مؤلفههای کارناوالی در شلوارهای وصلهدار از رسول پرویزی
نویسندگان
چکیده مقاله:
اثر نظری و نقّادانهی باختین پارهای از مفاهیم اساسی را در تحلیل متون ادبی وارد میکند. کارناوال یکی از پدیدههایی است که توسط باختین مطالعه شده است. وی درصدد است که بر ارزش خنده و فرهنگ مردمی و خندهدار تأکید کند. این یک مفرّ موقت است که به عوام امکان میدهد از قید و بندهای تحمیلشده توسط رژیم رسمی جدا شوند تا آزادی و برابری را تجربه کنند. از این رو اغلب پشت خنده، پیامی جدی نهفته است. داستانهای رسول پرویزی به مجموعهای از خاطرات شباهت دارند که در آن، راوی دانای کل حوادث را روایت میکند. تماشاگر شاهد استفادهی مکرّر از عناصر کارناوالی است که از این طریق، فاصلهای بین دو دسته ایجاد میکند که در مقابل یکدیگر قرار میگیرند. هدف پژوهش حاضر نشان دادن حضور دائم این عناصر در داستانهای رسول پرویزی است تا در ادامه، نقشی که این عناصر در پیشبرد داستان ایفا میکنند را برملا سازد.
منابع مشابه
شگردهای طنز پردازی رسول پرویزی در کتاب "شلوارهای وصله دار"
طنز از انواع فرعی ادبیّات و زاده ی اعتراض است. آیینه ای است که نظارگان چهره ی هرکس جز خود را در آن می بینند. طنز تصویر هنری اجتماع نقیضین است. طنزپردازی در حکایات فارسی سابقه ای دیرینه داشته، اما سابقه ی آن در داستان های کوتاه به بعد از مشروطه بر می گردد. درون مایه، آماج و شگردهای طنزپردازی مهم ترین عناصر آن به شمار می آیند. مراد از شگردها، تکنیک ها و شیوه های طنزپردازی است که عمده ترین آن ها عب...
متن کاملبررسی و تحلیل نمود زیرطبقات در آثار رسول پرویزی
در جوامع شهری همواره گروههایی زندگی میکنند که از نظر وضعیت معیشتی در پایینترین سطح بهسر میبرند که به «زیرطبقات» (Under Class) شهرهاند. زیرطبقات در نظام قشربندی اجتماعی طیفی وسیع از افراد را در بر میگیرد که اعمال و کنشهایشان در جامعه تأثیرگذار و از جهاتی بسیار مخرّب و منفی است و هزینههایی فراوان برای جامعه در پی دارد. لومپنها، در کانون این طبقة اجتماعی، حضوری پررنگ در عرصة جامعه و د...
متن کاملبررسی و تحلیل نمود زیرطبقات در آثار رسول پرویزی
در جوامع شهری همواره گروههایی زندگی میکنند که از نظر وضعیت معیشتی در پایینترین سطح به سر میبرند که به «زیرطبقات» (under class) شهره اند. زیرطبقات در نظام قشربندی اجتماعی طیفی وسیع از افراد را در بر میگیرد که اعمال و کنشهایشان در جامعه تأثیرگذار و از جهاتی بسیار مخرّب و منفی است و هزینه هایی فراوان برای جامعه در پی دارد. لومپنها، در کانون این طبقة اجتماعی، حضوری پررنگ در عرصة جامعه و در ...
متن کاملتحلیل بیست داستان کوتاه رسول پرویزی و تـأثیرپذیری او ازجمــال زاده
داستان کوتاه با انتشار مجموعه ی «یکی بود یکی نبود» جمال زاده در سال 1300ش آغاز شد. جمال زاده با استفاده از شیوه ی داستان نویسی غربی این مجموعه را به نگارش درآورد. ظهور چنین داستان هایی با وجود ضعف های ساختاری سبب شد رئالیسم اجتماعی و ساده نویسی به عرصه ی داستان وارد شود. عده ای از نویسندگان به نگارش داستان هایی با سبک واقع گرایی روی آوردند، از میان آن ها می توان رسول پرویزی را نام برد. او به عن...
جلوه های فرهنگ عامیانه در آثار داستان نویسان اقلیم بوشهر (صادق چوبک، منیرو روانی پور و رسول پرویزی)
فولکلور، تجربیات زندگی، باورها، آرزوها و اندیشه های توده مردم را بازتاب می دهد. از جمله ویژگی های فرهنگ عامه، سادگی، صمیمیت و گرایش به واقعیت است، چرا که برخاسته از زندگی مردم ساده زیست و بی تکلف است. شاخصه هایی چون ادبیات عامیانه (ترانهها، ضرب المثل ها، تکیه کلام ها)، باورها و اعتقادات مردمی، آداب و رسوم، بازی های محلی، صنایع دستی، هنرهای سنتی، پیشه ها و مشاغل، طب و طبابت سنتی، اماکن سنتی و ...
15 صفحه اولبررسی و تحلیل مقایسه ای مولفه های مکتب رئالیسم در دو داستان معاصر دوستی خاله خرسه جمالزاده و زار صفر رسول پرویزی
انتشار یکی بود، یکی نبود در سال 1300شمسی، جمالزاده را به عنوان بیانگذار داستان کوتاه ایرانی در دورۀ معاصر مطرح کرد و افراد زیادی به پیروی از شیوۀ وی پرداختند؛ رسول پرویزی از جمله کسانی است که به تقلید از سبک جمالزاده، اساس آثار خویش را بر سادهنویسی و طنزپردازی بنا نهاده و بدین طریق به نقد مسائل اجتماعی پرداخته است؛ مسائلی چون عشق، بیعدالتی و ظلم، فساد اخلاقی و خرافهپرستی، درونمایة داستا...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 12 شماره 23
صفحات 107- 131
تاریخ انتشار 2016-07-01
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023