منجی شهر در سینمای آخرالزمانی
نویسنده
چکیده مقاله:
به سینمای آخرالزمانی در دوران معاصر، بهویژه پس از ورود به هزارة سوم، توجه خاصی شده است. همچنین بحث منجی از مهمترین مباحث سینمای آخرالزمانی بوده است. پژوهش حاضر با هدف مطالعة تجلی منجی شهر در سینمای آخرالزمانی تدوین شده است. نمود منجی بهلحاظ صوری و رخدادهای مرتبط با حضور منجی (شخصیتشناسی منجی) نیز مهمترین موارد اشارهشدة مربوط به حضور، کارکرد، و کاربرد منجی است که در سینمای آخرالزمانی بررسی شده است. بحث منجی بهصورت موردی به همراه فیلمهای برگزیدة سینمای آخرالزمانی تحلیل و بررسی شدهاند. روش پژوهش بهصورت تحلیل محتوای فیلمهای بررسیشده بوده است. همچنین بهدلیل ملموس بودن موضوع، 34 اثر از مهمترین آثار سینمایی تأثیرگذار و مرتبط با بحث آخرالزمانی بررسی شده است. نتایج تحقیق بیانگر مهمترین عوامل تأثیرگذار مربوط به حضور منجی در سینمای آخرالزمانی بوده است. غلبه بر مشکل، نجات جسمی، تذکردهی، منجی امریکایی، توجه به دانش بشری، نظارت مستمر، خرق عادت، و نیز کار با گروه ویژه، انسانیت و توجه به خانواده، معنویت، عدالت اجتماعی، و حفظ محیط زیست جزو اولویتهای تأثیرگذار حضور منجی در سینمای آخرالزمانی بوده است.
منابع مشابه
رهیافتهای عملیات روانی آخرالزمانی سینمای هالیوود با رویکرد مهدویتستیزی
هالیوود مهمترین مرکز فیلمسازی در دنیا و یکی از مؤثرترین عناصر فرهنگی صادراتی ایالت متحده امریکا به جهان خارج است. براساس پروتکل سیزدهم دانشمندان صهیونیسم «ما باید مردم را با وسایل و راههای گوناگون به لهو و لعب بکشانیم. پس از آن، مردم به تدریج نعمت اندیشه آزاد و مستقل را از دست میدهند و همگی با ما همصدا میشوند؛ زیرا پس از آن، ما تنها اعضای جامعهای هستیم که شایستگی ارائه برنامههای فکری جد...
متن کاملتصویر شهر تهران در سینمای داستانی ایران (پس از انقلاب)
هدف از نگارش این مقاله توصیف شهر و تجربه مدرنیته در ایران پس از انقلاب از دریچه سینماست. در واقع قصد داریم با میانجیگری سینما و تصویری که از شهر ارائه کرده، تأملی انتقادی داشته باشیم بر تجربه مدرنیته در ایران بعد از انقلاب، چراکه شهر تهران در آثار سینمایی همواره نماد امری مدرن و در تقابل با سنت قرار گرفته است.آرای تنی چند از اندیشمندان انتقادی همچون تضاد و تناقض درونی مدرنیسم در اندیشه برمن، ت...
متن کاملتحلیل ابعاد انتقادی شهر پستمدرن در سینمای جهان
پستمدرنیسم حاصل تلاقیای است که در بافت فضا و زمان، میان چرخش فلسفی در ماهیت زیباییشناسی و جریان رو به رشد رسانه بهوجودآمد. میتوان گفت رسانه علتی برای وجود پستمدرنیسم است و در عین حال معلول آن. از سوی دیگر، رسانهها نیز به شیوهای مستقیم یا غیرمستقیم تداعی و تحول پدیدهها را نشانمیدهند. بنابراین، رسانه به عنوان یک ابزار انتقادی قدرتمند، میتواند همهچیز (حتی خودش را) به چالش بکشاند. رسان...
متن کاملمنجی موعود در ادیان بزرگ قبل از اسلام
از روزگار کهن، اعتقاد به ظهور مصلح، اصلی اساسی بوده است. بسیاری از پیامبران پیشین، آمدن دیگری را وعده میدادهاند. همچنین در سرتاسر بشارتها و اشارتهای پیشینیان، همواره سخنانی درباره “موعودآخرین” و “منجی آخرالزمان” با عناوینی همچون کالکی، بودای پنجم، سوشیانس، مسیحا، پسر انسان و...، وجود دارد. البته گونههای مختلفی از اعتقاد به مصلح آخرین در ادیان دیده میشود. در یک جا، نجات بخش ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 6 شماره 11
صفحات 25- 44
تاریخ انتشار 2016-07-22
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023