ماهیت تربیت قرآنی در نگرش فضلالله
نویسنده
چکیده مقاله:
فضلالله دین را عامل تربیت و رهیدن از ضعف و رسیدن به قدرت میداند. از نظر ایشان، با روحیه تعبد و استفاده از پیشزمینههای فطری، نقش دین رو به عملی شدن میگذارد و با سازوکارهای خداجویی احساسگرا ـ با بازتاب پرستش، تقواورزی و ریسکپذیری ـ، تقویت عقل، اهتمام به کشف واقعیتها، افزایش کیفیت عمل، فراهمسازی بایدهای نقش مربی، توجه به جامعه سازی، تذکر رابطه گرفتاریها با انحراف و اعمال محدودیت در مورد خلافکار، تربیت دینی ثمر میدهد و انسان قدرتمند و خداگونه به وجود میآید.
منابع مشابه
ماهیت تربیت قرآنی در نگرش فضل الله
فضل الله دین را عامل تربیت و رهیدن از ضعف و رسیدن به قدرت می داند. از نظر ایشان، با روحیه تعبد و استفاده از پیش زمینه های فطری، نقش دین رو به عملی شدن می گذارد و با سازوکارهای خداجویی احساس گرا ـ با بازتاب پرستش، تقواورزی و ریسک پذیری ـ، تقویت عقل، اهتمام به کشف واقعیت ها، افزایش کیفیت عمل، فراهم سازی باید های نقش مربی، توجه به جامعه سازی، تذکر رابطه گرفتاری ها با انحراف و اعمال محدودیت در مورد...
متن کاملماهیت دینی تعلیم و تربیت
امکان دینی ساختن علوم انسانی و از جمله دانش تربیت، از مباحث مهم فراروی اندیشمندان مسلمان است. در این مقاله پس از ارائة تعاریفی از علم دینی دو تعریف اختیار شده است: 1. دانش تجربهای که از مبانی، اهداف، اصول و آموزههای دینی متأثر شده و رنگ و عطر جدیدی یافته است. 2. مجموعهای از معارف دینی که در یک موضوع خاص (مثل تربیت) استخراج، تدوین و تنظیم شدهاند. به نظر میرسد امکان دینی ساختن دانش تربی...
متن کاملویژگی ها و ماهیت قصص قرآنی
داستان های قرآن کریم ، خصوصیات و ویژگی های منحصر به فردی دارد که مختص خود قرآن است به گونه ای که از یک داستان ، آن بخش از وقایع را بازگو می کند که در برآوردن هدف هدایت قرآن موثر است و پایبند به این نیست که تمام جزئیات وقایع را بیان کند. در این مسیر از داستان های تخیلی و تو خالی برای ارائه هدف خود استفاده نمی کند اما این به معنای آن نیست که قرآن در بازگو کردن قصه های خود از قالب های هنری استفاده...
متن کاملواقعگرایی تربیت قرآنی از نگاه سید قطب
هر فلسفه تربیتی بر یک جهانبینی استوار است؛ جهان بینی قرآنی، آنگونه که سید قطب ترسیم میکند، جهانبینی حرکت یا نهضتی است که فقط با حرکت با قرآن در صحنه درک میشود. دلیل این قاعده این است که جهانبینی اسلامی بر اساس واقعیت هستی و انسان است. این واقعیتنگری در تربیت انسان نیز مورد نظر است؛ نگاه واقعی به انسان و روح و غرایز و فطرت و نیازها و تواناییهای او. به همین سبب است که تربیت قرآنی تربیت وا...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 17 شماره 65-66
صفحات 52- 81
تاریخ انتشار 2011-08-23
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023