نشانهشناسی قصیدة بلقیس نزار قبانی بر اساس نظریة خوانش اکتشافی و پسکنشانة مایکل ریفاتر
نویسندگان
چکیده مقاله:
نشانهشناسی از نظریات تحلیلی نیمة دوم قرن بیستم است. مایکل ریفاتر، منتقد فرانسویتبار آمریکایی، با کتاب نشانهشناسی شعر، این نظریه را برای خوانش شعر پیشنهاد کرد که بر اساس آن میتوان شعر را با دو خوانش اکتشافی و پسکنشانه مورد بررسی قرار داد. خوانش اول، معانی محوری شعر را مورد بررسی قرار میدهد اما در خوانش دوم، با توجه به دلالتهای زبانی، پس از بررسی عناصرغیردستوری، ارتباط درونی عناصر متن، در قالب انباشت و منظومههای توصیفی تبیین شده، پس از آن، خواننده به دریافت هیپوگرامها روی میآورد و درنهایت این مباحث به دریافت و کشف شبکة ساختاری شعر میانجامد.این جستار، که مبتنی بر روش توصیفی-تحلیلی است، با تکیه بر نظریة ریفاتر به خوانش بخشی از قصیدة «بلقیس» از نزار قبانی شاعر معاصر سوری میپردازد. خوانش اکتشافی این قصیده بیانگر این است که شاعر با اشاره به کشتهشدن بلقیس، سعیدارد با کلامی عاشقانه، به رثای محبوب بپردازد. اما خوانش پسکنشانه نشان میدهد، شعر بلقیس دارای دو انباشت و منظومة توصیفی است. در انباشت اول مقصود همان محبوب و منظومة توصیفی آن وطن است و در انباشت دوم مقصود امت عربی و منظومة توصیفی آن هویت عربی است که شاعر با نمادسازی، به جامعة خویش نیز اشاره میکند در نهایت شبکة ساختاری به کمک خواننده میآید. یافتههای تحقیق نشان میدهد رویکرد ریفاتر بر قصیدة بلقیس منطبق بوده و میتوان به وسیلة این الگو، دلالتهای عمیقتری از جمله عشق، زن، هویتملی، وطن، آزادی، مبارزه با استبداد و عقبماندگی را از این قصیده برداشت کرد. کلید واژهها:
منابع مشابه
تحلیل آوایی و معناشناسی قصیدة بلقیس «نزار قبانی» (پژوهشی در باب نقد آوایی)
حروف سنگ بنای بررسی هر متن ادبی را تشکیل میدهند، زیرا به دلیل داشتن صفات و ویژگیهایی خاص، بازتاب فضای معنایی قصیده، و حالات روحی شاعرند. حروف بهکاررفته در شعر همچون آیینهای، افکار و منویّات موردنظر شاعر را به خواننده نشان میدهند. بر این اساس پژوهش حاضر به بررسی سازوکارهای آوایی یکی از مهمترین سوگنامههای شعر معاصر عرب که حاصل احساسات و عواطف راستین خالق آن یعنی نزار قبانی است، پرداخته، و م...
متن کاملتحلیل آوایی و معناشناسی قصیدة بلقیس «نزار قبانی» (پژوهشی در باب نقد آوایی)
حروف سنگ بنای بررسی هر متن ادبی را تشکیل می دهند، زیرا به دلیل داشتن صفات و ویژگی هایی خاص، بازتاب فضای معنایی قصیده، و حالات روحی شاعرند. حروف به کاررفته در شعر همچون آیینه ای، افکار و منویّات موردنظر شاعر را به خواننده نشان می دهند. بر این اساس پژوهش حاضر به بررسی سازوکارهای آوایی یکی از مهم ترین سوگنامه های شعر معاصر عرب که حاصل احساسات و عواطف راستین خالق آن یعنی نزار قبانی است، پرداخته، و م...
متن کاملتحلیل رمان سالمرگی براساس نظریة نشانه شناسی بینامتنی مایکل ریفاتر
یکی از دستاوردهای مایکل ریفاتر در زمینة نقد بینامتنی، نشانهشناسی بینامتنی است. وی با طرح مباحثی چون غیردستورزبانی، تفسیرگر، هیپوگرام و ماتریس، گامی مؤثّر در کاربردیکردن نظریة بینامتنیّت در متن و کشف دلالتهای معنایی و ضمنی متون برداشت. در خوانش نشانهشناسانه، مخاطب در مواجهه با متن، ابتدا با «غیردستورزبانی»ها برخورد میکند. سپس منتقد با بررسی «انباشت»، «منظومة توصیفی» و «هیپوگرام»، میتواند دل...
متن کاملبررسی نشانه شناسی دو قصیدة «التینة الحمقاء» ابوماضی و «دو کاج» محمدجواد محبت بر اساس نظریة ریفاتر
این پژوهش دو قصیده «التینة الحمقاء» ابوماضی و«دو کاج» محمدجواد محبت را بررسی میکند تا ساختار معنایی مشترک بین آن دو قصیده را تبیین نماید. دلایل اصلی مقایسه میان دو قصیده عبارت از پیامی است که دو قصیده با توجه به مضامین و دلالتهایی معنایی مشابه در بر دارند و خوانندة موردی را بر آن میدارد تا از ارجاع اثر به جهان واقعی فراتر رود؛ زیرا دو قصیده آنچنان توصیفی ارائه میدهند که برگشت از تصویر واقع...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 9 شماره 17
صفحات 123- 141
تاریخ انتشار 2020-01-21
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023