نخستین تکلیف انسان، خداشناسـی یا خودشناسـی
نویسنده
چکیده مقاله:
متکلمان مسلمان عموماً نخستین تکلیف انسان را تأمل دربارۀ خدا دانستهاند. متکلمان اشعری این تکلیف را نقلی و برگرفته از آیات و روایات و نیز اجماع، و متکلمان معتزله و امامیه آن را عقلی دانسته و دو برهان برای آن اقامه کردهاند؛ یکی «دفع ضرر محتمل» و دیگری «وجوب شکر منعم». مدعای ما در این نوشتار این است که ادلۀ هر دو طرف ناتمام است و نخستین تکلیف انسان، نه «خداشناسی»، بلکه «خودشناسی» است؛ و این تکلیف، عقلی است؛ چراکه عقل حکم میکند برای رساندن خود به کمال و سعادت، شناخت خود ضروری است و البته برای خودشناسی در گامهای بعدی، نوبت به شناخت مسائل اساسی دیگر میرسد. مطابق سخن مشهور، خداشناس مدعی است و اگر نتواند مدعای خود را اثبات کند، مدعای ملحد اثبات میشود؛ اما طبق سخن دوم، همۀ انسانها مدعی هستند و هر یک باید خویشتن را تبیین کنند و با عجز یکی مدعای دیگری اثبات نمیشود
منابع مشابه
تصمیم دادگاه: حق یا تکلیف؟*
چکیده قانونگذار ایران در قوانین و مقررات مختلف از جمله مقررات مربوط به تخفیف و تعلیق مجازات، آزادی مشروط، تعدد و تکرار جرم (مواد 22 و 25 و 38 و 48 قانون مجازات اسلامی مصوب 1370) و نظارت و کنترل بر مجرمان خطرناک و سابقه دار (ماده 48 مکرر قانون مجازات اسلامی مصوب 1387 و مواد 5 و6 قانون اقدامات تأمینی و تربیتی مصوب 1339) با استفاده از تعابیری مثل «دادگاه میتواند»، «حاکم میتواند» برای قضات محاکم...
متن کاملقاعدة احترام، تکلیف یا مسئولیت
نهادهای ضمان و مسئولیت مدنی محصول فرایندی هستند که از مرحلههای گوناگونی (وجود حق، پدیدساختن تکلیف و نقض تکلیف) تشکیل میشود. قاعدههای حقوقی و فقهی که در حوزه این نهادها نقشی بر عهده دارند، در یکی از این مرحلهها نقش خود را ایفا میکنند؛ براساس اینکه در چه مرحلهای اثرگذار باشند ماهیت و کارکرد آنها متفاوت خواهد بود و فقط تأثیر در مرحله سوم به معنای دخالت مستقیم در مسئولیت مدنی است. یکی از ق...
متن کاملتصمیم دادگاه: حق یا تکلیف؟*
چکیده قانونگذار ایران در قوانین و مقررات مختلف از جمله مقررات مربوط به تخفیف و تعلیق مجازات، آزادی مشروط، تعدد و تکرار جرم (مواد 22 و 25 و 38 و 48 قانون مجازات اسلامی مصوب 1370) و نظارت و کنترل بر مجرمان خطرناک و سابقه دار (ماده 48 مکرر قانون مجازات اسلامی مصوب 1387 و مواد 5 و6 قانون اقدامات تأمینی و تربیتی مصوب 1339) با استفاده از تعابیری مثل «دادگاه می تواند»، «حاکم می تواند» برای قضات محاکم...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 4 شماره 1
صفحات 83- 100
تاریخ انتشار 2017-08-23
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023