مقایسه آراء حکیم ترمذی با آیین گنوسی
نویسندگان
چکیده مقاله:
کیش گنوسی یک آیین کهن است که اصول آن با آیینهای مانوی، افلاطونی و نوافلاطونی نقاط اشتراک بسیاری دارد. حکیم ترمذی یکی از عرفای سده سوم هجری است که نماینده حکمای مشرق و بنیانگذار آراء ابن عربی است.مقایسهآراء حکیم ترمذی با اصول کیشهای یادشده به شیوه توصیفی-تحلیلی حاکی از تأثیرگذاری آیینهای یاد شده بر دیدگاههای او به دلیل خاستگاه مشترک آنهاست و رشته پیوسته ادیان و آیینهای بشری را به اثبات میرساند.
منابع مشابه
بررسی آراء حکیم ترمذی در کتاب الفروق الصغیر فی منع الترادف با استناد به آیات قرآن
مقاله حاضر به بررسی آثار مکتوب و مدون فرهنگ غنی اسلامی ایرانی با محوریت آراء و افکار ادبی حکیم ترمذی در کتاب «الفروق الصغیر فی منع الترادف» با استناد به آیات قرآن کریم پرداخته است. امروز در سراسر سرزمین اسلامی و به خصوص ایران، تلاشهای مهم و گرانسنگی در جهت احیاء و تصحیح و تحقیق این میراث گرانبها، صورت گرفته است. این مقاله علاوه بر بررسی و شناخت ابعاد مختلف کتاب «الفروق الصغیر فی منع...
متن کاملمعرفت نزد حکیم ترمذی
حکیم ترمذى (ف. ٢٨٥ق)، بهمثابۀ یک عالم و اندیشمند آگاه به زمان، در فرهنگ حاکم و علوم زمانۀ خود آسیبهایى را تشخیص داد و درصدد بود با نظریۀ خاص خود در معرفت، راهى براى رهایى ارائه کند. ترمذى این مسیر را، هم در جهت سلبى و نقد عالمان و علوم زمانه و هم در جهت ایجابى و مطرح کردن الگوى مطلوب و تمامعیار از معرفت، بهجد پى گرفت و پنج اثر را در موضوع علم و معرفت تألیف کرد. ترمذى در مقام نقد دعاوى م...
متن کاملانسانشناسی حکیم ترمذی
حکیم ترمذی، عارف نامدار ماوراءالنهر، از عارفانی است که دربارۀ انسانشناسی سخنان درخور توجهی دارد و مسئلۀ اصلی در این مقاله، چیستی انسان، ابعاد و ساحات وجودیِ او، و اهداف و مسیرش در زندگی از منظر اوست. روش پژوهش در این مقاله، نظامدهی دادهبنیادِ آموزهها با رویکردی تحلیلی، در مسیر بازخوانی اندیشۀ این حکیم است. بخش مهمی از منظومۀ فکری حکیم ترمذی دربارۀ انسان، به مطالعۀ خلقت و ابعاد سرشتی او بازمی...
متن کاملادب در آثار حکیم ترمذی
ادب با ریشهای نامعلوم، در زبان عربی، نخست در شعر مخضرم و بهویژه در احادیث نبوی، بهکار گرفته شد و بهسرعت بر مفاهیمی بسیار گوناگون اطلاق گردید. آن بخش از ادب که اینک صوفیانه میخوانیم، از آغاز اسلام تا میانههای قرن دوم قمری، بیشتر ادب دینی بود، تا آنکه حسن بصری، ابراهیم ادهم و همنشینان او پایههای تصوف را در جهان اسلام استوار کردند و از سدۀ سوم قمری، ادب صوفیانه اندکاندک در آثار برخی مدون ش...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 5 شماره None
صفحات 47- 64
تاریخ انتشار 2014-04
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی برای این مقاله ارائه نشده است
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023