نشانهشناسی در شعر فلسطین با تکیه بر نظریه پیرس؛ مطالعه مورد پژوهانهی اشعار هارون هاشم رشید و معین بسیسو
نویسندگان
چکیده مقاله:
نشانهشناسی به معنای امروزی، عمدتا تحت تاثیر نظریات پیرس، به رشتهای مستقل تبدیل شده است و به مثابهی وجهی بین رشتهای در تحلیل متون مورد استفاده قرار میگیرد. تحلیل نشانه شناسانهی آثار ادبی و به ویژه ادبیات فلسطین میتواند زمینه ساز خوانشی تازه از این متون و هویت بخش گفتمان پایداری و مناسبات بیرونی و درونی آن باشد. در این جستار با استمداد از رهیافتهای مختلف نشانهشناسی، لایههای فکری و نشانههایی همچون: بینامتنیت، زمان، مکان، شخصیت، روایت، مولف، شگردهای کشف معانی اضافی به همراه رمزگانهای موجود بعنوان مطالعه مورد پژوهانه در سرودههایهارونهاشم رشید و معین بسیسو، مورد ارزیابی قرار میگیرد تا آفاق تازهای را در راستای تصویر هویت بخش فلسطینی در برابر مخاطب سرودههای آنان پدیدار سازد. بر اساس این رویکرد، رمزگانهای مربوط به خالق اثر، زیباشناسی کلام، روابط بینامتنی، زمان و مکان و فُرم این سرودهها نمایان میشود و در شعر آن دو، شماری از نقشها و نشانهها روایت میشوند که ارتباطی استوار با یکدیگر دارند و دنیای پرتلاطم یک زندگی را بازسازی میکنند و میان نشانههای دلپذیر و ناخوشایند در نوسان است. سروده های این سرایندگان در برخی نمونه ها افزون بر سازه ها و عناصر درون متنی بر عناصر فرامتن و سوانح زندگی مولف تکیه دارد که از پربسامدترین نشانههای متنی شعر آنها میتوان به نشانه زمان، شخصیت و مکان اشاره کرد.
منابع مشابه
درونمایههای مقاومت در شعر هارون هاشم رشید
ادبیّات پایداریفلسطین، درخت تناوری است که در دامان فرهنگی انقلاب فلسطین، علیه ظلم اسرائیل روییدهاست. این شاخة ادبی بر پایة ستیز با بیدادگران و ترسیم چهرة آنان و بهمنظور دفاع از هویّت فلسطینی در مقابل تاخت و تاز بیگانگان ظهور کردهاست. مقاله حاضر که به صورت توصیفی- تحلیلی نگاشته شدهاست، تلاش میکند با بهرهگیری از منابع کتابخانهای و با تحلیل شواهد درونمتنی، درونمایههای مقاومت را در ش...
متن کاملواکاوی بنمایههای ادبیّات پایداری در شعر فلسطین و ایران (مورد پژوهانه: هارون هاشم رشید و حسین اسرافیلی)
ادبیّات پایداری از مهمترین سنگرهای فرهنگی شاعران متعهّد بهشمار میرود که امروزه بخشی از آثار ادبیّات معاصر را به خود اختصاص دادهاست. این رویکرد در جهان عرب، به تدریج پس از آگاهی اعراب از جنبشهای شکلگرفته در اروپا از اواخر قرن نوزدهم میلادی مطرح گردید. در این میان سرزمین فلسطین بهدلیل تاختوتاز اشغالگران و فجایع انسانی رخ داده در آن همواره در کانون توجّه شاعران و نویسندگان بسیاری قرار داشته...
متن کاملبررسی درون مایه های پایداری در شعر هارون هاشم رشید
ادبیات مقاومت یکی از شاخه های ادبیات متعهد است که از سوی مردم و سرآمدان فکری جامعه در مقابل آنچه زندگی مادی و معنوی آن ها را به مخاطره می اندازد، به وجود می آید. با توجه به شمول تعهد ادبی میان شاعران و ادباء در قبال تجاوزات روا داشته بر ملت ها، پایداری یکی از مهم ترین درون مایه-های ادبیات است. یکی از اصلی ترین مسائل مطرح شده در ادبیات پایداری عربی، مسأله فلسطین و ترسیم ابعاد گوناگون مقاومت فلسط...
بررسی تطبیقی بیداری زنان در شعر حافظ ابراهیم، هارون هاشم رشید، قیصر امینپور و یوسفعلی میرشکاک
حافظ ابراهیم، هارون هاشم رشید، قیصر امینپور و یوسفعلی میرشکاک از تراز شاعران ارزشمندِ ادبیّات فارسی و عربی به شمار میروند. هر چهار شاعر، گرایش قوی به ادبیّات ملّی داشته و مضامین و رموز مشترکی را در بین دو زبان خلق کردهاند که درخور توجّه است. حافظ ابراهیم در قصیدة «مظاهرة النّساء» به هوشیاری زنان مصری و تظاهرات آنان برضدّ استعمار، هارون هاشم رشید در شعر «الأمّ الخالدة» به نقشآفرینی زنان فلسطینی و ...
متن کاملنقاب ابوذر غفاری در شعر معین بسیسو
تکنیک نقاب (قناع) در شعر معاصر عربی یکی از پربسامدترین شیوههای بیانی جهت ترسیم تجربۀ شعری شاعران است. معین بسیسو از جمله شاعران معاصر فلسطینی و چهرۀ برجستۀ شعر مقاومت است که از رمز و نماد و تکنیک قناع در شعر خود بهرۀ فراوان میبرد. قصیدۀ «من اوراق ابیذر الغفاری» از جمله سرودههای اوست که شاعر در آن شخصیت ابوذر غفاری صحابۀ پیامبر (ص) را برای بیان تجربۀ شعری و بازگو کردن اندیشههای شخصی خود بر...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 9 شماره 30
صفحات 181- 159
تاریخ انتشار 2018-01-21
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023