مقایسه آرای فریتهوف شووان و میرچا الیاده در باب هنر مقدس
نویسندگان
چکیده مقاله:
ماهیت امر قدسی و تجلیهای آن در هنر از مواردی است که بسیاری از اندیشمندان عرصه دین و هنر به آن توجه کردهاند. دراین میان سنتگرایان بیش از دیگران هنر را به ویژه در جوامع سنتی تجلی گاه قداست میدانند و کسانی از جمله فریتهوف شووان تحلیلهای بسیاری با این رویکرد به هنر جوامع گوناگون داشتهاند. الیاده نیز به عنوان پژوهشگر ادیان به هنر و رابطه آن با امر مقدس و دین توجه خاصی داشته است. پژوهش تطبیقی حاضر با استناد به منابع کتابخانهای و تحلیل آنها در پی آن بوده تا به مقایسه آرایاین دو پژوهشگر تأثیرگذار در خصوص هنر مقدس بپردازد. با وجوداینکه شباهتهایی در تعریف ماهیت امر مقدس و کارکرد آن نزد سنتگرایی چون شووان و الیاده که به نوعی دیدگاه خاص خود را دارد دیده میشود اما روش تحلیل آنها در بسط عقاید خود تفاوتهای زیادی دارد. بااین وجود نظرگاههایاین دو در ارتباط با امر قدسی در هنر مدرن برجستهترین محل اختلاف آنان است.
منابع مشابه
میرچا الیاده و انسان شناسی
این نوشتار آرای میرچا الیاده درباره انسان را بررسی میکند. الیاده که با روش هرمنوتیک تاریخی - دینی به کشف معانی و تأویل پیامهای پنهان اسطورهها، آیینها و نُمادها میپردازد پرسش از وضعیت انسان را پرسشی راستین و اساسی می...
متن کاملدین از نگاه میرچا الیاده
در این مقاله ابتدا به روش پدیدارشناسی الیاده و تقابل آن با روشهای تحویلگرا اشاره میشود. در ادامه برای تبیین پدیدهی دین در اندیشهی الیاده، به مفهوم کلیدی امر مقدس در اندیشهی مردمان اولیه (دینداران) پرداخته میشود؛ در این زمینه به اهمیت مفاهیم مکان و زمان مقدس در فرهنگ مردمان اولیه پرداخته میشود و بیان میشود که انسان دیندار با باورمند شدن به مکان مقدس، در واقع به تقلید از کار خدایان، جهان...
متن کاملپدیدارشناسی دین و هرمنوتیک نزد میرچا الیاده
میرچا الیاده بهعنوان یک متفکر اثرگذار در حوزهی مطالعات ادیان شناخته میشود. او در مواجهه با ادیان میکوشد روش متفاوتی را پی افکند. در این مقاله درپی آنیم که رویکرد الیاده به دین را بررسی نموده، اشکالات او به روشهای دیگر مطالعهی ادیان را تحلیل کنیم. ازنظر الیاده، توجه به تاریخ ادیان، در کنار بهرهگیری از پدیدارشناسی دین و هرمنوتیک، نگاهی دگرگونه به مناسک و آموزههای دینی را موجب میشود. ل...
متن کامل« طبیعت » تجلی مکان مقدس در نگارگری ایران بازتاب کهن الگوی ایرانی «زمین» و «کوه» در نگارگری ایران با کمک از آرای میرچا الیاده
منظرهنگاری ایرانی با حضور تأثیرگذار خود اگرچه در نگاه عمومی بخشی از بافتروایی و در ارتباط با متن مصور به نظر میرسد، اما از نگرشی ویژه به طبیعت برخوردار است و جنبههایی نمادین به خود میپذیرد. چنانکه مناظر همیشه بهار نگارگری، مکان رویدادها را در حالتی ازلی و آغازین نمایش داده که به آن جلوهای تقدسگونه میبخشد. تحقیق پیشرو با در نظرداشتن این معنی به دنبال بررسی جنبههای اساطیری طبیعت در نگا...
متن کاملالیاده و هستیشناسی مقدس
این نوشتار به بررسی آرای میرچا الیاده دربارة هستی میپردازد. الیاده، که با روش هرمنوتیک تاریخی- دینی به کشف معانی و تأویل پیام¬های پنهان اسطوره¬ها، آیین¬ها و نُمادها می¬پردازد، پرسش از هستی را، پرسشی راستین و اساسی انسان می¬داند. هر دینی، حتی در ابتدایی¬ترین صورتش، یک هستی¬شناسی است. الیاده انسان¬ها را به لحاظ نگرش به هستی به دو دسته تقسیم می¬کند: انسان جوامع سنتی که قطعاً انسان دین¬ورز است و انس...
متن کاملخوانشی نوین از فلسفۀ تاریخ انبیا: بررسی رمان کتاب دانیال بر اساس آرای میرچا الیاده
ای. ال. داکتارو خالق رمانهایی است که با نوسان میانِ تاریخ و داستان، پرسشهای بنیادینی در بابِ تاریخ و معنای آن مطرح میکنند. چون او در سنتِ تاریخمحورِ یهودی بالیده، تفسیرِ دیدگاهِ تاریخیاش اهمیت فراوانی در درک آثارش دارد و در میان رمانهایش، کتاب دانیال که صریحاً به مسئلۀ تاریخ میپردازد، بیش از همه میتواند در شناختِ فلسفۀ تاریخِ او یاریمان کند. در این مقاله با تکیه بر آرای میرچا الیاده و تفحص در م...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 6 شماره 25
صفحات 59- 72
تاریخ انتشار 2018-02
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی برای این مقاله ارائه نشده است
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023