مطالعه روابط فضایی ـ اجتماعی در الگوی مساجد چهارایوانی ایران (مطالعه موردی: مساجد جامع اصفهان، اردستان، قزوین و زواره)
نویسندگان
چکیده مقاله:
بیان مساله: مسجد در جایگاه یکی از مهمترین ارکان هویت شهر اسلامی، در صدر اسلام، بهعنوان اولین نهاد اجتماعی دارای کارکردهای چندی بود؛ بهگونهای که افزون بر مهمترین کارکرد آن (عبادت)، فعالیتهای آموزشی، نظامی و اجتماعی نیز در آن جریان داشت. یکی از وجوه روابط زنده و تعاملات پویای مسجد در گذشته، ویژگیهای فضایی معماری و نوع روابط فضایی آن بوده است که متأسفانه مشاهدات در اکثریت مساجد امروزی حاکی از، روابط و تعامل اجتماعی ضعیف در آنها میباشد. سوال تحقیق: چگونگی تأثیر چیدمان، ارتباط فضایی و همنشینی ساختاری هر یک از عناصر مسجد، شامل ورودی، حیاط، شبستانها، ایوان و گنبدخانه و نقش هر یک بر روابط اجتماعی در مساجد میباشد. اهداف تحقیق: شناخت روابط فضایی موجود در مساجد چهارایوانی است که میتواند از مؤلفههای ساختار فضایی، تداوم ساختاری و برخی از پارامترهای نحوفضا نظیر انتخاب، اتصال، عمق و همپیوندی فضاهای اصلی مسجد تأثیر بپذیرد. بنا به نظریه چیدمان فضایی، ترتیب قرارگیری فضاها در کنار یکدیگر، تأثیری مستقیم بر نحوه استفاده از فضا دارد و میتواند زمینهساز روابط اجتماعی باشد. فرایند این پژوهش، چهار نمونه از مساجد جامع چهارایوانی (قزوین، اردستان، زواره و اصفهان) را مورد بررسی قرار داده است. روش تحقیق: تحلیل محتوا و راهبرد استدلال منطقی، نشان میدهد که بخشی از مهمترین مفاهیم مرتبط با ویژگیهای فضایی معماری، ذیل مفهومی فراگیر با عنوان «روابط فضایی» قابل سازماندهی هستند. در این راستا، پس از تبیین و ساختاربخشی به مفاهیم موردنظر، با بهکارگیری ابزارهای تحلیلی، این مفاهیم بر روی نمونههای شاخص از مساجد جامع، به آزمون گذاشته شدهاند. مهمترین یافتهها و نتیجه گیری تحقیق: نشانگر آن است که نوع و ارتباط زنجیرهای از فضاها که در پیوستگی و همنشینی ساختاری و بصری شکل میگیرند، بهمنظور استمرار سلسلهمراتب دسترسی به بخشهای مختلف بنا و داشتن ساختار منسجم و تقسیمات کارکردی فضا میتوانند در گشایش یا محدود کردن روابط اجتماعی تأثیرگذار باشند، از طرفی وجود و چیدمان عناصر حیاط، ایوان و تناسبات فضاها در ساختار درونی مساجد چهار ایوانی و در سازمان فضایی سبب افزایش ردهبندی فضایی گردیده است که نتایج این امر نشاندهنده موجب افزایش قابلیت انتخاب، ارتباط فضایی، نفوذپذیری و شکلگیری عرصهها و آستانههای متنوعتری میشود که درنتیجه کاربران طیف فضایی ملموستری از حریمهای فضایی شامل خلوت تا فضای جمعی را تجربه خواهند کرد که میزان مطلوبیت از استفادهپذیری فضا را محقق میکند.
منابع مشابه
تحول فضایی در معماری مسجد چهارایوانی نسبت به مسجد شبستانی (مطالعه موردی: مسجد جامع اصفهان)
الگوی «چهار ایوانی » از اوایل سده پنجم الگوی غالب در طراحی مساجد ایران بوده است. فارغ از علل تاریخی ترویج،بهبود کیفیت معماری مسجد در الگوی چهارایوانی نسبت به الگوی « شبستانی » که پیش از آن رواج داشت، موضوع بحثاین نوشتار است. ملاک در تحلیل معماری این دو، «کیفیت فضا » است. بدین منظور از نظریه «نحو فضا » استفاده شده تافضای معماری دو الگو مورد بررسی کیفی قرار گیرد. همچنین از لحاظ «کارکرد » و ویژگی ...
متن کاملمطالعه تطبیقی نقوش گیاهی گچ¬بری¬های کاخ تیسفون با اولین مساجد ایران (مسجد جامع نائین، مسجد جامع اردستان، مسجد جامع اصفهان)
چکیده هنر گچبری، از جمله هنرهای تزئینی در معماری بناهای ایران است که از دیرباز زینت بخش بسیاری از کاخها و بناها قبل از دوران اسلامی و همچنین زینتبخش بناها به خصوص مساجد دوران اسلامی بوده است. از نقوش ناب در گچبری میتوان به نقوش گیاهی اشاره کرد. در دوران قبل از اسلام، در کاخهای ساسانی نمونههای متنوعی از نقوش گیاهی در گچبری دیده شده است. هدف مقاله پیشرو، شناخت و بررسی نقوش گیاهی در گچبری...
متن کاملبررسی گرافیکی نقوش و کتیبه های مساجد جامع گلپایگان، اردستان و زواره
در نهایت رساله به سوالات فرضیه که چگونه می توان از نقوش و کتیبه های مساجد مورد مطالعه در طراحی گرافیک استفاده نمود و آیا نقوش و کتیبه های این آثار قابلیت استفاده در طراحی گرافیک را دارند، پاسخی مثبت می دهد وآرایه ها و کتیبه های مساجد جامع گلپایگان ، اردستان،زواره را دارای قابلیت بسیار بالا در جهت خلق فرم های جدید و طراحی حروف می داند.
15 صفحه اولسرمایه اجتماعی مساجد و انقلاب اسلامی ایران: مطالعه موردی شبکه اجتماعی مسجد هدایت
وضعیت سیاسی یک کشور پس از وقوع انقلاب و تقابل نیروهای سیاسی رقیب برای کسب قدرت، و چگونگی تفوّق یک گروه بر رقیبان، یکی از بحثبرانگیزترین و جذابترین مباحث در حوزه علوم سیاسی است. انقلاب اسلامی ایران نیز در این میان مستثنی نیست. به اذعان بسیاری از تحلیلگران، سرمایه اجت...
متن کاملمطالعه تطبیقی نقوش گیاهی گچ¬بری¬های کاخ تیسفون با اولین مساجد ایران (مسجد جامع نائین، مسجد جامع اردستان، مسجد جامع اصفهان)
چکیده هنر گچبری، از جمله هنرهای تزئینی در معماری بناهای ایران است که از دیرباز زینت بخش بسیاری از کاخها و بناها قبل از دوران اسلامی و همچنین زینتبخش بناها به خصوص مساجد دوران اسلامی بوده است. از نقوش ناب در گچبری میتوان به نقوش گیاهی اشاره کرد. در دوران قبل از اسلام، در کاخهای ساسانی نمونههای متنوعی از نقوش گیاهی در گچبری دیده شده است. هدف مقاله پیشرو، شناخت و بررسی نقوش گیاهی در گچبری...
متن کاملبازخوانی اندیشه تشبیهی و تنزیهی در کالبد معماری مساجد مکتب اصفهان (مطالعه موردی؛ مسجد امام اصفهان)
باور و اعتقاد چه در شکلدهی به زندگی و چه نقشی که در جنبه معنوی زندگی انسانها ایفا میکند عاملی اساسی در صورتبخشی به معماری به شمار میرود. بدین ترتیب معماری مکان کالبدی اندیشه و باور اعتقادی انسان متعلق به آن میگردد. در دوره صفویه که امتزاج تفکر شیعی با اندیشه عرفانی به همراه اندیشه فلسفی است مکتب اصفهان را بهوجود میآورد که نقش مهمی در آفرینش هنری این دوره داشتهاست. ازآنجاییکه مساجد (خص...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 5 شماره 9
صفحات -
تاریخ انتشار 2021-03-21
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023