مهندسی تمدن اسلامی از منظر سید منیرالدین حسینی الهاشمی
نویسنده
چکیده مقاله:
در اندیشه تمدنی سید منیر الدین حسینی الهاشمی، تمدن بسترساز ارتباط انسان با جامعه و طبیعت است و لازمه این ارتباط حضور تمدن هم در نحوه تأثیر انسان و جامعه بر طبیعت و هم در نحوه تأثیر طبیعت بر انسان و جامعه است. البته مناسبات و ابعاد حیات اجتماعی آنگاه وصف تمدنی مییابند که نهادینه شده باشند. اسلامیبودن تمدن به معنای جریان روشمند دین در تمامی حوزههای حیات تمدنی ـ اجتماعی بشر است. نظام مفاهیم (مفاهیم بنیادی، راهبردی و کاربردی)، ساختارهای اجتماعی، محصولات تمدنی (که بر اساس آن جریان نیاز و ارضا مدیریت میشود)، زیرساخت اساسی یک تمدن است که بر اساس آن اخلاق اجتماعی و سبک زندگی شکل میگیرد. تمدن مادی غرب اگرچه توانسته است مبتنیبر مبانی و اهداف خود لوازم تمدنی خود را شکل دهد، ولی بهدلیل جهتگیری مادیاش تمدنی رو به افول است. بر اساس اندیشه تمدنی سید منیرالدین، بهمنظور تحقق تمدن اسلامی میبایست مبتنی بر مبانی، آموزهها و اهداف اسلام ناب هم به شبکه علوم و هم به ساختارها و هم فراوردههای تمدنی دست یافت. بر این اساس در شبکه علوم اسلامی که هسته تمدن اسلامی است، دستیابی به سه لایه از دانشهای راهبردی و کاربردی ضرورت دارد که در هماهنگی نظری کامل باید زیرساخت نظری تمدن اسلامی را تمام کنند. این سهلایه نظری فقه سرپرستی، علوم اسلامی کاربردی و مدلهای اسلامی اداره جامعه هستند.
منابع مشابه
رهیافتی بر تمدن و تمدن اسلامی از دیدگاه سید حسین نصر
دیدگاه نصر در مورد تمدن ، حکایت از پارادایم جدیدی در تعریف تمدن دارد؛ اوبرخلاف طیف قدیم یتر نظریه پردازان عرصه تمدن، فرهنگ درون تمدنی و هویتمستقل فرهنگی را شاخصه و مبنای شکل گیری تمدنها و مرزبندی های تمدنی به شمارمی آورد؛ بر این اساس وی تمدن ها را مبتنی بر جوهرۀ فرهنگی آنها، به تمدن سنتی وتمدن مدرن تقسیم بندی می کند؛ از این منظر، هر امری در تمدن های سنتی مبتنی برنوعی ارتباط با ماوراء الطبیعه و ...
متن کاملرهیافتی بر تمدن و تمدن اسلامی از دیدگاه سید حسین نصر
دیدگاه نصر در مورد تمدن ، حکایت از پارادایم جدیدی در تعریف تمدن دارد؛ اوبرخلاف طیف قدیم یتر نظریه پردازان عرصه تمدن، فرهنگ درون تمدنی و هویتمستقل فرهنگی را شاخصه و مبنای شکل گیری تمدنها و مرزبندی های تمدنی به شمارمی آورد؛ بر این اساس وی تمدن ها را مبتنی بر جوهرۀ فرهنگی آنها، به تمدن سنتی وتمدن مدرن تقسیم بندی می کند؛ از این منظر، هر امری در تمدن های سنتی مبتنی برنوعی ارتباط با ماوراء الطبیعه و ...
متن کاملآسیبشناسی زمینههای علمی در تمدن اسلامی از دیدگاه سید حسین نصر
به گفته نصر، هر تمدنی برای دستیابی به بالندگی، باید از کاستیها و داراییهایش آگاه باشد. اسلام نیز در جایگاه دین و تمدن، با این رویکرد به آسیبهایی در همه زمینهها مانند زمینههای علمی، دچار میشود. ماهیت فراگیر این دین و تمدن و اندازه التزام مسلمانان به اصول ماندگارش، آن را آسیبپذیر میکند. از سویی، هجوم علم و فنآوری غربی و القای پیگیر مطالعات غربیان درباره نابودی تمدن اسلامی و از سوی دی...
متن کاملزمینه ها و بایسته های تحقق تمدن نوین اسلامی از منظر تمدن گرایان
برای بیان علتهای ضعف و بایسته های رشد و شکوفایی جامعه، جریانهای فکری متعددی در جهان اسلام شکل گرفته است. دراینمیان، «تمدن گرایان» در تحلیل علل عقبماندگی و بیان زمینه ها و بایسته های حل این مشکلات، نگاهی تمدنی داشته، بازسازی «تمدن اسلامی» یا ایجاد «تمدن نوین اسلامی» را بهعنوان چشم انداز مطلوب جهان اسلام ترسیم کرده اند. این مقاله بر اساس روش تحلیل اسنادی و با بهره گیری از ابزار فیش برداری از...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 19 شماره 74
صفحات 174- 197
تاریخ انتشار 2014-06-22
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023