نحوه کاربرد نظریه میدان بوردیو در مطالعه معماری مدرن ایران (گفتار در جامعهشناسی هنر پییر بوردیو)
نویسندگان
چکیده مقاله:
کاربردپذیری کلیشهوار مبادی جامعهشناسی هنر بوردیو همچون سایر نظریههای اروپایی مورد تردید است. از اینرو، در مقالة حاضر در دو بخش با عناوین «تفاوت زمینة تکوین با زمینة کاربرد» و «تفاوت ماهوی مادهموضوعهها» با اشاره به اینکه هر نظریه در بستر اجتماعی- فرهنگی منحصربهفرد خود و به منظور تبیین قلمرو موضوعی خاصی نشو و نما مییابد، لذا برای توضیح امر اجتماعی جامعة مقصد و نیز استفاده در زمینة تحلیلی متفاوت نیازمند بازبینی است. با توجه به اینکه معماری یکی از شاخههای هنری برجسته در ایران پیشامدرن و عرصهای بحثانگیز پس از آن دوران است، به تذکر نکاتی پرداختهایم که برای به کارگیری نظریة میدان و جامعهشناسی هنر بوردیو در زمینهای متفاوت لازم به نظر میرسند.
منابع مشابه
نحوه کاربرد نظریه میدان بوردیو در مطالعه معماری مدرن ایران (گفتار در جامعه شناسی هنر پی یر بوردیو)
کاربردپذیری کلیشه وار مبادی جامعه شناسی هنر بوردیو همچون سایر نظریه های اروپایی مورد تردید است. از این رو، در مقالة حاضر در دو بخش با عناوین «تفاوت زمینة تکوین با زمینة کاربرد» و «تفاوت ماهوی ماده موضوعه ها» با اشاره به اینکه هر نظریه در بستر اجتماعی- فرهنگی منحصربه فرد خود و به منظور تبیین قلمرو موضوعی خاصی نشو و نما می یابد، لذا برای توضیح امر اجتماعی جامعة مقصد و نیز استفاده در زمینة تحلیلی ...
متن کاملمقدمه ای بر صورت بندی میدان معماری معاصر ایران بر اساس" نظریه میدان" بوردیو
معماری معاصر ایران، به باور بسیاری، با معضلات و چالشهایی روبرو است. تبیین دلایل این معضلات، علیرغم حضور معماری در زندگی اجتماعی، کمتر از منظر جامعهشناسی بررسی شده است. نظریۀ «میدان» بوردیو از نظریاتی است که در حوزه جامعهشناسی هنر مطرح شده و امکان تحلیل حوزههای مختلف هنری را مهیا کرده است. واکاوی و تلاش برای صورتبندی میدان معماری معاصر ایران مطابق با این نظریه، موضوع مطالعه این پژوهش است....
متن کاملبرساخت اجتماعی هنر در نظریه میدان پی یر بوردیو
پیر بوردیو یکی از مشهورترین جامعه شناسان فرانسوی است. او نظریه خودرا برای فراروی از دو رویکرد ناسازگار عینیت گرایی و ذهنیت گرایی، تأسیس می کند. نظریه میدان او بر اساس فلسفه رابطه گرا، برای تبیین واقعیات اجتماعی مولفه های مختلفی را در ارتباط با هم برای توضیح کنش در نظر می گیرد. مفاهیم اصلی او در این رویکرد عادت واره و میدان هستند که کنش را حاصل دیالکتیک بین آنها معرفی می کند. او در کتاب های میدا...
دیالکتیک منش و میدان در نظریه عمل پییر بوردیو
موضوع نوشتار حاضر، جایگاه نظریه تلفیقی پییر بوردیو در گستره علوم اجتماعی است. بدین منظور، ابتدا، فلسفة رابطهای به عنوان فلسفه پشتیبان این نظریه و پل رابط عینگرایی و ذهنگرایی طرح میگردد. سپس سابقه نظریه میدانهای اجتماعی در نظریه میدانهای فیزیکی و میدانهای روانی تعقیب میشود. پس از آن، نظریه عمل پییر بوردیو به عنوان مرکز ثقل جامعهشناسی رابطهگرایانه با توسل به مفاهیم نوبنیادی همچون منش ...
متن کاملتاملی در موانع پنهان آموزش جامعهشناسی هنر در ایران با تکیه بر جامعهشناسی هنر پییر بوردیو
برای « کسانی که فرهنگ را نه یک میراث و نه ابزاری برای سلطه یا تمایز، بلکه همچون راهی آزادیبخش قلمداد میکنند». بوردیو در سالهای اخیر، به تبع اهمیتی که فرهنگ در جوامع پسا-صنعتی جدید یافته است، جامعهشناسی هنر نیز از صورت یک گرایش حاشیهای به یکی از گرایشات مهم جامعه شناسی بدل گردیده است. آموزش جامعه شناسی هنر اما با موانع جدی روبروست که از آن جمله میتوان به بیگانگی دانشجویان با دنیای هنره...
متن کاملجهان اجتماعی و نقش مجسمه های شهری آنیش کاپور در میدان هنر از منظر پیر بوردیو
آنیش کاپور معاصر هنرمند مشهور هندی/ بریتانیایی، هنر را با مهندسی، زیباییشناسی را با زندگی، هویت را با جهانیشدن پیوند داد. بوردیو می گوید هر میدانی "بینشی و برشی" از جهان به مشارکت کنندگان بازارهای آن، تحمیل می شود. نقش تحمیلی نظام سرمایهداری بر هنر معاصر روشن است. تفاوت های صوری آثار هنر معاصر همراه با همگنی وسیع و پیروی اصل تنوع است. این پژوهش در قلمروی جامعهشناسی هنر، دربارهی چگونگی را...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 5 شماره 2
صفحات 241- 257
تاریخ انتشار 2013-09-23
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023