معیار اعظم بودن «اسم اعظم» خداوند در عرفان اسلامی
نویسنده
چکیده مقاله:
Research on God’s Ism-e-A´zam (The Exalted Name) is considered one of the most argued issues in Islamic narrations and, consequently, in Islamic Mysticism, both theoretically and practically. One concern regarding Ism-e- A´zam is the criteria for the Greatness of Ism-e-A´zam on which there are pertinent studies in narrative and mystical sources. This article is an attempt to examine the touchstones of Greatness of Ism-e- A´zam in Islamic Mysticism. After gathering the findings, it comes to the following eight possibilities: 1) Greatness of all the names of God, 2) Whichever name that reflects most the Greatness of God, 3) Whichever name that augments the rewarding of prayer through using it, 4) Whichever name in calling God, by which thorough absorption in the remembrance of God is resulted, 5) Impossibility of awareness of Ism-e-Azam, 6) Whichever name that results in answering the prayer, 7) whichever name that causes the external realization of genetical affairs, and 8) the most comprehensive name. The eighth option has the highest probability and, as a result, the significance of the Greatness of Ism-e-Azam is that its existential range, genetically considered, is more inclusive than all the objective names of God. Therefore, all of the existential phenomena and the manifestations of beings have rooted in it and are issued through it.
منابع مشابه
مبانی حکمی اسم اعظم در عرفان نظری
This article is trying to give a true explanation about concept of the major name of God and its position in system of Gnostic thought and next to state of its knowledge employment in virtual & scientific life, by way of knowing to true showing (Tājalli) of Major Name. In Gnostic viewpoint all of God's name is showing the God's perfection and Major Name is comprehended all of them, this means ...
متن کاملاسم اعظم چیست؟
این مقاله با این سؤال که اسم اعظم چیست؟ آغاز شده است. آراء و نظریات دربارة اسم اعظم، مختلف است که عمدتاً بر دو قسم تقسیم می شود: الف ـ قول شایع این است که اسم اعظم، اسمی است لفظی از اسماء خدا. ب ـ عده ای قائلند اسماء لفظی، اسماء اسماء هستند و عمده خود اسمایند، و پیامبر اسلام (ص)، اعظم اسماء الهی است. این، قول محققان است مانند امام خمینی، علامه طباطبائی، علامه حسن زاده آملی و ... . هریک از اس...
متن کاملبررسی وکارکرد اسم اعظم الهی در عرفان اسلامی
چکیده پایان نامه ( شامل خلاصه، اهداف، روش های اجرا و نتایج به دست آمده): اسم اعظم الهی هرگز یک لفظ که دارای مفهوم حصولی است نمی باشد که اگر کسی با آن لفظ آشنا شد یا آن مفهوم را تصور کرد بتواند آثار اسم اعظم الهی مثل زنده کردن مرده ویا هرگونه تاثیر دیگردر نظام آفرینش را همراه داشته باشد بلکه اسم اعظم الهی یک مقام در نظام علّی ومعلولی جهان است که اگر کسی به آن مقام رسید می تواند به اذن الله در جه...
15 صفحه اولاسم اعظم در دین یهود
معمولاً انسانها برای بیان مقصود ، حق تعالی را با اسمی می خوانند تا او را از سایر موجودات متمایز نمایند. اسمی که جامع جمیع صفات بوده و بیانگر ذات احدیت باشد و همه کمالات و جمال های ذات او را توصیف کند ( بسیط الحقیقة بودن و وحدت و ... او را بیان کند). چنین اسمی ، اسم جامع خداست. در ائین یهود ، خدا را به نام های متعدد و با صفات جداگانه می خواندند که در بین همه آنها ، اسم اعظم و یا جامع خدا جایگاه خ...
متن کاملاسم اعظم چیست؟
این مقاله با این سؤال که اسم اعظم چیست؟ آغاز شده است. آراء و نظریات دربارة اسم اعظم، مختلف است که عمدتاً بر دو قسم تقسیم می شود: الف ـ قول شایع این است که اسم اعظم، اسمی است لفظی از اسماء خدا. ب ـ عده ای قائلند اسماء لفظی، اسماء اسماء هستند و عمده خود اسمایند، و پیامبر اسلام (ص)، اعظم اسماء الهی است. این، قول محققان است مانند امام خمینی، علامه طباطبائی، علامه حسن زاده آملی و ... . هریک از اس...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 0 شماره 22
صفحات 89- 118
تاریخ انتشار 2015-10
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی برای این مقاله ارائه نشده است
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023