مصالح مرسله در آینه تقریب
نویسنده
چکیده مقاله:
مصلحت در چند حوزه اسلامی بحث میشود: مصلحت به عنوان ملاک و معیار اوامر و نواهی شرع، مصلحت به عنوان یکی از منابع استنباط، مصلحت به عنوان عنصری در فقه سیاسی و اندیشه حکومت اسلامی و برخلاف مسیحیت و به تبع آن، در ساحت اندیشه غرب که مصلحت به عنوان عنصری در حکمرانی و نظام سیاسی بیشتر مورد توجه قرار گرفت، در اندیشه اسلامی از مصلحت بیشتر به عنوان یکی از منابع استنباط شریعت بحث میگردد. بنابراین آنچه بیشتر در جدل فقهی میان شیعه و سنی در باب مصلحت وجود دارد، مصلحتی است که به عنوان منبع استنباط میباشد، که فقه شیعی به طور سنتی از آن دوری میجوید و فقه اهلسنت آن را به عنوان یکی از منابع استنباط فقهی تحت عنوان مصالح مرسله معرفی میکند. به نظر اصولیان شیعه، اگر مصالح مرسله بخواهند حجّیت داشته باشند، باید یکی از این سه حالت وجود داشته باشد: باید به باب ظواهر - مثل قیاس اولویت و یا منصوصالعلة - برگردند، باید از ملازمات قطعى عقلى باشند یا اینکه مصالح مرسله را به دلیل سنت برگردانیم. دانشمندان اهلسنت دو تعریف از مصالح مرسله بیان کردهاند، که بنا به هر تعریفى، موضع و دیدگاه فقه امامیه در برابر آن فرق مىکند. اگر تعریف افرادى مانند ابنبرهان در نظر گرفته شود، در این صورت، مخالفت فقهاى امامیه با مصالح مرسله و اشکالهاى وارده، موجّه جلوه مىکند، ولى اگر به تعریف علماى بزرگ آنها به ویژه متأخران همچون شاطبى دقت شود، در این صورت، وضعیت دگرگون مىشود، چون در این باره هیچ اختلافى میان مذاهب وجود ندارد، بلکه همگى معتقدند، مصالحى که موافق و هماهنگ با اصول کلى اسلام هستند، معتبر و در غیر این صورت، نامعتبرند.
منابع مشابه
بررسی تطبیقی مصالح مرسله و مصالح حکومتی
در این نوشتار با توکل به خدای متعال سعی شده است که "مصالح مرسله" از دیدگاه اهل سنت و نیز ادله عالمان شیعه در رد حجیت آن را بیان نموده تا پایه مصلحت گرایی و مصلحت سنجی در جهان اسلام تبیین شده و در نتیجه فرق اساسی آن با مصلحت نظام و به طور کلی مصلحت در حکومت اسلامی روشن گردد. سپس به جایگاه خلافت و حکومت در نزد عالمان اهل سنت پرداخته و معلوم می شود که اهل سنت ، حکومت و احکام سلطانی را فقط از جنبه ...
15 صفحه اولبررسی تطبیقی استحسان و مصالح مرسله از دیدگاه شیعه و سنی
منابع اجتهاد و استنباط احکام شرعی مورد اتفاق اکثر مذاهب اسلامی ، کتاب ، سنت و اجماع می باشد. برخی از مذاهب ، قیاس را منبع چهارم استنباط دانسته اند و به ادله دیگری نیز تمسک جسته اند . استحسان و مصالح مرسله از جمله این ادله اند. برای استحسان تعاریف مختلفی ارائه شده است . گفته اند : استحسان ، ترک قیاس است بخاطر وجود دلیلی از کتاب یا سنت یا اجماع که اقوی از قیاس است . تخصیص قیاس به یک دلیل قوی تر ا...
آینه سکندری
آینة اسکندری که گفتهاند آینهای بودهاست بر سرِ منارة اسکندریه و از عجایب هفتگانة جهان، در متون نظم و نثر پارسی بخصوص در شعر حافظ و خاقانی با ویژگیهای خارقالعادهای منعکس شدهاست. نویسندگان کتب تاریخی و جغرافیایی نیز از قدیم در خلال آثار خود شرح و توضیحاتی گاه متناقض در باب این آینه آوردهاند. این نوشتهها بنابر قراین، مأخذ خاقانی و حافظ و... بودهاند. استادان و محققان معاصر نیز بخصوص در شرح ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 7 شماره 28
صفحات 45- 53
تاریخ انتشار 2012-08-22
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023