مطالعه تطبیقی نقش برجسته نبرد تَل تبا با ستون تراژان
نویسندگان
چکیده مقاله:
ایجاد نقشبرجستهها،یکی از سنتهایی است که حاکمان وقت، برای جاودان ساختن خواستها و اندیشههای خود از آن بهره بردهاند. آنها در حقیقت برگهایی از کتاب مصور تاریخ و فرهنگ و هنر هستند که در پس آن اندیشههای فراوانی نهفته و یادمانهای ارزنده تاریخی هستند؛که نهتنها، اطلاعات گرانبهایی در خصوص سبکهای هنری آن زمان در اختیار پژوهشگران قرار میدهند، بلکه دادههای ارزشمندی در تحقیقات و مطالعات نیز محسوب میشوند. بهطورکلی، هدف این تحقیق، آن بوده تا با بهرهگیری از شیوه تطبیقی و با تاکید بر ارزشهای بصری دو نقشبرجسته نبرد تَل تبا و ستون تراژان، شباهتها، تفاوتها، کیفیت تصویرهای ترسیمی،چگونگی مصورشدن تزیینات و هماهنگی آنها با فضای نقشبرجستهها و تاثیر نگاه تاریخی آن دوران بر کیفیت آثار، به روش تاریخی-تحلیلی و با بهرهگیری از منابع کتابخانهای مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد.یافتههای تحقیق بیانگر این است که، اشتیاق رومیان به روایتِ وابسته به رویدادهای واقعی، بیشتر به روش آشوریها شباهت دارد؛ تا یونانیها. این نقوشبرجسته بدانجهت اهمیت خاص دارند که پایان یافتن یک دوره و آغاز دوره بعدی را پیشگویی میکنند.در نهایت، میتوان نتیجه گرفت که تمامی تدابیری را که آشوریان در نقشبرجستههای روایتی خویش بهکار میبردهاند، رومیان نیز همین اصول و تدابیر را باردیگر پس از قرنها در هنر نقشبرجستهشان بهکار بردند.
منابع مشابه
بررسی تطبیقی نمایشنامة نبرد هرمان اثر کلایست با منابع تاریخی
با مقایسة محتوای نمایشنامة نبرد هرمان اثر کلایست، با منابع تاریخی، تاریخنگاران بزرگی همچون تاسیتوس و همچنین مقایسة آن با نمایشنامة تاریخی نبرد هرمان اثر کلوپشتوک این سؤال مطرح میشود که آیا کلایست محتوای وقایع نمایشنامة تاریخیاش را از آثار مورخانی همچون تاسیتوس اقتباس کرده است و یا این اثر تقلیدی از اثر کلوپشتوک است. با بررسی و مقایسه اجمالی روشن میشود که واقعیات تاریخی ترسیم شده در اثر کلا...
متن کاملمطالعه نقش برجسته های گیاهی سیراف در دوره ی ساسانی
هنر گچبری، از هنرهای تزئینی معماری بناهای ایران است که از دیرباز زینت بخش بسیاری از کاخ ها و بناهای قبل از اسلام بوده است. از نقوش ناب در گچبری ایرانی می توان به نقوش گیاهی اشاره کرد. که در کاخ های ساسانی نمونه های متنوعی از آن به چشم می خورد. این نقوش در گچبری ها، نقوش چکیده نگاری شده ای از طبیعت اند و اشکال متنوعی را در بر می گیرند که عبارتند از نقوش: نخل، انگور، انار، گل نیلوفر آبی و گل چند ...
متن کاملمطالعه تطبیقی آرایش ریش افراد در نقوش برجسته تختجمشید با توجه به جایگاه اجتماعی
در تاریخ هنر ایران بیشترین آثار نقشبرجسته مربوط به دورهی هخامنشیان میباشد که اساس هنری دوره خود را بیان می?کند. نقشبرجستههای تختجمشید جلوه گاه اندیشهی هنرمندانی است که پایبند اصول و عقایدی منحصر به خود بودند و از این رو سعی در خلق آثاری داشتندکه متناسب با جایگاهِ طبقاتیِ جامعه باشد. ظاهراً تمام چهرهها مشابه یکدیگرند اما سازندگان این پیکرهها اندک تفاوتی را ایجاد نموده اندکه معیار تشخیص ه...
متن کاملمطالعه تطبیقی نقش آتشدان در نقوش برجسته ماد و هخامنشی
آتش در ایران باستان از اهمیت زیادی برخوردار بوده، نشانه های این توجه در متون و آثار هنری قابل مشاهده است. متاسفانه آگاهی ما از نحو? نگهداری آتش در نزد پارسیان (ایرانیان) باستان اندک است. اما با توجه به یافته های باستانشناسی بهتر می توان در این مورد نظر داد. در این پژوهش با شناسایی انواع آتشدانها و نقوش به جای مانده، به معرفی و طبقه بندی آنها از جهت فرم و شکل توجه شده، سپس با مبنا قرار دادن ارت...
بررسی تطبیقی نمایشنامة نبرد هرمان اثر کلایست با منابع تاریخی
با مقایسة محتوای نمایشنامة نبرد هرمان اثر کلایست، با منابع تاریخی، تاریخ نگاران بزرگی همچون تاسیتوس و هم چنین مقایسة آن با نمایشنامة تاریخی نبرد هرمان اثر کلوپشتوک این سؤال مطرح می شود که آیا کلایست محتوای وقایع نمایشنامة تاریخی اش را از آثار مورخانی همچون تاسیتوس اقتباس کرده است و یا این اثر تقلیدی از اثر کلوپشتوک است. با بررسی و مقایسه اجمالی روشن می شود که واقعیات تاریخی ترسیم شده در اثر کلا...
متن کاملمطالعه تطبیقی آرایش ریش افراد در نقوش برجسته تخت جمشید با توجه به جایگاه اجتماعی
در تاریخ هنر ایران بیشترین آثار نقش برجسته مربوط به دوره ی هخامنشیان می باشد که اساس هنری دوره خود را بیان می?کند. نقش برجسته های تخت جمشید جلوه گاه اندیشه ی هنرمندانی است که پای بند اصول و عقایدی منحصر به خود بودند و از این رو سعی در خلق آثاری داشتندکه متناسب با جایگاهِ طبقاتیِ جامعه باشد. ظاهراً تمام چهره ها مشابه یکدیگرند اما سازندگان این پیکره ها اندک تفاوتی را ایجاد نموده اندکه معیار تشخیص هر...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 11 شماره 4
صفحات 27- 36
تاریخ انتشار 2020-01-21
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023