دارد، فراتر رود و با آشنایی زدایی و بیگانه سازی به اثر خود جلوۀ هنری ببخشد. آشنایی زدایی از دو طریق فراهنجاری و قاعده افزایی صورت می گیرد. «جفری لیچ» برای اولین بار فراهنجاری را به هشت بخش تقسیم کرد که شامل فراهنجاری واژگانی، آو...
متن کاملسبک شناسی متناقض نما در شعر حافظ
در ادبیات فارسی محور جمالشناسی بر شکستن هنجارها و عادتهای زبانی در لفظ و معناست که این مهم در آرایة ادبی «متناقضنما» خود را نشان دادهاست. متناقضنما یا پارادوکس در شعر حافظ اغلب به صورت فنی، زیبا و البته ظریف و شگفتانگیز خودنمایی میکند. یعنی از اجتماع امور متضاد و متناقض، تصویری شگفت، هنری و زیبا خلق مینماید. این مقاله با هدف بررسی متناقضنما و گونههای آن در شعر حافظ به نگارش درآمده است...
متن کاملرویکردهای شعر معاصر به سبک هندی
نقش ادبیات اروپا در تحولات شعر پارسی معاصر امری مسلم است. گذشته از آنکه بنیادگذاران شعرهای آزاد، سپید، موج نو و حجم، آثار خود را در کلّیت آن، با پیش چشم داشتن شعرهای اروپایی بهوجود آوردهاند، هم ایشان و هم دنبالهروانشان که سازندگان بدنۀ شعر معاصر ایراناند، در جزئیات زبانی و زیباییشناختی آثارشان نیز بیاعتنا به ادبیات اروپا نبودهاند. بااینهمه نمیتوان در شعر پارسی معاصر و تحولات زبانی و زی...
متن کاملنگاهی به چگونگی پیدایش «سبک هندی» در شعر منظوم فارسی
در چند سالل گذشته، در برخی از نوشته هایم ( 9 و 10) به این نکته اشاره کردم که طبقه بندی سبک های شعر و نظم فارسی برحسب مناطق جغرافیایی و طرح سبک هایی نظیر ترکستانی، خراسانی، عراقی و نیز هندی تا چه اندازه نارساست و از این طریق نمی توان به توجیهی برای چگونگی تحول و پیدایش سیک های ادبی دست یافت. شاید در این میان، یکی از عمده ترین مشکلات سبک شناسان، دستیابی به دلیل یا دلایل توجیهی برای پیدایش سبکی ب...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 12 شماره 30
صفحات 147- 160
تاریخ انتشار 2011-03-01
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023