ملاحظاتی انتقادی درباب نگرش سیاحان خارجی دورة قاجار به آیین یارسان
نویسندگان
چکیده مقاله:
گسترش ورود اروپاییان به ایران در قرن 19میلادی/13 هجری، اگرچه موجبات افزایش اطلاعات آنان در عرصههای مختلف از طبیعت و جامعة ایران را فراهم ساخت، اما بهدلیل ادراک حسی یا سطحی از فرهنگ، ادیان و مذاهب ایرانی، بهویژه مذاهب قومی، محلی و رازآلود، دریافتهای آنان با اما و اگرهای فراوانی همراه است. این امر در گزارش سیاحان غربی دورة قاجاریه از مذاهب صفحات غرب ایران بهوضوح قابل مشاهده است. هدف این پژوهش بررسی انتقادی این موضوع بر پایة روش تطبیقی است. بخش فراوانی از آنچه سفرنامهنویسان خارجی در سفرنامههای خود تحت عناوین اهل حق، نُصَیری، چراغخاموش، چراغپف، داوودی و بهویژه فرقة علیاللهی به عقاید و آداب و رسوم جاری در میان کردان با مرکزیت شهر کرند غرب منسوب داشتهاند، بیشتر بهیکی از آیینهای رایج در منطقه بهنام «یاری» تعلق دارد و در نتیجه تصویر آنان از فرقة علیاللهی تصویری مخدوش و غیر قابل اعتماد است.
منابع مشابه
پیدایش آیین یارسان و دورههای تجلی در این آیین
آیین یارسان به عنوان یکی از نحلههای مذهبی در ایران دارای پیروانی است. اکثر پیروان این آیین در منطقة غرب کشور، کردها و لکها بوده و شهر کرند مرکز آیین یاری است. عقاید این آیین به صورت التقاطی است و دربارهی این نحله شناخت کافی در جوامع علمی و مردمی وجود ندارد. تحقیقات انجام گرفتهشده در این حوزه به اندازهی لازم گویای ماهیت این آیین نیست و به صورتهای گوناگون دربارة چگونگی پیدایش و دورههای تجل...
متن کاملبررسی مشارکتهای اقتصادی زنان عصر قاجار با تکیه بر گزارش سیاحان خارجی
چکیده بهرغم محدودیتهای زنان عصر قاجار از جهت حضور در عرصههای اجتماعی و اقتصادی، برخی از روایات تاریخی متضمن اشاراتی در باب مشارکتهای اقتصادی زنان در جامعه آن روز است. از میان منابع موجود، سفرنامهها به ویژه گزارش سیاحان خارجی بیشتر از سایر آثار به این مسأله پرداختهاند. نتایج حاصل از بررسیها نشان میدهد که زنان عصر قاجار اعم از زنان شهری، روستایی و عشایری براساس موقعیت، تجربیات و توانمندی...
متن کاملآیین سوگواری در روزگار صفوی با توجه به سفرنامه های سیاحان
آیین سوگواری درایران مربوط به مسلمانانی است که پس از رحلت پیامبر(ص) خلافت را حق علی (ع) و اولادشان می دانستند. صفویان که با اتکا به مذهب شیعه در ایران به قدرت رسیدند مهمترین عامل تالیف قلوب مردم را زنده نگه داشتن مراسم سوگ و عزاداری بر امام حسین (ع) می دانستند. آیین سوگواری از حرکتهای فرهنگی ایرانیان برای حفظ قداست ارزشهای والای انسانی است که اجرای آن در جامعه نمایانگر رفتار ظالم از یک س...
متن کاملمدارس زرتشتیان در دورة قاجار
زرتشتیان، از اقلیتهای دینی ایران، تا اواسط دورة قاجاریه مثل اغلب ساکنان ایران از داشتن سواد و مدرسه محروم بودند. آموزش و پرورش در میان زرتشتیان بیشتر آموزش مسائل دینی را شامل میشد. شکلگیری مدارس جدید از زمان ورود نخستین فرستادة پارسیان، «مانکجی لیمجی هوشنگ هاتریا»، عملی شد، او توانست در مدت حضورش در ایران مدارسی را برای کودکان زرتشتی تأسیس کند. بعد از او هم دیگر فرستادگان پارسی ازجمله کیخسر...
متن کاملطب در ایران عصر قاجار بر اساس سفرنامههای سیاحان غربی
طبق گزارش سفرنامههای سیاحان غربی، پزشکان ایرانی در سدهی نوزدهم، بیماریها، همه داروها و کل خوردنیها را به چهار گروه گرم، سرد، تر و خشک تقسیم میکردند و خرافات در سطح گستردهای به حریم علل ابتلا به بیماری و شیوه مداوای بیماریها راه یافته بود و گمان میبردند در پیشگیری بیماری افسون و طلسم بیش از مراقبت هوشمندانه مفید میافتد. بنابراین علوم پزشکی در این دوران به دلیل فقدان نظارت بر کار پزشکان؛ ور...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 7 شماره 2
صفحات 15- 32
تاریخ انتشار 2017-12-22
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023