مواد و فنون به کار رفته درتوش نگاتیوهای عکاسی پایهشیشهای کاخ گلستان
نویسندگان
چکیده مقاله:
هدف: انواع رتوش در نگاتیوهای عکاسی پایهشیشهایِ کلودیونی و ژلاتینی در قرن 19 و ابتدای قرن 20 رایج بوده است. در این مقاله شیوهها، ابزار، و مواد این کار بررسی شده است. روش/ رویکرد پژوهش: این مطالعه بر روی آثار موجود در آلبومخانۀ مجموعۀ کاخ گلستان انجام شده است. یافتهها و نتیجهگیری: رتوش در نگاتیوهای عکاسیِ پایهشیشهای با استفاده از مواد و ابزارهایی مانند، گرافیت (مداد)، بُرندهها و سایندهها، رنگهای مختلف، کاغذ، صمغ و... انجام میشدهاست. همۀ فنون رتوش زیرمجموعۀ دو گروه اصلیِ افزایش و کاهشی قرار میگیرد.
منابع مشابه
بررسی تکنیک عکاسی به کار رفته در عکس قطع بزرگ احمدشاه قاجار با بکارگیری آنالیزهای دستگاهی
هدف: هدف این مقاله یافتن تکنیک یک نمونه عکس پایه کاغذی بسیار بزرگ از احمدشاه قاجار، با ابعاد 50×140 سانتیمتر، مربوط به اواخر دوره قاجار است. روش پژوهش: روش مورد استفاده در این پژوهش از نوع آمیخته و ترکیبی از روشهای کمی و کیفی شامل روش آزمایشی، تجربی و توصیفی است. انجام مطالعات کتابخانهای و استفاده از روشهای آزمایشگاهی FTIR، XRF و SEM-EDS همینطور شیمی تر و مشاهدات میکروسکوپی، از روشهای مور...
متن کاملتأثیر عکاسی معماری بر نقاشی روی کاشیهای نقش برجسته تالار اصلی کاخ گلستان
در دوره قاجار که یکی از مهمترین و پرفرازونشیبترین دوران حکومتی در ایران است، نقاشی روی کاشی دچار تحولات گستردهای شده است. بخشی از این تحولات که با ورود عکاسی به ایران آغاز میگردد، زمینهای برای تأثیرپذیری از این هنر نوظهور فراهم مینماید. کاخ گلستان بهعنوان مرکز حکومتی شاهان قاجار، جلوهگر عالیترین نوع هنرهای این دوره بوده است. هنرمندان سعی میکردند زیباترین هنرها را در این مکان به منصۀ ظ...
متن کاملبررسی تکنیک عکاسی به کار رفته در عکس قطع بزرگ احمدشاه قاجار با بکارگیری آنالیزهای دستگاهی
هدف: هدف این مقاله یافتن تکنیک یک نمونه عکس پایه کاغذی بسیار بزرگ از احمدشاه قاجار، با ابعاد 50×140 سانتی متر، مربوط به اواخر دوره قاجار است. روش پژوهش: روش مورد استفاده در این پژوهش از نوع آمیخته و ترکیبی از روش های کمی و کیفی شامل روش آزمایشی، تجربی و توصیفی است. انجام مطالعات کتابخانه ای و استفاده از روش های آزمایشگاهی ftir، xrf و sem-eds همین طور شیمی تر و مشاهدات میکروسکوپی، از روش های مور...
متن کاملشناسایی مواد و رنگدانه های به کار رفته در تابلوی رنگ روغن دوره قاجار (منسوب به ابوالقاسم اصفهانی
هدف: بررسی رنگ و مواد تابلوی رنگروغن، اثرِ ابوالقاسم اصفهانی، و پاسخ به این دو پرسش 1. تکنیک و مواد بهکاررفته در تکیهگاه، بستر، رنگ، بست، و لایۀ محافظ این تابلو چیست؟ و 2. آیا مواد شناساییشده در این نقاشی، با مواد بهکاررفته در سایر نقاشیهای سهپایهای دورۀ قاجار مطابقت دارد؟ روش: روش پژوهش توصیفی است. با استفاده از روشهای مکمل، مواد و رنگدانههای آلی و معدنیِ بهکاررفته در تابلو شناسایی ش...
متن کاملعمارت بادگیرِ کاخ گلستان در گذر تاریخ
تاریخ احداث اکثر بناهای دوره قاجار به دلیل ذکر آن در کتب مرجع آن زمان یا کتیبه ها مشخّص است. لیکن تاریخ عمارت بادگیر کاخ گلستان به علت تغییرات بی شمار کالبدی در پرده ای از ابهام قرار گرفته است. در این پژوهش ابتدا با استفاده از منابع مستدل تاریخی که به روش اسنادی )کتابخانه ای( و تحلیلی صورت گرفته تعلّق بنا به زمان فتحعلی شاه و حتی قبل آن محرز م یگردد. بنای مذکور ابتدا در اختیار محمدعلی میرزا )دولت...
متن کاملشناسایی مواد و رنگدانه های به کار رفته در نقاشی های دیواری مجموعه باغ و عمارت تاریخی رحیم آباد بیرجند
This paper presents the results of the Identifying the binder and pigments used in the mural paintings in RahimAbad Historic Garden and Mansion in Birjand. Birjand was one of the most important governmental strategic cities in Qajar era (1789–1925A.D) and an important branch area of ancient Silk Road which connected India to Europe. Though many monuments, especially historical gardens rem...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 29 شماره 4
صفحات 151- 175
تاریخ انتشار 2019-12-31
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023