مفهومپژوهی واژه «دولت» در متون عرفانی فارسی تا قرن هشتم با تأکید بر مصیبتنامه عطار
نویسنده
چکیده مقاله:
موضوع این مقاله بررسی واژه شناختی و مفهوم شناختی «دولت» در متون کهن عرفانی فارسی و بررسی و تحلیل آن در مصیبتنامه عطار است. مسأله اصلی مقاله این است که مراد از آنچه که در متون عرفانی «دولت» خوانده میشود، چیست؟ و کاربردهای رایج آن در زبان صوفیه با توجه به بسامد بالا و اهمیت آن در متون عرفانی چگونه است؟ همچنین با توجه به اهمیت «دولت» در مصیبتنامه عطار، معنای دقیق و محصَّل آن را در این اثر چیست و مصادیق آن کدام است؟ عطار چه چیزهایی را دولت میخواند و گونههای «دولت» در مصیبتنامه او چگونه بیان شدهاست؟ آنچه از بررسیهای انجامشده بهدست آمد، این بود که دولت در متون عرفانی پدیدهای از جنس موهبت، و «حادثه»ای فراتر از محاسبات عقلانی در حیات روحانی عارفان است که وضعیتهایی ایدهآلی همانند «وصال»، «قرب» و «فتوح روحانی» را در تجارب صوفیانه آنها نشانمیدهد. از نظر عطار دولت، بهمثابه موهبتی ازلی که از «عالم بیعلتی» فراز میآید، امر اشتدادی است و هر انسانی به اندازهای معین از آن برخوردار است. برخی پدیدههای درونی مانند «آرامش درون»، «آشکارگی معانی نهفته در جان» و برخی پدیدههای بیرونی مانند «بهرهیافتن از پیر»، «هدایتیافتگی» از مصادیق دولت در آثار عطار است. ایماژهای حکایتهای عطار در این زمینه، بیانگر رخدادهای ناگهانی غیرقابل پیشبینی و خارج از نظام علیت است که در آنها «دولت» بر انسان «میگذرد» و بدون بستری از انتظار منطقی به سراغ انسان میآید. هدف این پژوهش، تعریف دقیق و بیان چیستی و چگونگی مفهوم «دولت» در متون کهن عرفانی فارسی بهویژه مصیبتنامه عطار است که با روش توصیفی-تحلیلی مورد بررسی قرار گرفته است.
منابع مشابه
جلوههای غیرت درمتون عرفانی ادب فارسی (تا قرن هشتم)
غیرت از اصطلاحات مهم عرفانی است که ملازم مفاهیمی چون محبّت و عشق بوده و عبارت از کراهت مشارکت غیر در حقّ محبوب و محب و محبّت است. این پژوهش پس از بیان دیدگاه قرآن و روایات، به واکاوی ریشه ها و بررسی سخنان عارفان در خصوص مفهوم غیرت و جنبه های مختلف آن در آثار برجسته عرفانی پرداخته است. هدف این پژوهش که با روش توصیفی- تحلیلی انجام شده، زمینهسازی برای فهم و درک درستتر مفهوم غیرت در متون صوفیه و با...
متن کاملجلوه های غیرت درمتون عرفانی ادب فارسی (تا قرن هشتم)
غیرت از اصطلاحات مهم عرفانی است که ملازم مفاهیمی چون محبّت و عشق بوده و عبارت از کراهت مشارکت غیر در حقّ محبوب و محب و محبّت است. این پژوهش پس از بیان دیدگاه قرآن و روایات، به واکاوی ریشه ها و بررسی سخنان عارفان در خصوص مفهوم غیرت و جنبه های مختلف آن در آثار برجسته عرفانی پرداخته است. هدف این پژوهش که با روش توصیفی- تحلیلی انجام شده، زمینه سازی برای فهم و درک درست تر مفهوم غیرت در متون صوفیه و با...
متن کاملبازتاب مقامات حضرت مریم(س) در متون عرفانی فارسی از قرن چهارم تا پایان قرن نهم
Quranic characters, including the Saint Mary, have always figured in texts of mysticism. The miracles attributed to her, the sending of heavenly food to her, and the fruition of the dried palm-date, indicate for mystics her exalted statues, her attainment of spiritual positions such as Welāyat (Sainthood), khilāfat al-kobra (great saintship), patience (Sabr), trust in God (Tawakkol), voluntary ...
متن کاملبررسی تطبیقی قبض و بسط عرفانی در متون آموزشی صوفیه تا قرن هشتم هجری
قبض و بسط عرفانی، منشأ قرآنی دارد و تا قرن هشتم هجری قمری در متون آموزشی صوفیه محل بحث بوده است. غالب مؤلفان این منابع معتقدند که قبض و بسط از جانب حق بر قلب سالک وارد میشود و از جملۀ احوال به شمار میرود. در این پژوهش، سعی شده است تا ضمن نشان دادن سیر تحوّل تاریخی قبض و بسط در متون آموزشی صوفیه به بررسی موارد تشابه، اختلاف و مسئلة تأثیر و تأثر و طرح دیدگاههای ممتاز و شاخص راجع به قبض و بسط ب...
متن کاملاصطلاح دیوانی «پروانه» در متون ادبی و تاریخی فارسی تا قرن هشتم
نظام حکومتی و تشکیلات اداری ایران در طیّ تاریخ تغییر کرده است. بعضی از مشاغل و مناصب و همچنین اصطلاحات دیوانی در دورههایی متداول بوده و بهتدریج ازمیانرفته است. چهبسا تعدادی از این واژهها، تحول معنایی یافتهاند و امروز تعریف و کاربرد دقیقِ بعضی از آنها برای ما ناشناخته است. گاه این واژهها در متون ادبی و تاریخی فارسی آمده و نویسندگان و شاعران با آنها تعابیر و ترکیبات خیالانگیز ساختهاند. تح...
متن کاملطنز در متون عرفانی نثر از آغاز تا قرن هشتم
طنز جزء جدائی ناپذیر متن ادبی است. طنز یکی از شیوه های شالوده شکنی و قاعده افزایی است که نویسنده برای بیان کنایه آمیز و غیر مستقیم پیام و اندیشه خود از آن سود می جوید. طنز در متون عرفانی نیزبه کار رفته و بر جذابیّت و عوام پسندی آن افزوده است . طنز دو کارکرد عمده دارد : 1. انتقاد از نارسایی های سیاسی و اجتماعی2. انتقاد از کجروی های فرهنگی و اخلاقی . سویه عمده طنز در متون عرفانی نثر، مبارزه با کجر...
15 صفحه اولمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 0 شماره 25
صفحات 103- 124
تاریخ انتشار 2022-02
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی برای این مقاله ارائه نشده است
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023