معماری کوشک، کوشکهای نُه قسمتی در باغ ایرانی
نویسندگان
چکیده مقاله:
کوشک مهمترین عنصر معمارانه در باغ های ایرانی و نشاندهنده نهایت ذوق و هنر ایرانی در ترکیب باغ و بناست. معمولا این بناها را در فضای میانی باغ و در محل تلاقی دو محور طولی و عرضی به گونه ای می ساختند که از چهار طرف دیده شده و تاثیر ترکیب هندسی چهارباغ ایرانی را دوچندان کند. اگرچه بهلحاظ شکلگیری و دستهبندی ساختاری، گونههای نسبتاً متفاوتی از این فضاهای معمارانه در ترکیب باغهای ایران دیده میشود. با این وجود گونه بناها با تقسیمات نه قسمتی در کوشک باغ های ایرانی استفاده ای پر دامنهای دارند. این گونه معماری حاصل آمیزش سه خواست اساسی معماری، یعنی توجه به زیبایی، عملکرد و ایستایی است به نحوی که با ترکیب مناسب احجام، به زیبایی هر چه بیشتر آنها افزوده میگردد، وجود سلسله مراتب برای نیل به قدرت بخشی به عملکرد کاخ و همچنین مهار بار های رانشی حجم میانی کمک شایانی به پایداری این فضای ایرانی نموده است. اینکه چرا این گونه از معماری خاص ۹ قسمتی در باغ های ایرانی از اقبال فراوان در طول تاریخ از دوره هخامنشی تا قاجار برخوردار شدند؟ سوالی است که این نوشتار به دنبال پاسخ گویی به آن است. سوال دیگر این است که در شرایط یکسان و در قلب چهارباغ ایرانی چرا این نقشه بعضا به صورت کاملا بسته (چهارصفه) و در پاره ای از مواقع ترکیبی از فضاهای بسته و نیمه باز به صورت نقشه هشت بهشت و در مواردی اندک همانند عمارت مرکزی قصر قاجار در تهران به شکل کاملا نیمه باز (آلاچیقی) اجرا شده است؟ می توان اینگونه نتیجه گرفت که وجود چهار نمای همگن که به محور های چهارباغ باز می شود، به قدرت بخشی توده معماری بر توده منظر و همچنین یکی شدن و ادغام فضایی آن ها کمک شایانی نموده است و اصولا معماری سلسله مراتبی در قلب ساختار چهارباغ، جوابی مناسب تر از فضای نه قسمتی نخواهد یافت. همچنین نحوه استفاده اقلیمی-فصلی از یک سو و توجه به عملکرد زیستی-تشریفاتی و بعضا مراسمی، جهت جوابگویی به خواسته های حکومت ها را می توان از دلایل عمده تفاوت ساختاری این کوشک ها در قلب چهار باغ ایرانی برشمرد.
منابع مشابه
کوشک باغ های صفوی اشرف البلاد- طرح مرمت و باززنده سازی کوشک باغ چشمه عمارت بهشهر
این مقاله فاقد چکیده میباشد.
متن کاملبازخوانی نظام معماری باغ ایرانی در باغ- فرش ایرانی با تأکید بر نظریه بومشناختی ادراک محیط
In Persian culture, carpet is the most important formal image expression of “Garden”, next to its architectural manifestation. Nowadays, while the historical gardens have already been destroyed by nature or man and lack of documents is dominant, garden’s representation in garden-carpets enables researchers to study the history of Persian gardens. This paper, analyzes Persian g...
متن کاملکوشک باغ های صفوی اشرف البلاد- طرح مرمت و باززنده سازی کوشک باغ چشمه عمارت بهشهر
این مقاله فاقد چکیده میباشد.
متن کاملبررسی وجوه تشابه مفاهیم موسیقی ایرانی و معماری باغ ایرانی، نمونه موردی: باغ فین کاشان
معماری و موسیقی به عنوان تجلی بخش هایی از هنر روح آدمی دارای جلوه های جمالی و جلالی مشابهی در عرصه بروز و نمود می باشند. هر چند موسیقی با پدیده شنوایی و معماری با پدیده بینایی بیشتر نمود می یابد ولی هر دو هنر از وجوه متشابه فراوانی بهره برده اند. در باغ سازی ایرانی و معماری باغ ایرانی نمود این تشابهات معنایی و محتوایی با موسیقی با شدت بیشتری ظاهر شده است. هدف پژوهش حاضر مطالعه و بررسی وجوه متشا...
متن کاملبازشناسی تطبیقی الگوهای هندسۀ فراکتال در معماری و منظر باغ ایرانی (نمونه موردی: باغ گلشن طبس)
بیان مسئله: امروزه بحث بازگشت به طبیعت و الگوبرداری از آن بهعنوان یکی از ضرورتهای مهم در دنیا مطرح شده است. معماران ایرانی در بهکارگیری مقیاس و اتصال مقیاسهای متفاوت به یکدیگر و همچنین در برخورد با طبیعت پیرامون موفق بودهاند. هندسه در عین مجردبودنش مهمترین زبانی است که معمار بهوسیلۀ آن کیفیتهای ویژۀ فضایی را میآفریند. هدف پژوهش: در این مقاله به موضوع باغ گلشن با بیان ویژگیهایش ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 7 شماره 33
صفحات 32- 39
تاریخ انتشار 2016-01-01
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023