نسبت محمد خاتم(ص) با قرآن کریم از منظر امام خمینی(ره)
نویسندگان
چکیده مقاله:
Imām Khomeyni like many other mystics demonstrates that the existence of the Last Prophet (Mohammad) as the first theophany in the world of pluralities has both genitive and substitutive supremacy over the whole cosmos and finally is the key and the foundation of all cosmos. Thus he (the Prophet, i.e. his Idea) has the Manifesto-Final aspect of the Qur’an, either for its heavenly, Unmanifistated Qur’anic aspect or its earthly, Manifistated Furqāni aspect. As a result the Prophet is the great gravity, but in a comparison between the Qur’an and the physical body of the Prophet and his Household regardless their unitive stage, the Qur’an is the great gravity. But according to a precise idea, due to the continual unity and connection between the self and flesh of the Perfect Saint (the flesh which is by itself the reductive aspect of celestial self), his pure existence is nowhere subject to holy Qur’an.
منابع مشابه
تمدن های بشری از منظر قرآن کریم
چکیده تمدن بشری که امروز ما وارث آن هستیم حاصل هزاران سال کار و کوشش ملل و اقوام مختلفی است که هر یک برای مدت کوتاه یا طولانی مسئولیت زنده نگاهداشتن مشعل تمدن انسانی را بر عهده داشتهاند و این سکّان را به دیگری سپردهاند و به قول شاعر هر که آمد عمارتی نو ساخت و پس از مدتی این صحنه را برای هنرمندی و ایفای نقش به دیگری سپرد. آنچه گم شده بشر در تمام این دوران بوده است، مفهوم و مصداق سعادت ابدی...
متن کاملبیداری اسلامی از منظر قرآن کریم
این پژوهش کوشیده است با روش توصیفی و تحلیلی و به مدد قرآن به عنوان نخستین و مهمترین منبع در این حوزه به بررسی و تبیین درباره اهداف بیداری اسلامی بپردازد. نتیجه پژوهش دستیابی به یک هدف غایی، یعنی قرب الهی و با استمداد از آیات وحی الهی برای استحکام دولت اسلامی، ثبات و بقای نظام اسلامی و ایجاد نظام عادلانه اسلامی است که امت مسلمان باید آنها را تحقق بخشد و آثار شرک در تمام این جنبهها را بزداید و...
متن کاملمفاهیم اخلاقی معیار از منظر قرآن کریم
نظامهای اخلاقی طبقهبندیهای گوناگون از مفاهیم اخلاقی دارند. پرسش این جستار آن است که قرآن کریم چه طبقهبندی از مفاهیم اخلاقی را مطرح میکند؟ در این نوشتار دو اصل بنیادین مطرح شده است که دیگر مفاهیم اخلاقی به آن بازگشت داده میشوند. نخست اصل عدالت است که بسامدی بس متکثر و متنوع در قرآن کریم دارد و از آن تفسیرهای گوناگون شده است. اما به نظر میرسد که عدالت در منطق دینی، بهمعنای آن است که آنچه ...
متن کاملزیبایی معقول از منظر قرآن کریم
یکی از مباحث مهم فلسفه و علوم انسانی مبحث زیبایی میباشد که قدمتی دوهزار ساله دارد. از نظر دانشمندان اسلامی و برخی فلاسفه زیبایی منحصر به زیبایی محسوس و فکری نیست بلکه نوعی دیگر از زیبای هست که از آن به «زیبایی معقول یا حسن عقلی» تعبیر میشود که یکی از انواع چهارگانه زیبایی، و از همه آنها بالاتر میباشد. زیبایی معقول(حسن عقلی) به این معنا است که بعضی از کارها فی حد ذاته زیبا و جمیل است و جاذبه...
متن کاملممنوعیّت تبرّج زنان از منظر قرآن کریم
در آیات قرآن به صراحت از تبرّج زنان نهی شده است. قلمرو تبرّج زنان از منظر قرآن وسیعتر از اظهار زینت و تبرّج در پوشش است و مظاهر دیگر مانند تبرّج در رفتار، محتوای گفتار و... را شامل میگردد و هر نوع تکشّف، آشکار شدن و جلوهگری اعمّ از نحوة پوشش، نحوة رفتار، محتوای گفتار و ... از سوی زنان در انظار مردان نامحرم که زمینهساز ارتکاب گناه گردد، تبرّج به شمار میآید. این مقاله با روش کتابخانهای در گردآوری ...
متن کاملرواداری از منظر قرآن کریم و سنت
رواداری به معنای تسامح عملی با مخالفان و احترام و به رسمیت شناختن حقوق اجتماعی آنان در این جهان است. این موضوع در حوزه های گوناگونی قابل طرح است؛ و در حوزه ادیان، پیروان ادیان و عقاید گوناگون و متفاوت، اعم از ادیان آسمانی و غیرآسمانی و حتی پیروان مکاتب الحادی را دربرمی گیرد. موضع قران کریم در این زمینه، شرایط به رسمیت شناختن این حقوق، و شمول آن نسبت به افراد، ادیان و مکاتب گوناگون، و نیز مظاهر ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 0 شماره 17
صفحات 67- 97
تاریخ انتشار 2013-04
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی برای این مقاله ارائه نشده است
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023