نزول دفعی قرآن: دیدگاه علامهطباطبایی، اشکالات آیتالله معرفت، پاسخ های آیتالله جوادی آملی
نویسنده
چکیده مقاله:
نزول دفعی قرآن جزء مباحثی است که قرآنپژوهان از دیرباز به آن توجه کردهاند و در هر دورهای، موافقان و مخالفانی داشته و دارد. علامهطباطبایی، یکی از طرفداران نزول دفعی قرآن، تلاش کرده است با تفسیر قرآنبهقرآن این نظریه را تبیین کند؛ اما آیتالله معرفت این دیدگاه را نقد کرده است؛ ازاینرو، تلاش کردهایم با تبیین آیتالله جوادی آملی از دیدگاه علامه، این نقدها را واکاوی کنیم. این نوشتار کوشیده است با شیوۀ اسنادی ـ تحلیلی، دیدگاه اینسه اندیشمند را بررسی کند. براساس اندیشۀ نزول تجلیگونۀ قرآن، میتوان بهگونهای از نزول دفعی قرآن برداشت کرد که به نقدها پاسخ داد.
منابع مشابه
نزول دفعی قرآن: دیدگاه علامه طباطبایی، اشکالات آیت الله معرفت، پاسخ های آیت الله جوادی آملی
نزول دفعی قرآن جزء مباحثی است که قرآن پژوهان از دیرباز به آن توجه کرده اند و در هر دوره ای، موافقان و مخالفانی داشته و دارد. علامه طباطبایی، یکی از طرفداران نزول دفعی قرآن، تلاش کرده است با تفسیر قرآن به قرآن این نظریه را تبیین کند؛ اما آیت الله معرفت این دیدگاه را نقد کرده است؛ ازاین رو، تلاش کرده ایم با تبیین آیت الله جوادی آملی از دیدگاه علامه، این نقدها را واکاوی کنیم. این نوشتار کوشیده است...
متن کاملمقایسه دیدگاه علامه طباطبایی و آیت الله جوادی آملی درباره نزول دفعی قرآن
یکی از مسائل دشوار قرآنی، چگونگی نزول آن است. این مقاله با روش توصیفی- تحلیلی، دیدگاه علامه طباطبایی و آیت الله جوادی آملی را تبیین، تحلیل و دلایلشان را نقد می کند. علامه طباطبایی به نزول دوگونه (دفعی و تدریجی) و آیت الله جوادی آملی به نزول سه گونه (دفعی، متوسط و تدیجی) معتقد است. دیدگاه علامه طباطبایی گام نخست در اثبات نزول فرامادی قرآن است و دیدگاه آیت الله جوادی آملی عهده دار تبیین و تفصیل ن...
متن کاملدیدگاه آیتالله جوادی آملی دربارۀ رابطة تکوینی انسان و قرآن
این پژوهش با روش توصیفی ـ تحلیلی، این فرضیه را در آثار آیتالله جوادی آملی بررسی میکند انسان تامّ و قرآن رابطۀ تکوینی دارند. آیتالله جوادی آملی معتقدند انسان تام و قرآن پیوندی اصیل و ذاتی دارند و انقطاعشان ناشی از کثرت در بستر عالم طبیعت است. دیدگاه ایشان چهار محور دارد: 1) قرآن، حقیقت ذومراتبی است که در قوس نزول، جامع همۀ مراتب عالم، یعنی مرتبۀ الهی، عقلی، مثالی، کتبی و لفظی شده است؛ 2) انسان...
متن کاملنزول دفعی قرآن کریم
نزول قرآن در ماه رمضان، حاکی از آغاز نزول تدریجی آن بوده و پیامبر (صلی الله علیه وآله و سلّم) در بیست و هفتم رجب ـ بدون اینکه بر ایشان وحی قرآنی نازل شده باشدـ مبعوث شده اند و سپس مدتی بعد در ماه رمضان، قرآن نازل شده است. به علاوه پیامبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) قبل از نزول قرآن، از محتوای کلی وحی باخبر بودند، اما نه به علت وجود نزول دفعی قرآن، بلکه بدان دلیل که به ایشان علمی لدنّی ـ اعم از قر...
بازخوانی ماهیت نزول دفعی در تفسیر قرآن به قرآن
کیفیت نزول و تجلی قرآن کریم از مسائل مهم در علوم قرآنی است که از همان ابتدای نزول قرآن مورد پرسش مسلمانان و یهودیان قرار گرفتهاست و آیاتی از قرآن کریم نیز برای تبیین این مسئله نازل شدهاست. اما در این بین، ظاهر برخی از آیات قرآن اثباتکنندة نوعی نزول دفعی برای آن در شب قدر است که این مسئله با برخی آیات دیگر و نیز مسلمات تاریخی سازگاری ندارد. مفسران در طول تا...
متن کاملمقایسه دیدگاه علامه طباطبایی و آیتالله جوادیآملی درباره نزول دفعی قرآن
یکی از مسائل دشوار قرآنی، چگونگی نزول آن است. این مقاله با روش توصیفی- تحلیلی، دیدگاه علامهطباطبایی و آیتالله جوادی آملی را تبیین، تحلیل و دلایلشان را نقد میکند. علامهطباطبایی به نزول دوگونه (دفعی و تدریجی) و آیتالله جوادیآملی به نزول سهگونه (دفعی، متوسط و تدیجی) معتقد است. دیدگاه علامهطباطبایی گام نخست در اثبات نزول فرامادی قرآن است و دیدگاه آیتالله جوادیآملی عهدهدار تبیین و تفصیل ن...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 1 شماره 2
صفحات 79- 93
تاریخ انتشار 2016-05-21
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023