مبانى فهم قرآن در نگاه امام على (ع)

نویسنده

  • سید حسین هاشمی
چکیده مقاله:

 بررسى مبانى فهم قرآن از دیدگاه امام على(ع) است. فهم زبان قرآن، مانند هر زبان دیگرى، نیازمند ابزار، قواعد و متکى بر مبانى‌اى است، شمارى از این مبانى در کلمات امام على(ع) بیان شده است. نویسنده، پس از اشاره به رابطه تنگاتنگ امام على(ع) با پیامبر(ص( و جریان موج‌آساى وحى بر کرانه وجود على(ع) و امتیازیابى او بر سایر اصحاب و خویشان پیامبر(ص(، به فهم‌پذیرى قرآن در دو نگاه اثباتى و نفى مى‌پردازد و بر آن است که امام على(ع) قرآن را کتاب فهم‌پذیر مى‌شناخته، البته با ابزارهایى که براى فهم آن لازم است. این ابزارها عبارتند از: تفسیر قرآن با قرآن، فهم قرآن در پرتو سنّت و بیان اهل بیت(ع)، کثرت‌پذیرى فهم قرآن - که برآیند تأویل‌پذیرى و چند وجهى بودن قرآن است و در نتیجه خروجى آن، قراءت‌هاى همساز و ناهمساز است - . امام على(ع) ضمن ممکن و رواشمردن قراءت‌هاى متکثر و همساز و باطل شمردن قراءت‌هاى مختلف و ناهمساز، پلورالیزم تفسیرى را مردود مى‌شمارد و تنها یک قراءت و فهم را رسمى و ارزشمند مى‌داند و دیگر قراءتها را نه تنها غیررسمى، بلکه تهى از ارزش و اعتبار مى‌داند. در ادامه، نویسنده براساس اخبار رسیده از امام على(ع)، معیار گزینش فهم درست از نادرست را در سه محور: محکمات قرآن، سنّت نبوى و سنت و سیره اهل بیت(ع) ذکر مى‌کند و به ذکر مثالهایى مى‌پردازد. در پایان نیز به رابطه "قراءتهاى ناهمساز" با "انتظار از قرآن" و جاودانگى آموزه‌هاى قرآن اشاره مى‌کند.

برای دانلود باید عضویت طلایی داشته باشید

برای دانلود متن کامل این مقاله و بیش از 32 میلیون مقاله دیگر ابتدا ثبت نام کنید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

امام على (ع) و قرآن

 گزارشى از آیات قرآن در مورد شخصیت و مقام حضرت على(ع) است. آیات بسیارى در قرآن نشانگر شخصیت، جایگاه، نحوه امامت و ملاک‌هاى ولایت حضرت على(ع) است. نویسنده، آیات را در دو قسمت: 1. مثلهایى از داستانهاى انبیاء، شهداء و صدیقین و 2. آیاتى که یا مصداق یگانه آنها یا مصداق برتر آنها على(ع) است، یا درباره آن حضرت به تنهایى، یا با بعضى از بنى‌هاشم و یا برخى از مؤمنان نازل شده، تقسیم کرده است. در قسمت اول ...

متن کامل

نقش نخبگان در تحولات اجتماعى از نگاه امام على(ع)

نخبگان، نقشى برجسته در تحولات اجتماعى دارند و در نهج البلاغه نیز به این نقش اشاره شده است. نخبگان در نهج البلاغه گروه هاى مختلف را شامل مى شود: انبیاى الهى، امامان معصوم، نیکان و صالحان و حتى رهبران کفر و نفاق. نقش پیامبر اسلام(ص) در تحول جامعه عرب از دیدگاه امام على(ع) و نقش امام معصوم و صالحان در تداوم حرکت اصلاحى پیامبر و عناصر دیگرى که از دیدگاه نهج البلاغه در تغییرات اجتماعى ایفاى نقش مى ک...

متن کامل

تجلّى قرآن در سیره عملى امام على (ع)

 نویسنده تجلّى قرآن را در دو بخش سیره عبادى و سیره سیاسى امام على(ع) مورد بحث قرار داده است. در بخش نخست با استناد به آیات متعدد، عبادت، فداکارى، اخلاص، دعا و استغفار و قضاوت امام على(ع) مورد بحث و بررسى قرار گرفته و در بخش دوم سکوت امام در دوران خلافت خلفاء پیشین و عدل امام در دوران خلافت خودش بررسى شده و به این نتیجه رسیده است که در همه این حالات رفتار امام الهام گرفته از قرآن و تحت تأثیر آن ش...

متن کامل

حقوق اجتماعى انسان و مبانى آن در اندیشه و حکومت امام على(ع)

رعایت حقوق اجتماعى شهروندان یکى از مطالبات اساسى متفکّران از حکومت ها بوده است و بى شک امام على(ع) بیشترین عنایت را به رعایت حقوق انسانها در مقام عمل و نظر داشته اند. در این مقاله به رابطه بین حق و تکلیف از دیدگاه آن حضرت اشاره شده و سپس مبناى حقوق و تکالیف انسان مورد بررسى قرار گرفته و بعد از آن به انگیزه حکومت و سیاست از دیدگاه حضرت على(ع) پرداخته شده است. پایبندى به اصول و ارزش هاى اخلاقى، تق...

متن کامل

امام على(ع) دومین مفسر آگاه به همه معانى قرآن

معارف و احکام قرآن در سه سطح و مرتبه قابل فهم و تبیین است و فهم مرتبه کامل آن بدون تبیین نبى اکرم(ص) ممکن نیست و تنها کسانى توانِ تفسیر همه معارف قرآن را دارند که همه تبیین هاى آن حضرت را دریافت کرده باشند. روایات عامّه و خاصه نشان مى دهد که امام على(ع) همه تنزیل و تأویل و معانى و معارف قرآن را از رسول خدا(ص) دریافت کرده است. بدین جهت، امام على(ع) دومین مفسر آگاه به همه معانى قرآن بوده است. در ای...

متن کامل

مبانى فهم متون دینى از نگاه مکتب تفکیک

 نظریات مکتب تفکیک در باب معرفت دینى و چگونگى فهم متون وحیانى مورد بررسى قرار گرفته است. نویسنده در بخش نخست مقاله ابتدا تفسیر پیشینیان مکتب تفکیک از عقل را توضیح مى‌دهد سپس به مبناى تفسیر فوق اشاره کرده آن را مادى دانستن نفس و مجرد دانستن عقل معرفى مى‌کند .در ادامه به پیامد این نظریه در ایجاد دو نوع معرفت بشرى و وحیانى و تضاد آنها در منشأ، روش، قلمرو و نتایج مى‌پردازد. توقف تلاش علمى و عملى بر...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


عنوان ژورنال

دوره 6  شماره 23-24

صفحات  112- 129

تاریخ انتشار 2001-01-20

با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023