مخاطبشناسی سنایی در آثار منثور قرن ششم تا دهم هجری
نویسندگان
چکیده مقاله:
پرسش اصلی مقاله، چنان که از عنوان آن هم بر میآید، مخاطب شناسی سنایی در آثار منثور قرن ششم تا دهم هجری است. برای یافتن پاسخ، ابتدا آثار منثوری را که از اشعار سنایی استفاده کرده بودند، شناسایی کردیم. پس از استخراج ابیات و مطابقت آنها با آثار سنایی، منابع مذکور بر اساس موضوع در هشت گروه طبقهبندی شدند: آثار تاریخی، عرفانی، تفسیری، زندگینامهای، اخلاقی، فنی ـ ادبی، روایی ـ داستانی و ترسّلی. سپس با چهار رویکرد متفاوت دادهها را بررسی کردیم. نخست، رویکرد تاریخی که نشان میداد، هر کدام از آثار سنایی در کدام دوره تاریخی و تا چه حد مورد توجه نویسندگان بودهاست؛ دوم، رویکرد جغرافیایی که میخواهد به این پرسش پاسخ دهد که در قرن ششم تا دهم، شعر سنایی در کدام مناطق خواننده داشتهاست؛ سوم، رویکرد تحلیلی ـ موضوعی که در صدد است تا اولاً طیف مخاطبان سنایی را در طول تاریخ نشان دهد، ثانیاً معلوم کند هر گروه بیشتر به کدام بخش آثار او توجه داشتهاند و سوم اینکه مشخص کند نویسندگان از اشعار سنایی در چه زمینههای معنایی ـ عاطفی بهره بردهاند و نهایتاً اینکه دریافت خوانندگان شعر سنایی در طول تاریخ، چه تفاوتها و چه وجوه مشترکی دارد. آخرین رویکرد ما، آماری است که بر اساس آن بهطور مشخص میخواهیم به سه پرسش پاسخ دهیم: شعر سنایی در قرن ششم تا دهم در میان کدام گروه از نویسندگان خوانندگان بیشتری داشتهاست؟ سیر اقبال به شعر او در بازه زمانی مذکور چگونه بودهاست و سرانجام اینکه، کدام اثر سنایی بیشتر مورد توجه خوانندگان بودهاست؟
منابع مشابه
مخاطب شناسی سنایی در آثار منثور قرن ششم تا دهم هجری
پرسش اصلی مقاله، چنان که از عنوان آن هم بر می آید، مخاطب شناسی سنایی در آثار منثور قرن ششم تا دهم هجری است. برای یافتن پاسخ، ابتدا آثار منثوری را که از اشعار سنایی استفاده کرده بودند، شناسایی کردیم. پس از استخراج ابیات و مطابقت آن ها با آثار سنایی، منابع مذکور بر اساس موضوع در هشت گروه طبقه بندی شدند: آثار تاریخی، عرفانی، تفسیری، زندگی نامه ای، اخلاقی، فنی ـ ادبی، روایی ـ داستانی و ترسّلی. سپس ب...
متن کاملبررسی ابعاد اجتماعی آئین فتوت در خراسان از قرن سوم هجری تا قرن ششم هجری
آئین فتوت و جوانمردی یکی از پدیدههای دیرپای تاریخ ایران، از دوران باستان تا روزگار معاصر، بهحساب میآید. به رغم نفوذ و گسترش این مسلک در میان بسیاری از گروههای اجتماعی، بیشتر تحقیقات و پژوهشهایی که در این زمینه به خامه آمده است به طور عمده جنبههای عیاری و جنگاوری این سنت اجتماعی را به بحث گذاشته و زوایای اجتماعی و اقتصادی آن را فرو گذاشته است. این مقاله، با بررسی ابعاد مختلف آئین فتوت د...
متن کاملطرحی برای طبقهبندی قصههای مربوط به «مرگ خارقالعاده» (در متون عرفانی منثور تا پایان قرن ششم هجری)
یکی از انواع قصههای کرامت، قصههای مربوط به مرگ است. مرگ اولیا نیز مانند سایر بخشهای زندگی آنها، در هالهای از امور خارقالعاده قرار دارد. از آنجا که تاکنون کوشش جدّی در زمینة طبقهبندی این قصّهها انجام نشده است، در این تحقیق طرحی نسبتاً جامع و دقیق برای این منظور ارائه میشود. در تحقیق حاضر بیش از بیست و هشت گونه از مرگهای خارقالعاده طبقهبندی شده است. برای هرگونه از قصهها اطلاعاتی جامع د...
متن کاملبررسی عنصر موسیقی در آثار منثور قرن پنجم و ششم
زبان شاهنامه، زبانی شگفت انگیز، خاص و در عین حال ساده و نزدیک و هم جوش با ذهن مخاطب توصیف شده است. راز و رمز این تقرّب، البته پیچیده است و بسادگی نمی توان از همه جوانب آن پرده برداشت. کار درست و شایسته ، در حوزه زبان شاهنامه، بررسی همه ابعاد و زیر و بم آن از جهات گوناگون است، کاری که شگرف است و تنها در سایه تحقیق دقیق و همراه با تجربه ها و دانش های گوناگون، ممکن و میسّر است. هدف نگارنده از ارائه ...
متن کاملسطربندی و صفحهآرایی قرآنهای خطی (با تأکید بر آثار قرن هشتم تا دهم هجری شیراز)
هدف: علاقه به کتابت متن قرآن به شکل زیبا، به پیرایش، وضع قواعد و گسترش قلمهای مختلف خوشنویسی منجر شد. اقدام دیگر کاتبان در کتابت قرآن کریم سروسامان دادن به چگونگی قرارگیری سطور در صفحه است. شیوه آرایش صفحه در نسخههای خطی قرآنهای کریم در قرون هشتم تا دهم هجری در شیراز بهدست کاتبان برای بهبود صفحهآرایی با ابداعاتی همراه بود که معرفی این ابداعات و تحلیل آنها از مشکلترین بخش در قرآنهای مذکو...
متن کاملسیر تطور احوال و مقامات عرفانی تا قرن ششم هجری
نام "مقامات" در متون عرفانی معمولا با "احوال" همراه شده است و تفکیک این دو مقوله از یکدیگر، با توجه به نظرات متفاوت عرفا، دشوار است. در فرهنگ اسلامی آنچه احوال و مقامات عرفانی نامیده شد ابتدا به صورت مفاهیم ایمانی، اخلاقی و معنوی در قرآن کریم و سنت رسول خدا (ص) مطرح شده بود و به تدریج در عمل اصحاب و تابعین و دیگر مسلمانان راه یافت و به عوامل سیر و سلوک باطنی تبدیل شد و خلعت اصطلاحات عرفانی یاف...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 6 شماره 3
صفحات 1- 34
تاریخ انتشار 2013-02-19
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023