مفاهیم مذهبی در هنر عصر صفوی (قالیبافی، خوشنویسی و نگارگری) با نگاهی تاریخی
نویسندگان
چکیده مقاله:
تاریخ ایران در سراسر دوران اسلامی یعنی پس از 9 قرن از زمان ورود اسلام به ایران تا قبل از روی کار آمدن سلسلة پادشاهی صفوی و برای برههای کوتاه در زمان آلبویه هیچگاه شاهد حاکمیت دولتی شیعی مذهب نبوده است. در دوران صفوی، «مذهب» نقش مهمی در روند مطالعة فرهنگ و هنر داشت، طبعاً از این رهگذر مقولة هنر نیز از تغییر ایدئولوژی و تحولات اجتماعی که در عصر صفوی رخ داده بود بیبهره نماند و در واقع علاوه بر مردم، هنرمندان ایرانی و شیعه مذهب هم سعی کردند که اندیشه، تفکر، عناصر شیعی، ارادت به خاندان پیامبر(ص) و ائمة اطهار و مخصوصاً شخص «علی بنابیطالب»(ع) و همچنین موضوعات، احادیث و وقایعی همچون حادثة کربلا، معراج پیامبر و... که در حوزة تفکر شیعی بود، در هنر و آثار هنری خود منعکس کنند. این مقاله بر آن است تا مذهب و عناصر مذهبی غالب در دوران صفوی را با رویکرد به هنرهای قالی بافی، نقاشی ایرانی (نگارگری) و خوشنویسی که در هنر این دوران منعکس شده است، با نگاهی تاریخی بازگو نماید.
منابع مشابه
جامعه شناسی تاریخی هنر نگارگری عصر شاه تهماسب صفوی
این پژوهش با عنوان «جامعه شناسی تاریخی هنر نگارگری عصر شاه تهماسب صفوی» در پی پاسخ به این مسأله بود که هنر نگارگری به عنوان یک پدیده ی تاریخی اجتماعی، با ساختارهای اقتصادی، سیاسی، دینی، فرهنگی، اجتماعی و فردی عصر شاه تهماسب صفوی چه پیوندی دارد؟ در این راستا پژوهشگر با استفاده از روش جامعه ـ شناسی تاریخی خرد، به تبیین روابط علت و معلولی بین این ساختارها و جریانات نگارگری عصر شاه تهماسب صفوی پردا...
بررسی تاریخی کارکرد ارتباطی هنر در اماکن مذهبی عصر قاجار
آثار هنری به کار رفته در اماکن مذهبی علاوه بر کارکردهای سازهای، هنری و تاریخی دارای کارکرد ارتباطی نیز هستند. گستردگی پیامها، تنوع مخاطبان و تعدد هنرها در اماکن مذهبی، بر اهمیت این کارکرد افزوده است. تحلیل تاریخی کارکرد ارتباطی هنرهای بهکار رفته در اماکن مذهبی، به کاربردی کردن قابلیت ارتباطی هنر و بالندگی بیشتر فرهنگ در جامعه کنونی میتواند کمک کند. این مقاله، بر آن است تا با رویکردی تاریخ...
متن کاملخوشنویسی درآغاز عصر صفوی: تحولات،کارکردها، حامیان و هنروران
سرآغاز فرمانروایی صفویان- عصر سلطنت اسماعیل و طهماسب- دور? بالندگی هنر خوشنویسی در ایران است. این هنر در این عصر، سه دوره تقریباً برابر را گذراند. نخست دور? گذار و انتقال از سنت های پیشین به ویژه عصر تیموری به صفویان تبریز است؛ دور? دوم که مقارن با نخستین سالهای سلطنت طهماسب و اقبال او به هنر کتابآرایی است، دور? قاعده مند شدن برخی از خطوط به ویژه نستعلیق و کاربرد آن برای نخستین بار در کتابت قر...
متن کاملمفاهیم تذهیبهای قرآنی در عصر صفوی
خوشنویسی و تذهیب دو عنصر اصلی تشکیلدهندۀ کتابآرایی و کتابت قرآن هستند. تذهیبهای مختلف قرآنی که در طول تاریخ این هنر در ایران اجرا شدهاند دارای ویژگیها و خصوصیات خاص زیباییشناسانهاند. این هنر همواره در طول تاریخ رو به رشد بوده و در هر دورهای تذهیبهایش از ویژگیهای خاصی برخوردار بوده است، بهطوریکه زیباترین و ظریفترین تذهیبهای قرآنی مربوط به تذهیب...
متن کاملجامعهشناسی تاریخی موقعیت و عملکرد اقلیتهای مذهبی در شهر اصفهان دورة صفوی (مطالعة موردی: ارامنة جلفای اصفهان در عصر صفوی)
از دیدگاه جامعهشناسی اقلیتهای قومی و دینی بهعنوان گروهی که بهدلیل تفاوتهایشان با گروه اکثریت در معرض تبعیضها و تمایزات قرار دارند و از مشارکت در زندگی اجتماعی کنارهگیری میکنند، تعریف شدهاند. این شاخصها در بسیاری از جوامع مشاهده میشود، اما مطالعهای تحقیقی با روش مطالعات «جامعهشناسی تاریخی» دربارة ارامنة ساکن جلفای اصفهان در دورة صفوی نشان میدهد که با وجود مشخصات ظاهری این قوم، به...
متن کاملخوشنویسی درآغاز عصر صفوی: تحولات،کارکردها، حامیان و هنروران
سرآغاز فرمانروایی صفویان- عصر سلطنت اسماعیل و طهماسب- دور? بالندگی هنر خوشنویسی در ایران است. این هنر در این عصر، سه دوره تقریباً برابر را گذراند. نخست دور? گذار و انتقال از سنت های پیشین به ویژه عصر تیموری به صفویان تبریز است؛ دور? دوم که مقارن با نخستین سال های سلطنت طهماسب و اقبال او به هنر کتاب آرایی است، دور? قاعده مند شدن برخی از خطوط به ویژه نستعلیق و کاربرد آن برای نخستین بار در کتابت قر...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 11 شماره 10
صفحات 7- 49
تاریخ انتشار 2010-08-01
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023